خانه فاموری ؛ یک فنجان چای قجری

به گزارش مجله عطر یاس، کاربری این خانه تاریخی به کافه رستوران تغییر نموده است. چه فکر خوبی. آن هم برای فرار از شلوغی خیابانی مثل جمهوری.

خانه فاموری ؛ یک فنجان چای قجری

جهت دریافت خدمات اجرای درخت مناسب پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

وقتی از خیابان جمهوری حرف می زنیم معمولاً همه ما به یاد شلوغی، رفت و آمد، موبایل فروش ها، لوازم خانگی، موتور سواران، اتوبوس ها و چه و چه می افتیم! اما امروز می خواهیم برایتان نقطه ای از همین خیابان را معرفی کنم که وقتی به آن جا سر زدید، خبری از این همهمه و سرو صدا و برو بیا نباشد. یک خانه که اتفاقاً کلی گرم و دنج هم هست. از همان ها که حیاطش شما را یاد تهران قدیم بیندازد و ساختمانش شاهکار های معماری دوره قجری را بنماید. ته یک کوچه خلوت، با دری که به روز های خوب گذشته هدایتت می نماید و اولین شاتر دوربینت برای همان دَر، کلیک می نماید. خانه فاموری را با خبرنگاران بشناسید.

خانه تاریخی فاموری کجاست؟

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که در روزهای تعطیل حوالی خیابان جمهوری می شد. جمهوری و خیابان های اطرافش. با ساختمان های چندین ساله و محله ها قدیمی خاطره انگیز و خوشمزه هایی که در بهترین نقطه شهر هم طعمش را نمی یابید. پس امروز ماهم در صفحه گردشگری مان به حوالی خیابان جمهوری تهران می رویم.

خانه فاموری یکی از خانه های دنج ته یک کوچه خلوت و قدیمی است. خودش هم سن و سال دار است. اما در سال 1387 توسط خانم فاموری که صاحب خانه آنجا بود، بازسازی شده و از آن روز این نام را به خود گرفته است. باید به خیابان جمهوری بروی - پیش از پل حافظ - بعد از خیابان رم- کوچه گشتاسب - انتهای کوچه- پلاک6 به همین راحتی. با تاکسی، مترو و اتوبوس می توانی به آنجا برسی. اما طرح ترافیک است و اتومبیل شخصی را فقط روز تعطیل باید با خودت ببری. روز خوبی باشه.

خانه فاموری

خانه فاموری، یادگاری از دوره قاجار است. به ثبت ملی هم رسیده. داخل کوچه ای قرار گرفته است که آخرین خانه اش فاموری است. جلوی خانه میز و نیمکتی قرار داده شده که برای سیگاری هاست. جالب اینکه داخل حیاط خانه هم نمی گردد سیگار کشید.

اینجا درست شبیه فضای داخلی کافه های کوچک فرانسوی است که در فیلم ها دیده ایم. گلدان هایی از سقف آویزان است و مبل هایی هم آنجا قرار داده شده. خانه نمای آجری دارد و حوضی سنگی درست وسط حیاط است که تا وارد می شوی توجه ات را جلب می نماید. اصلاً به نظرم این حیاط نقطه قوت اینجااست. نقلی و خودمانی با فواره جوشان و گلدان های دورش که غیر ممکن است با دیدنش به یاد خانه مادربزرگتان نیفتید.

کافه رستوران فاموری

کاربری این خانه به کافه رستوران تغییر نموده. چه فکر خوبی. آن هم برای فرار از شلوغی خیابانی مثل جمهوری. میزهای کوچک و بزرگ چیده شده در حیاط و داخل عمارت آن را زیبا تر هم نموده است. آشپزخانه کوچکش هر روز دو یا سه مدل غذای ایرانی می پزد؛ لوبیا پلو، ماکارونی، قلیه ماهی ،کوکو سبزی، کشک بادمجان، آش ماست که البته خیلی ها چون عصر تا شب را اینجا می گذرانند معمولاً چای و انواع قهوه و لته را اینجا می نوشند. همین.

فروشگاه کوچکی برای خرید ظروفِ سرامیکی یا سفالی و شال های سنتی در کنار حیاط است که الان نمی دانم جنس دیگری به آن اضافه شده یا نه. البته اگر قصد خرید داشته باشید هم با کمی پیاده روی به پردیس چهار سو می رسید و اگر برای گشت و گذار آمده اید خیابان سی تیر هم خوب است. خیابان خارک و نوفل لوشاتو و کوچه لولاگر هم که دم دست تان است.

خانه فاموری روزهای شنبه تعطیل است، اما روزهای عادی از 10صبح تا 12 شب باز است. در پی خراب کردن های آن منطقه هنوز هم به حیاتش ادامه می دهد و فعلاً از آن جان سالم به در برده و در تاریخ 23 مرداد سال جاری هم در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده. برای برگزاری گالری ها هم اجاره داده می گردد. در انتهای حیاط هم یک استودیو گل خیلی زیبا به چشم می خورد.

حرف آخر

خوب است به شما بگوییم خانه فاموری یکی از نقاط گردشگری این روزها شده و معمولاً همه کسانی که میهمان خارجی دارند بالاخره او را برای یکی از بعد از ظهرهایش به آنجا خواهند برد. البته این خانه بیشتر از آنکه یک کافه رستوران باشد، یک خانه قجری بسیار زیباست که جان می دهد برای عکاسی. حیاط نقلی با درخت های سرسبز و حوض آبیِ آب که نشستن کنارش کلی آرامش بخش است و در پاییز حیاط باران خورده می تواند مسحورت کند. جایی که خود بچه های فاموری هم ادعایی بابت رستوران بودن آن جا ندارند. فقط آن خانه را محلی برای گپ زدن و دور هم جمع شدن و شاید یک فنجان قهوه خوردن می دانند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 626

به "خانه فاموری ؛ یک فنجان چای قجری" امتیاز دهید

1 کاربر به "خانه فاموری ؛ یک فنجان چای قجری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه فاموری ؛ یک فنجان چای قجری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید