بازسازی و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتا آغاز شد

به گزارش مجله عطر یاس، ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، بازسازی و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتا آغاز شد.

بازسازی و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتا آغاز شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بیشتر بخوانیدمعبد آناهیتا کرمانشاه؛ بنایی تاریخی که بی مهری بسیاری دید

جریان چیست؟

مرتضی گراوند، مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور اضافه نمود: بعد از پیگیری ها و کوشش های مکرر و جلسات مختلف با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان و امور پایگاه های کشور و بازدید معاون دفتر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از معبد آناهیتا، مجوز بازسازی و بازسازی دیوار جبهه جنوبی و جنوب غربی براساس داشته های موجود صادر شد.

وی با بیان اینکه ابتدا برای این کار از سنگ های موجود بنا در بازسازی دیواره جبهه جنوبی استفاده می گردد، شرح داد: با قرارگیری سنگ های موجود بنا در محل اصلی خود، جانمایی سنگ های مفقود شده نیز شناسایی خواهد شد.

گراوند با اشاره به اینکه برای تراش سنگ های جدید به استاد کارهای ماهر و سنگ تراش حوزه میراث فرهنگی احتیاج داریم، اضافه نمود: کارگاه سنگ تراشی با حضور پیشکسوتان و اساتید خبره کنگاوری در معبد آناهیتا احیا خواهد شد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور در ادامه اضافه نمود: پس از چیدمان یک رج سنگ در دیواره جنوبی به صورت خشکه چین بر اساس فرم و شکل قبلی دیوار معبد، این طرح در شورای راهبردی این پایگاه مطرح و در صورت تایید اعضای شورای راهبردی نسبت به ملات ریزی اقدام می گردد.

گراوند افزود: برای ملات ریزی این نوع سازه های سنگی، احتیاج به آهک نیمکوب است که خاص کارها و اقدامات بازسازیی بوده و در دوران باستان نیز از این تکنیک استفاده شده که این آهک نیمکوب در حال حاضر در شهرستان گیلانغرب فراوری می گردد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه اظهار داشت: بازسازی و بازسازی ضلع جنوبی و جنوب غربی معبد آناهیتا علاوه بر صیانت از این یادگار کهن به لحاظ زیبایی شناختی، جلوه خاصی برای گردشگران ایجاد خواهد نمود.

گراوند در پایان تاکید نمود: بطور قطع بدون تامین اعتبار و تجهیزات لازم این مهم تحقق نیافته و آرزوی دیرینه مردم کنگاور نسبت به بازسازی و بازسازی این سازه سنگی به پایان نخواهد رسید و از مسئولان امر می خواهیم در این راستا معبد آناهیتا به عنوان بزرگترین تک بنای سنگی کشور را مورد حمایت اقتصادی و معنوی خود قرار دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1534

به "بازسازی و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتا آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتا آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید