نکاتی درباره شرایط دریافت ویزای پزشکی

به گزارش مجله عطر یاس، ویزای پزشکی

یکی از انواع ویزا در سراسر جهان که در زمره ویزاهای کوتاه مدت نیز قرار می گیرد، ویزای پزشکی است. این ویزا تنها برای این صادر می شود که فردی خواستار گذراندن دوره و مراحل درمان بیماری خود در خارج از کشور باشد. از آن جایی که این نوع ویزا در دسته انواع ویزاهای پر مخاطب قرار گرفته است، ما امروز در خبرنگاران به صورت کامل و جامع آن را مورد بررسی قرار می دهیم پس تا به انتهای مطلب ویزای پزشکی با ما در خبرنگاران همراه باشید.

نکاتی درباره شرایط دریافت ویزای پزشکی

همانطور که در مقدمه گفتیم، ویزای پزشکی از انواع ویزاهایی است که در دسته ویزاهای کوتاه مدت از نظر زمانی قرار می گیرد و تنها برای افرادی صادر می شود که خواهان درمان و یا ادامه فرایند بیماری خود در خارج از کشور و مقصدی خاص هستند، پس از احراز برخی از مدارک و شواهد صادر می شود. در واقع با توجه خدمات بین المللی پزشکی و اعزام بیمار به خارج از کشور در سال های اخیر و مخصوصا برای برخی از بیماری ها با توجه به نیاز انسان ها به این خدمات؛ درخواست ویزای پزشکی افزایش بسیار چشمگیری داشته است.

باید این آمار را به این گونه بگوییم که این رشد تا به حال به میزان ای بوده است که باعث ایجاد گرایش جدیدی با نام گردشگری سلامت که معمولا با نام Medical tourism در حوزه صنعت گردشگری و توریسم شده است. البته در حال حاضر با توجه به قوانین حاکم برای ورود و خروج اتباع خارجی در هر کشوری، تمامی متقاضیان اعزام به خارج جهت امور درمانی نیز مشمول دریافت نوع خاصی از ویزا است که به آن ویزای پزشکی می گویند و افراد باید تحت لوای این نوع از ویزا برای سفر به مقصد خاصی اقدام نمایند.

اگر بخواهیم کمی بیشتر و البته عامیانه تر درباره ویزای پزشکی به شما شرح دهیم باید بگوییم که؛ ویزای پزشکی در بین مردم به عنوان ویزای درمانی نیز نامیده و شناخته می شود. این نوع ویزا همانطور که اشاره کردیم، ویزای کوتاه مدتی است که به فرد و صد البته به همراه وی اجازه می دهد تا برای مدتی کوتاه و معینی در کشور مقصدی که برای ادامه فرایند درمانی خود انتهاب کرده اند، اقامت داشته باشند و بتوانند تا مراحل درمان خود را در بیمارستان ها و مراکز پزشکی کشور مقصد سپری نمایند.

البته دریافت این نوع از ویزا، دارای مراحلی است که اگر آن ها را نگذرانید، نمی توانید تا این ویزا را دریافت نمایید. در زمینه اخذ ویزای درمان، اولین سوالی که پیش می اید این است که؛ شرایط اخذ ویزای پزشکی برای افراد چیست؟

توجه داشته باشید که متقاضی ویزای پزشکی ابتدا باید با ارائه مدارک کافی و کامل خود (شرح این مدارک را می توانید در داخل وب سایت سفارت کشور مورد نشر خود بخوانید) به سفارت کشور مورد نظر اثبات کند که فرایند درمانی وی در کشور خود به هر علتی به طور کامل امکان این که به صورت کامل انجام پذیرد را ندارد و برای به دست آوردن سلامتی خود باید به کشور دیگری مراجعه نماید.

البته حتما در این زمینه توجه داشته باشید که برای ادامه فرایند درمان نیز باید دعوت نامه بیمارستانی خصوصی یا پزشک معتبر نیز به همراه مدارک فوق را به سفارت کشور مورد نظر خود ارائه نمایید. همچنین فرد متقاضی، باید اثبات توانایی مالی برای تامین هزینه های درمان خود در کشور مقصد نیز از جمله شرایط لازم برای دریافت ویزای پزشکی محسوب می شود.

علاوه بر این موارد، متقاضی دریافت ویزای پزشکی به هیچ عنوان نباید دارای بیماری مسری و مضر برای سلامت جامعه باشد. همچنین یکی از ارکان دیگر اخذ این ویزا این است که دوره درمان فرد متقاضی نیز طولانی نباشد. با این اوصاف این سوال پیش می آید که ویزای پزشکی به چه گروهی از بیماران و افراد متقاضی تعلق می گیرد؟ اگر خواهان این هستید که بدانید که ویزای پزشکی به چه افراد و بیمارانی تعلق می گیرد باید بگوییم که؛ افرادی که دارای بیماری ها و مشکلاتی همچون: بیماری ها و تومور های سرطانی که امکان درمان آن ها وجود داشته باشد، تومورهای مغزی، نخاعی یا ستون فقرات، تومورهای ثانویه که دچار حالت متاستاز شده باشند، تومورهای بدخیم مانند تومور کبد و ریه که در مراحل اولیه هستند، تومورهای چشمی، گوش، کلیه، پانکراس، شش، پروستات، لنفوم هوچکین، سینه، مغز و استخوان، رحم، تخمدان و انواع دیگر سرطان ها، جراحی های پیوندی و تعویضی مانند تعویض مفصل، لگن، زانو و انواع اعضا و احشام دیگر می باشد.

مرحله بعدی این است که شما بدانید که به صورت عمومی برای ویزای پزشکی چه مدارکی لازم است؟ فهرست مدارک لازم برای سفارت هر کشوری متغیر است، ولی برخی مدارک برای بیشتر کشورها در صدور ویزای پزشکی مشترک هستند عبارتند از: مدارک شناسایی شامل گذرنامه دارای اعتبار، شناسنامه و دیگر مدارک شناسایی است، دعوت نامه پزشک رسمی و یا بیمارستان، مدارک مالی که نشان دهنده تامین هزینه های درمان از طرف فرد متقاضی دریافت این ویزا است، بیمه مسافرتی، فرم درخواست ویزا که از سایت مرجع سفارت کشور مورد نظر باید دریافت نمایید و در آخر نیز گواهی پزشک معالج مبنی بر نوع بیماری را باید حتما به سفارت مورد نظر ارائه نمایید. سوال بعدی در زمینه دریافت این نوع از ویزا پیش می آید این است که؛ آیا معین وقت سفارت ویزای پزشکی با درخواست های عادی فرق دارد؟ زودتر صادر می شود یا فرقی ندارد؟

به این نکته توجه داشته باشید که درخواست هر نوع ویزا از سفارت کشورهای مختلف نیازمند معین وقت قبلی به صورت تلفنی، آنلاین، کارگزار سفارت و یا راه های دیگری است که سفارت آن را معین کرده است برای تحویل مدارک و در صورت لزوم مصاحبه حضوری است.

البته در مورد ویزای پزشکی به علت موقعیت خاص بیمار و نیز وجود شرایط انسان محبت آمیز و اهمیت جان و سلامت هر انسانی، این امکان وجود دارد تا سفارت ها به صورت اورژانسی و خارج از نوبت به درخواست ویزا رسیدگی کرده و ویزای درمانی را سریع تر برای افراد متقاضی صادر نمایند. سوال بعدی که ممکن است در این رابطه پیش بیاید این است که کدام کشورها بیشترین متقاضی ویزای پزشکی را دارند؟

توجه داشته باشید که در زمینه تقاضای ویزای پزشکی کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و سوئد متقاضی بیشتری به نسبت دیگر کشورهای جهان و قاره اروپا را دارند. در آخر ممکن است این سوال برای شما پیش بیایدد که آیا امکان تمدید ویزای پزشکی برای فرد متقاضی که ویزا را دریافت کرده ولی وقت آن تمام شده است وجود دارد یا خیر؟ در جواب باید گفت که با توجه به این که مدت ویزای درمانی کشورها محدود است، اما با این حال امکان تمدید آن بسته به نظر پزشک معالج فرد متقاضی وجود دارد.

به عبارت دیگر، در صورتی که پزشک یا متخصص معالج تشخیص دهد که دوره درمان تمام نشده است و بیمار هنوز نیاز به مراقبت و ادامه درمان را دارد، می توان نسبت به تمدید ویزای پزشکی اقدام کرد. در این صورت باید نام پزشک یا متخصص معالج، قبض های پرداختی، زمان شروع درمان و نوع پیشرفت در درمان و مدارک مالی را که استطاعت بیمار را نشان می دهد، جهت تمدید ویزا ارائه کرد.

ویزا چیست؟

در آخر لازم می دانیم تا به صورت کلی درباره مدرکی به نام ویزا برای شما اطلاعاتی کامل را در اختیار شما قرار دهیم. به طور عمومی، ویزا برگه ای است که ضمیمه گذرنامه می شود و نشان دهنده این است که یکی از نمایندگان دولت آن کشور در سفارتخانه یا کنسولگری با درخواست متقاضی جهت ورود به آن کشور موافقت کرده و متقاضی جهت ورود به آن کشور با در نظر گرفتن اطلاعات وارد شده در برگه ویزا و قوانین آن کشور مسئله ای ندارد. نوع ویزا به علت اصلی سفر متقاضی به آن کشور بستگی دارد و هر کشور قوانین خاص خود را جهت اعطای ویزا به متقاضی را دارا می باشد. ویزاهای رایج عبارتند از : ویزای توریستی، تجاری، دانشجویی، اقامتی، کاری و دیگر انواع آن.

در این زمینه لازم است بدانید بیشتر ویزاها دارای یک تاریخ شروع، یک تاریخ اتمام و یک مدت معین شده جهت اقامت هستند که مسافران باید در نظر داشته باشند که تاریخ سفرشان حتماً بین بازه شروع و اتمام ویزا باشد و مدت اقامتشان هم از زمان معین شده بیشتر نباشد.

هرکدام از این ویزاها ممکن است به صورت Single Entry (یک بار ورود)، Double Entry (دو بار ورود) ویا Multiple Entry (چند بار ورود) صادر شوند. ویزای یکبار ورود به معنای این است که متقاضی در بازه معین شده تنها یک بار اجازه ورود به آن کشور و یا حوزه شیگن، حوزه United Kingdom و یا دیگر حوزه ها را دارد. ویزای دوبار ورود نیز به این معنا است که متقاضی در بازه معین شده حدبیشتر دوبار اجازه ورود به آن کشور و یا حوزه را دارد. و در آخر نیز ویزای چندبار ورود به این معنا است که متقاضی در بازه معین شده به دفعات اجازه ورود به آن کشور و یا حوزه های آن را دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1918

به "نکاتی درباره شرایط دریافت ویزای پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره شرایط دریافت ویزای پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید