تکنولوژی آزمایشی می تواند عملکرد مغز در بیماری آلزایمر را بهتر کند

به گزارش مجله عطر یاس، بیماری آلزایمر به عنوان یک چالش جهانی قرن حاضر شناخته می گردد. در این مقاله به روش فناورانه درمانی جدیدی برای این بیماری اشاره می گردد.

تکنولوژی آزمایشی می تواند عملکرد مغز در بیماری آلزایمر را بهتر کند
آلزایمر یک بیماری پیشرونده مغزی است که بازگشت ناپذیر است و به آرامی موجب تخریب حافظه و مهارت های تفکر می گردد و در نتیجه سبب اختلال شناختی می گردد که به شدت زندگی روزانه افراد مبتلا را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری سبب از بین رفتن حافظه بسیار مهم افراد که مردم خود را با آن می شناسند، می گردد. این بیماری مانند یک دزد بسیار با هوش است. افراد مبتلا به آلزایمر حتی به یاد نمی آورند چه چیزی را از دست داده اند و احساس سر در گمی و گم شدن در زمان و مکان می نمایند.

بیماری آلزایمر ممکن است هر فردی از جمله اندیشمندان، استادان، هنرمندان، موسیقی دانان و حتی افراد عادی را مبتلا سازد. بیشتر موارد آلزایمر در افراد بالای شصت و پنج سال رخ می دهد. برای نخستین بار پژوهشی در کانادا به صورت روش درمانی نوی به نام تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه بر روی فرد مبتلا به آلزایمر صورت گرفت.

این درمان یک روش غیر تهاجمی است که در آن دارویی استفاده نمی گردد. این تکنولوژی برای درمان پیروز افسردگی مورد استفاده قرار گرفته است و برای تعدادی از بیماری های نورولوژیک مانند پارکینسون، ضربه مغزی و سکته مغزی مورد مطالعه و آنالیز قرار گرفته است.

در روش تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه، یک سیم پیچ الکترو مغناطیسی بر روی پوست سر قرار می گیرد و با فراوری پالس های مغناطیسی سبب فعال شدن نورون ها یا همان سلول های عصبی در مغز می گردد. هدف این روش تمرین و آموزش نورون ها برای عملکرد بهتر در آینده است. این روش عوارض جانبی خفیفی دارد از جمله این که بعضی افراد سر درد جزئی را گزارش داده اند که به راحتی با استفاده از یک قرص مسکن بر طرف می گردد. خطر تشنج در این روش بسیار کم است زیرا این روش برای افرادی با سابقه صرع یا تشنج به کار گرفته نمی گردد.

من به خاطر میآورم

نخستین بیمار در این پژوهش، یک خانم 82 ساله بود که تقریباً در مرحله پیشرفته بیماری آلزایمر قرار داشت و از درمان متنفر بود. هر بار که از او در باره فرزاندانش سؤال میشد او پاسخ می داد که هنوز فرزندی ندارد و کمتر از 30 سال سن دارد.

در روز هفتم درمان او، در وسط جلسه، او از درمانگَران خواست تا درمان را متوقف نمایند. همسرش کوشش کرد تا او را آرام نماید و وی را به ادامه درمان متقاعد سازد و به او گفت: آیا نمی خواستی فرزاندانمان را به خاطر بیاوری؟

او پاسخ داد: اما من سوسن، سام و جهان را به خاطر می آورم، چرا من به این درمان خسته نماینده احتیاج دارم؟

حالت شناختی این بیمار پیشرفت مهمی در طول دوره درمان ننموده بود. هر چند لحظات کوتاه بازیابی حافظه او، پژوهشگران را تشویق به ادامه آزمایش این روش بر روی سایر افراد به خصوص آن هایی که در مراحل اولیه آلزایمر بودند، نمود.

باید توجه داشت که آلزایمر بیماری پیشرونده و ناتوان نماینده ای است که علائم در طول زمان بدتر می گردد. اگر بتوان با مداخله شرایط بیمار را ثابت نگه داشت یا پیشرفت آن را کند کرد، در واقع بهبود محسوب می گردد و می توان آن را به عنوان اثر مثبت درمان در نظر گرفت.

در این مطالعه مقدماتی، 7 نفر از 10 شرکت نماینده در این مطالعه، به مدت یک سال و نیم هر 3 ماه تحت درمان مداوم قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که تا زمانی که بیماران درمان دریافت می کردند، شرایط بیماری آن ها وخیم تر نشد و حتی بعضی از آن ها اندکی بهبود یافتند.

به محض این که درمان به علت محدودیت های اقتصادی متوقف شد، شرایط تمام بیماران آغاز به وخامت کرد. 3 نفر از آن ها به حدی بد حال شدند که در طی سه ماه از توقف درمان، خاتمه به خانه سالمندان منتقل شدند و در عرض یک سال فوت نمودند.

در مجموع این مطالعه مقدماتی و سایر مطالعات مشابهی که با حجم نمونه کمتر در جهان اجرا شده است، نشان داد درمان با روش تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه به خصوص زمانی که در مراحل اولیه و میانه بیماری انجام گردد، نتایج امید بخشی دارد.

اقدامات امید بخش برای درمان نو آلزایمر

به عنوان نتیجه مطالعات انجام شده، مؤسسه مغز و اعصاب و ستون فقرات در حال سرمایه گذاری بر روی نخستین مطالعه ی دو سو کور با حجم نمونه بالا و کنترل به وسیله دارو نما است که در خصوص درمان آلزایمر با روش تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه تحقیق می نماید. این پژوهش با همکاری سه دانشگاه مانیتوبا، ام سی گیل و موناش در حال اجرا است. تیم تحقیقاتی متشکل از مهندسان، روان پزشکان، روان شناسان بالینی، متخصصین مغز و اعصاب و آمار است.

این مطالعه تأثیر روش درمانی تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه را بر بیماران آلزایمری که در مراحل اولیه و میانه بیماری قرار دارند، آنالیز می نماید. بیماری آلزایمر در تمام شرکت نمایندگان باید به وسیله یکی از پزشکان تیم تحقیقاتی تشخیص داده گردد. و ارزیابی های متعددی قبل و بعد از درمان انجام می گردد تا تأثیر روش درمانی و مدت زمان طول کشیدن اثر آن ارزیابی گردد.

در حالی که مطالعه کنونی گامی امید بخش در جهت یافتن روش های درمانی نو برای آلزایمر است، عوامل متعدد دیگری در پروتکل روش درمانی تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه وجود دارد که تحقیق در باره آن ها در حال حاضر پشتیبانی اقتصادی نمی گردد. درمان با روش تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه به خصوص زمانی که در مراحل اولیه و میانه بیماری انجام گردد، نتایج امید بخشی دارد. این عوامل شامل: روشی که به وسیله آن پالس ها به مغز انتقال می یابند، محل تحریک مغزی و مدت زمان درمان است. مطالعه انجام شده تنها پروتکل استاندارد روش درمانی تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه را آنالیز نموده است. و امید است که پس از نتایج مقدماتی، بودجه بیشتری برای ادامه این تحقیق تخصیص یابد.

تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در حال افزایش است. بیماری آلزایمر جنبه های ارزشمند زندگی افراد را از مبتلایان و خانواده آن ها می گیرد. این بیماری نزدیکان مبتلایان را مجبور می نماید تا از نزدیک شاهد پیشرفت غم انگیز این بیماری در طی بازه زمانی طولانی مدت باشند.

بیماری آلزایمر یک بیماری چند عاملی است که برای درمان آن احتیاج به بهره گیری از چند رشته تخصصی است. تنها با کوشش جمعی می توانیم امیدوار به یافتن راه چاره و درمان برای این بیماری سخت و وحشتناک باشیم. و خاتمه ناامیدی بر بال های صبح پرواز خواهد نمود و از قلب تاریکی نوری خواهد آمد.

منبع: زهرا موسوی - University of Manitoba

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1744

به "تکنولوژی آزمایشی می تواند عملکرد مغز در بیماری آلزایمر را بهتر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی آزمایشی می تواند عملکرد مغز در بیماری آلزایمر را بهتر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید