زباله های کرونایی؛ چالشی جدید برای بشر یا طبیعت؟

به گزارش مجله عطر یاس، دنیا گردی ویروس کرونا باعث ایجاد محدودیت هایی در زندگی روزمره بشر شد. از قرنطینه و قوانین محدود کننده رفت و آمد گرفته تا اجبار به استفاده از ضدعفونی کننده ها و ماسک و دستکش! اما سوال اینجاست که زباله های آلوده این دوران چه سرنوشتی دارند؟

زباله های کرونایی؛ چالشی جدید برای بشر یا طبیعت؟

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

خبرنگاران، فاطمه عباسی: دیدن آسمان آبی و آب های شفاف مانند قفلی نقره ای، درهای بسته شده با قرنطینه را زیبا میکند اما نیوزویک با انتشار مقاله ای ضمن اشاره به کاهش آلودگی هوا و آب های جاری در بیشتر شهرهای دنیا آن را اتفاقی موقت دانست. روی دیگر این سکه، زباله های عفونی است که هر روزه و با حجمی بالا فراوری می شوند. پلاستیک مربوط به دستکش ها، ماسک ها و لباس های محافظ ،علاوه بر زباله های بیمارستانی چه سرنوشتی دارند؟

لس آنجلس تایمز در مقاله هایی به آنالیز ابعاد این موضوع، پرداخته است.

در حالی که بیشتر ساکنان شهرها در خانه های خود هستند تا از شر کوروناویروسی که بیش از 1 میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده نموده است در امان باشند، هزاران نفر از کارگران بخش زباله، راننده ها، مکانیک ها و مهندسان هر روز صبح خانه های خود را ترک می نمایند و در معرض خطر قرار می گیرند تا شهرها تمیز بمانند. بعضی این افراد را جنگجویان مبارزه با کرونا نامیدند.

کار کردن در بخش بازیافت در شرایط عادی هم خطرناک است و در شرایط فعلی خطیر تر؛ کار کردن در صنایع جمع آوری زباله و بازیافت، رتبه پنجم در لیست مشاغل پرخطر را در اختیار دارد.

مطالعات نشان داده است ویروس کرونا تا ساعت ها بلکه روزها روی سطح کارتن ها، پلاستیک ها و فلزات باقی می ماند. این واقعیت به معنای این است که افراد درگیر با این زباله ها در معرض خطری جدی قرار دارند.

به همین دلیل بعضی کارخانه های بازیافت، به طور مثال در سن فرانسیسکو، اقدام به تجهیز کارگران خود با لباس، ماسک و دستکش های محافظ نموده و ساعت کاری نیروهای خود را با شیفت بندی کاهش داده اند. اما به دلیل حقوق پایین (ساعتی 20 دلار) این اقدام محافظتی منجر به کاهش درآمد آن ها شده است.

در بعضی ایالت ها مانند لس آنجلس، اما فرآیند بازیافت به دلیل دشواری کنترل عفونت، به طور کلی معلق شده و زباله ها به طور مستقیم و بدون جداسازی دفن می شوند. در نیویورک و آتلانتا کارگران زیادی از این بخش دچار بیماری کووید 19 شده اند. این در حالیست که تصاویری از ماشین های حمل زباله که نشت داشتند و یا لباس های بیمارستانی و ونتیلاتورهای آلوده در مراکز بازیافت منتشر شده است که نشان می دهد فضای کار بازیافت بسیار آلوده تر از قبل است.

بعضی فعالان این حوزه پیشنهاد می دهند که مردم در خانه کارتن های مقوایی را جمع نمایند، پلاستیک ها را فشرده نمایند و قوطی های فلزی را جمع نمایند تا به فرآیند جمع آوری و بازیافت احتمالی زباله ها در این شرایط یاری نمایند. کاهش حجم زباله ها علاوه بر ایجاد فضای بیشتر در سطل ها، باعث می گردد کارگران جمع آوری مجبور به خروج از ماشین های حمل نشوند و فرایند مرتب سازی در مراکز بازیافت ساده تر گردد.

در خصوص زباله های بیمارستانی نیز بخش های مربوط در هر بیمارستان موظف به قرار دادن زباله ها در کیسه های قرمز رنگ دربسته هستند. این زباله ها در دستگاه اتوکلاو فشرده و سوزانده می شوند. کروناویروس جدید یا SARS-CoV-2 یک زنجیر ژنتیکی است که با غشایی از چربی پوشیده شده است و در بخار 300 درجه و فشار 50 پوند در اینچ باقی نمی ماند. زباله های عفونی بیمارستانی بعد از گذراندن این فرایند به مراکز دفن ارسال می شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 851

به "زباله های کرونایی؛ چالشی جدید برای بشر یا طبیعت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله های کرونایی؛ چالشی جدید برای بشر یا طبیعت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید