طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، یک مصوبه مترقی است

به گزارش مجله عطر یاس، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، یک مصوبه مترقی است و از نمایندگان مجلس برای تصویب این طرح نهایت تشکر را داریم.

طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، یک مصوبه مترقی است

هادی احمدی، امروز دوشنبه 16 اردیبهشت 98، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: این یک مصوبه مترقی است و با هدف حمایت از مالکان خانه های تاریخی به تصویب رسیده است.

او در تشریح پیشینه این طرح گفت: موضوع این طرح از مجلس قبلی آغاز شد و زمان طرح آن به 5 سال قبل بازمی شود، 5 سال پیش این طرح به عنوان یک پیشنهاد در مجلس مطرح شد و در این مدت 5 سال گذشته، جلسات تخصصی بسیار زیادی در خصوص این طرح برگزار گشت.

احمدی افزود: در این مدت دستگاه های مختلف ازجمله سازمان میراث فرهنگی در نشست با کنندگان مجلس در کمیسیون هایی مثل کمیسیون فرهنگی و نیز نشست های تخصصی در سازمان میراث فرهنگی به بررسی این طرح پرداختند و سال گذشته این طرح در مجلس مطرح و خوشبختانه در جلسه علنی روز گذشته مجلس تصویب شد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، ادامه داد: این طرح در حقیقت یک حلقه مفقوده در خصوص مالکان بناها و خانه های تاریخی بود که خوشبختانه با نظر مساعد کنندگان مجلس تصویب شد.

او افزود: افرادی که در بافت های تاریخی زندگی می کنند به خاطر رعایت قوانینی مثل حریم آثار تاریخی و ... محدودیت هایی دارند که با تصویب این طرح محدودیت ها و مسائل مالکان خانه های تاریخی برطرف شده و به سازمان میراث فرهنگی، این اجازه را می دهد تا بیشتر به نیازهای مالکان خانه های تاریخی بپردازد.

احمدی در ادامه به بخش های مختلف این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح، ماده هایی دارد که می تواند به حوزه میراث فرهنگی کمک بسکمک کند، این طرح مورد تائید و موافقت سازمان میراث فرهنگی است و ماحصل 5 سال کار کارشناسی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، دستگاه های مختلف و کنندگان مجلس است.

کنندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با 138 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجمع 231 کننده حاضر در مجلس طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی-فرهنگی را تصویب کردند. این طرح 19 ماده دارد.

در این جلسه ماده 1 این طرح مربوط به تعریف اصطلاحات به کاررفته در این قانون نیز به شرح زیر تصویب شد:

الف) حفاظت: به معنای کلی فعالیت های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش های مادی است همچون بناهای تاریخی

ب) مرمت: علمی ات تخصصی و همه جانبه (کمی و کیفی) است که هدف آن حفظ، بیان و آشکار کردن ارزش های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی یک اثر با لحاظ اصالت و یکپارچگی آن است و مراحل گوناگونی اعم از تداوم، تثبیت و استحکام بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل و پایدار را شامل می شود.

پ) احیا: فرایندی هدفمند از مجموع اقدامات را شامل می شود که به منظور حفاظت و ارتقای کیفی با حفظ اصالت و یکپارچگی در بافت های تاریخی-فرهنگی انجام می شود.

ت) صیانت: به معنای کلیه فعالیت های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش های معنوی است همچون ارزش های بناهای معنوی که مربوط به تاریخ و فرهنگ یک کشور باشد.

ث) حریم بنا: نواحی اطراف یک اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آن اثر و حمایت های قانونی به عنوان لایه های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه تعیین می شود.

ج) محدوده بافت: محدوده یک منطقه تاریخی و فرهنگی ثبت شده که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی موجود در آن منطقه و حمایت های قانونی به عنوان لایه های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه تعیین می شود.

چ) کاربری متناسب: به حفظ و ارتقای هویت و ارزش های اثر با بهره گیری از ظرفیت ها و مزیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و همچنین اجتماعی، اقتصادی آن برای پاسخگویی به نیازهای معاصر وفق ضوابط و مقررات و قوانین ناظر به موضوع اطلاق می شود.

ح) طرح ویژه حفاظت و احیای بافت های تاریخی-فرهنگی: طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی-فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست اندرکاران و ذی نفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست اندرکاران در آن روشن باشد. در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر یا روستا با سایر تقسیمات شهر و روستایی زمینه های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.

خ) حمایت: بسترسازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره برداری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت های تاریخی-فرهنگی

د) سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

همچنین کنندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه 16 اردیبهشت مجلس و در جریان در بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی- فرهنگی، با اکثریت آراء ماده (2) این طرح را تصویب کردند.

در متن ماده (2) این طرح آمده است: به منظور حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی، سازمان مکلف است:

الف- با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت حداکثر دو سال پس از تصویب این قانون نسبت به تکمیل، تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی- فرهنگی کلیه شهرها و روستاهای تاریخی اقدام کند.

ب- با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت حداکثر دو سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه چارچوب طرح های ویژه حفاظت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی (ازجمله تعیین حرائم) با رویکرد صیانت از ارزش های تاریخی - فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده ها اقدام کند.

پ- ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون، دستورالعمل های مورد نیاز برای مدیریت بهره برداری، نگهداری و پشتیبانی بناها، اماکن و بافت های تاریخی- فرهنگی با اولویت واگذاری فعالیت ها به بخش غیردولتی را تهیه و ابلاغ کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 280

به "طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، یک مصوبه مترقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، یک مصوبه مترقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید