نارنج قلعه یادگاری خشتی پارتیان در نائین

به گزارش مجله عطر یاس، خبرنگاران: نارنج قلعه، قلعه ای باستانی در شهر نائین اصفهان است که به طور کامل از خشت خام ساخته شده است و آتشگاهی باستانی محسوب می گردد.

نارنج قلعه یادگاری خشتی پارتیان در نائین

آتشگاه پارتیان و ساسانیان نارین قلعه یا نارنج قلعه، قلعه ای باستانی در شهر نایین استان اصفهان است که با توجه به نوع مصالح و سبک بنا می تواند مربوط به دوران پارتیان یا دوران ساسانیان باشد و به احتمال قوی آتشگاه محسوب می شده است.

ابواسحاق اصطخری جغرافیدان و نقشه کش قرن چهارم هجری قمری در کتاب خود از وجود پنج هزار قلعه در شهرها و کوه های پارس خبر داده و در آن به آتشکده ای اشاره می نماید که در بالای قلعه نارین وجود داشته است بنابراین احتمال می رود این قلعه در قبل از اسلام محل نگهداری آتش بوده است.

این قلعه پس از مناره مسجد جامع نایین بلندترین قسمتی است که از بقایای یک قلعه قدیمی بر جای مانده و به طور کامل از خشت خام بنا شده که در میان بافت قدیم شهر به طور کامل نمایان است. درباره کارکرد نارین قلعه که از مهم ترین و قدیمی ترین بناهای شهر نایین است اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گمان می رود این قلعه همراه با فضای اطراف آن مرکز اداری نظامی شهر بوده است.

در بعضی متون این بنا را عمارتی حاکم نشین دانسته اند و بعضی با توجه به بناهای مشابه و خندق اطرافش آن را دژی نظامی معرفی نموده اند، اما به هر حال این عمارت زیبا در کنار مکان های تاریخی و مذهبی متعدد دیگر از جمله مسجد جامع، مصلی، بازار، تکایا، کارگاه های عبابافی و موارد دیگر سالانه هزاران جهانگرد داخلی و خارجی را به شهرستان نائین در استان اصفهان و در حاشیه کویر می کشاند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

ارتفاع این قلعه از سطح زمین 40 متر است که از آن به عنوان دژ کهن یا کهن دژ شهر استفاده می شده و جنگ امیر مبارزالدین محمد آل مظفر و ملک اشرف چوپانی نیز در این قلعه روی داد. در کتاب تاریخ نایین آمده است که طول خشت های این بنا نیم ذرع، عرض آن یک چهارم ذرع و وزن آن هفت الی هشت من است.

بنا به گفته آندره گدار مورخ ساختمان قلعه خیلی پیش از اسلام و شاید در دوره اشکانیان ساخته شده و دورادور قلعه نیز دیوارهای بلندی داشته که امروز فقط قسمتی از آن به جای مانده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 خرداد 1402 بروزرسانی: 17 خرداد 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2141

به "نارنج قلعه یادگاری خشتی پارتیان در نائین" امتیاز دهید

1 کاربر به "نارنج قلعه یادگاری خشتی پارتیان در نائین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارنج قلعه یادگاری خشتی پارتیان در نائین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید