راهکارهای طب ایرانی برای کنترل دیابت نوع سرد و گرم

به گزارش مجله عطر یاس، دکتر میرغضنفری با اشاره به شیوع بیماری دیابت و آسیب آن به ارگان های حیاتی بدن، به تدابیر طب ایرانی در کنترل بیماری دیابت اشاره نمود و گفت: بحث ژنتیک در ابتلا به دیابت اهمیت زیادی دارد اما بعضی افراد حتی با وجود زمینه ژنتیکی مبتلا نمی شوند چون سبک زندگی سالمی دارند و برعکس بعضی با وجود اینکه زمینه ژنتیک ندارند، به علت عدم رعایت اصول سبک زندگی سالم خصوصا غذا، خواب مناسب و ورزش به این بیماری مبتلا می شوند.

راهکارهای طب ایرانی برای کنترل دیابت نوع سرد و گرم

وی ادامه داد: گاهی گفته می گردد که دیابت یک بیماری خود ایمنی است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سیستم ایمنی بدن به تنهایی و به خودی خود تحریک نمی گردد؛ بلکه وجود مواد غیر طبیعی در بدن که خود شخص باعث تجمع آنها می گردد باعث تحریک سیستم ایمنی شده، این سیستم حالت افسار گسیخته پیدا می نماید و برای دفع این سموم بر علیه بافت ها و سلول های خود نیز فعال شده و باعث تخریب غیرقابل بازگشت بافت های بدن می گردد.

این پژوهشگر طب سنتی ایرانی با بیان اینکه حکمای طب ایرانی دیابت را دو نوع دیابت سرد و دیابت گرم می دانند و برای هر کدام درمان ها و توصیه های خاصی دارند، تاکید نمود: بسیار اهمیت دارد که هر فرد با مراجعه به پزشک متخصص طب سنتی مزاج خود را بشناسد تا سبک زندگی متناسب با مزاج فرد به او داده گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، اضافه کرد: احتمال اینکه دیابت سرد در افراد با مزاج سرد رخ دهد، بسیار بیشتر است و گرم مزاجان اصولا به دیابت گرم مبتلا می شوند.

او با بیان اینکه سرد مزاجانِ مبتلا به دیابت باید از مصرف غذاهایی با مزاج سرد خصوصا در فصل سرما و اقلیم های سرد پرهیز نمایند، گفت: خوراکی های رو به گرمی مثل شوید، دارچین و زیره، کنگر، کرفس، شنبلیله، انجیر، سیب گلاب، خوراکی های انرژی زا مثل بادام و گردو که در طب سنتی برای دیابت هم توصیه شده در صورتی که حساسیت نداشته باشند، برای این افراد مفید است.

وی ادامه داد: مصرف نیلوفر، عناب، تخم هندوانه، گیاه و عرق کاسنی، عرق بید، عرق بیدمشک و یا دم نموده آنها برای گرم مزاجان مفید است.

میرغضنفری اظهار کرد: مصرف ماءلجبن ساده و یا ماءلجبن کاسنی برای افراد با مزاج گرم و خشک و ماء الجبن افتیمونی یا زنجبیلی برای سردمزاجان توصیه می گردد.

بنابر اعلام روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، وی یادآور شد: افراد مبتلا به دیابت اگر می خواهند دیابت خود را کنترل نمایند و مصرف دارو را به حداقل برسانند، باید در کنار رعایت تدابیر تغذیه ای، ورزش نمایند، خواب مطلوبی داشته باشند و از استرس دوری نمایند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در انتها توضیح داد: طب سنتی هم در استدلال چگونگی بروز دیابت و هم در چگونگی درمان دیابت به صورت اختصاصی و متناسب با مزاج می تواند بسیار یاری نماینده باشد. قطعا و حتما شخص دیابتی نباید داروهای شیمیایی و خوراکی و تزریقی خود را قطع و یا به صورت سرخود کم کند. بلکه باید تدابیر طب سنتی را رعایت نموده و همزمان قندخون خود را کنترل کند و اگر قند او در حال کاهش بود می تواند زیر نظر متخصص دز داروهای خود را کاهش دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2186

به "راهکارهای طب ایرانی برای کنترل دیابت نوع سرد و گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای طب ایرانی برای کنترل دیابت نوع سرد و گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید