رئیسی در نشست مشترک با هیات ازبکستانی: ایران مانعی برای توسعه روابط با همسایگان نمی بیند

به گزارش مجله عطر یاس، رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای توسعه همکاری ها و عملی شدن تفاهمات انجام شده میان ایران و ازبکستان، حضور پر رنگ و موفقیت آمیز ایران در نمایشگاه بین المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط مالی و تجاری با این کشور مطرح کرد.

رئیسی در نشست مشترک با هیات ازبکستانی: ایران مانعی برای توسعه روابط با همسایگان نمی بیند

به گزارش خبرنگاران، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جریان سفر رسمی آقای شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به ایران، در نشست مشترک هیئت های عالی رتبه دو کشور، روابط ایران و ازبکستان را تاریخی و تمدنی و برخاسته از باورهای دو ملت توصیف و با اشاره به ظرفیت های خوب دو کشور در جهت توسعه همکاری، این سفر را گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان مطرح نمود.

رئیس جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از20 سال، هدف گذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه ریزی برای افزایش حجم آن به سه میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور را اعلام نمایند.

رئیسی بعلاوه با تاکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای توسعه همکاری ها و عملی شدن تفاهمات اجرا شده میان دو کشور، حضور پر رنگ و پیروزیت آمیز ایران در نمایشگاه بین المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط مالی و تجاری با ازبکستان مطرح نمود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت های ازبکستان مایه خرسندی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، بر پیگیری توافقات صورت گرفته میان دو کشور در حوزه های مالی و تجاری، حمل و نقل و ترانزیت، علم و فناوری، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارویی در جهت توسعه روابط و تبادل ظرفیت ها تاکید نمود.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تهدیدات و تحریم ها برای پیشرفت فرصت ساخته است، بر آمادگی ایران جهت انتقال تجربیات در حوزه های مختلف علمی و مالی به ازبکستان تاکید نمود.

رئیسی در انتها با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی پیش روی مسیر توسعه روابط با کشورهای همسایه نمی بیند، توسعه روابط ایران و ازبکستان را به نفع دوملت و موجب قوی تر شدن دوکشور دانست.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در این نشست، فاصله طولانی مدت 20 ساله برای سفر به ایران را ناشی عدم توجه و غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت های متقابل دو کشور دانست و با بیان اینکه ازبکستان به تجربیات پیروز ایران در مسیر پیشرفت احتیاج دارد، بر علاقه مندی این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های علمی، فناوری، حمل و نقل، زیرساخت های انرژی، پزشکی و کشاورزی تاکید نمود و از شرکت های ایرانی و فعالان بخش خصوصی ایران برای مشارکت در طرح های مالی ازبکستان دعوت کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2147

به "رئیسی در نشست مشترک با هیات ازبکستانی: ایران مانعی برای توسعه روابط با همسایگان نمی بیند" امتیاز دهید

2 کاربر به "رئیسی در نشست مشترک با هیات ازبکستانی: ایران مانعی برای توسعه روابط با همسایگان نمی بیند" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی در نشست مشترک با هیات ازبکستانی: ایران مانعی برای توسعه روابط با همسایگان نمی بیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید