لوسیون خانگی برای اگزما

به گزارش مجله عطر یاس، درمان اگزما بر کنترل علائم این بیماری پوستی متمرکز است. لوسیون خانگی برای اگزما اغلب ثابت شده است که یاری بزرگی به کاهش التهاب و فرونشاندن احساس خارش می کند.

لوسیون خانگی برای اگزما

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

درمان اگزما بر کنترل علائم این بیماری پوستی متمرکز است. لوسیون خانگی برای اگزما اغلب ثابت شده است که یاری بزرگی به کاهش التهاب و فرونشاندن احساس خارش می نماید.

حدود یک نفر از هر نه نفر حداقل یک مرتبه در طول عمر خود به اگزما مبتلا شده یا خواهد شد. اگزما نوعی عارضه پوستی است که شکلی از درماتیت بوده و شماری از علائم را دربرمی گیرد. بعضی از علائم شایع اگزما خشکی پوست، خارش پوست، قرمزی، خارش، تاول، و غیره را شامل می شوند. اگزما دارای انواع مختلفی بوده و علائم هرکدام کمی از دیگری متفاوت می باشند. درمان اگزما نسبتاً سخت است به این علت که هیچ درمان شناخته شده ای برای این عارضه وجود ندارد. از اینرو درمان اگزما در جهت کنترل علائم آن عمل می نماید.

طرز تهیه لوسیون مرطوب کننده خانگی

لوسیون خانگی برای اگزما بر مبنای کاهش خشکی پوست، که اغلب باعث خارش، تاول، ترک خوردگی، تراوش، و غیره می گردد، هدف گذاری می گردد. از اینرو، هیداراته یا تأمین آب پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. این لوسیون بعلاوه بایستی مجهز به عوامل ضد التهابی بوده تا بدین ترتیب التهاب هم بتواند تحت کنترل در آورده گردد.

کرم روغن زیتون ـ جوز هندی

جهت تهیه این لوسیون اگزما، شما احتیاج به یک قاشق غذاخوری جوز هندی رنده شده و یک قاشق چای خوری روغن زیتون خواهید داشت. جوز هندی را با رنده پنیر، رنده نموده و آن را با روغن زیتون ترکیب نموده تا کرم غلیظی درست گردد. این کرم را بر روی پوستی که دچار اگزما شده بمالید. اجازه دهید کرم در آن ناحیه از پوست حدود نیم ساعت مانده و سپس با آب سرد آن را بشویید.

لوسیون اسانس یا روغن عصاره ای ـ موم امولسیون

مواد مورد احتیاج جهت تهیه این لوسیون یک چهارم فنجان موم امولسیون (emulsifying wax)، شش تا هشت قاشق غذاخوری روغن زیتون و حدود 32 تا 35 قطره اسانس اسطوخودوس می باشد. موم امولسیون و روغن زیتون را در یک کاسه مخصوص مایکروویو ریخته و موم را در مایکروویو ذوب نمایید، بطوریکه این کار حدود یک دقیقه به طول انجامد. پس از حدود 30 ثانیه، کاسه را از مایکروویو خارج نموده و مواد را پیش از گذاشتن مجدد آن در مایکروویو با یکدیگر مخلوط کنید. در کاسه ای دیگر، حدود یک و یک چهارم فنجان آب را به مدت یک دقیقه گرم کنید. تا زمانی که آب گرم می گردد، اسانس یا روغن عصاره ای را با مخلوط موم امولسیون ترکیب نمایید. پس از گرم شدن آب، آن را به مخلوط موم اضافه نموده و به خوبی بهم بزنید به گونه ای که مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. این مخلوط را در ظرفی ریخته و اجازه دهید به مدت یک شب بماند، تا زمانی که به حالت جامد در آید. این مرطوب کننده خانگی برای اگزما را در فواصل منظم برای تسکین علائم بر روی پوست استفاده نمایید.

روغن نارگیل ـ روغن ویتامین E

یکی از دستور العمل های ساده جهت تهیه لوسیون اگزما، ترکیب حدوداً چهار تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل با دو قاشق چای خوری روغن ویتامین E و دو قاشق چای خوری روغن رزماری است. در صورتی که روغن نارگیل به حالت جامد در آمده است، بطری روغن نارگیل را در آب گرم قرار داده تا به حالت مایع درآید. در صورتی که این روغن به شکل مایع می باشد، آنگاه پیش از افزودن روغن رزماری و ویتامین E، کمی آن را گرم کنید. ترکیب را به خوبی مخلوط نموده تا روغن ها پیش از استفاده از این لوسیون به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. روغن نارگیل بایستی گرم و نه داغ باشد.

لوسیون بلغور جو دوسر

این لوسیون ساده ترین لوسیون اگزما است. دو قاشق غذا خوری بلغور جو دوسر را برداشته و آن را در دستگاه آسیاب ریخته و به خوبی آسیاب نموده تا پودر نرمی حاصل گردد. به این پودر جو دو سر آب افزوده تا خمیر یا پوره ای غلیظ درست گردد. این خمیر را بر روی ناحیه ای از پوست که دچار اگزما شده مالیده و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه مانده و سپس با آب سرد بشویید.

مرطوب کننده روغن اسطوخودوس ـ ژل آلوئه ورا

شما به حدوداً یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا و پنج تا شش قطره روغن اسطوخودوس جهت تهیه این مرطوب کننده احتیاج خواهید داشت. اگر گیاه آلوئه ورا را در خانه دارید، گوشت یا خمیر آن را از برگ های گیاه بیرون کشیده و جهت تهیه مرطوب کننده از آن بهره ببرید. بعلاوه، می توانید ژل آلوئه ورای موجود در بازار را هم جهت تهیه مرطوب کننده بهره ببرید. این ژل را با روغن اسطوخودوس ترکیب نموده و به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید. این مرطوب کننده را به منظور خراب نشدن در یخچال نگهداری نمایید.

توصیه می گردد که لوسیون خانگی برای اگزما را بلافاصله پس از حمام مورد استفاده قرار داده به گونه ای که پوست هیدراته شده و برای مدت زمان طولانی تری مرطوب بماند. بعلاوه پیش از استفاده از هرگونه لوسیون خانگی جهت اطمینان از نداشتن آلرژی نسبت به مواد تشکیل دهنده آن، تست یا آزمایش حساسیت بگیرید. پس از استفاده از لوسیون در صورت مشاهده تحریک بیشتر پوست، دیگر از آن لوسیون استفاده نکنید. اگر علائم آن شدید باشد، به یک متخصص مراجعه نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1720

به "لوسیون خانگی برای اگزما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوسیون خانگی برای اگزما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید