انتقاد از ابلاغ دولت برای ورزش، استقلال فدراسیون ها از بین می رود

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران، بدهی اقتصادیاتی و پرداخت آن توسط فدراسیون های ورزشی، مسئله ای است که به واسطه ابلاغ جدید دولت مبنی بر افتتاح حساب در بانک مرکزی مرتفع خواهد شد. از طرفی اما ورود و خروج اقتصادی فدراسیون ها در این بانک مستلزم تبعیت کامل از قوانین دولتی می گردد و در واقع به همین دلیل است که افتتاح این حساب مشکل همیشگی اقتصادیات را حل می نماید.

انتقاد از ابلاغ دولت برای ورزش، استقلال فدراسیون ها از بین می رود

این در حالی است که فدراسیون ها نهادهای عمومی غیردولتی به حساب می آیند که نباید تبعیتی از قوانین دولتی داشته باشند حتی در زمینه اقتصادی؛ همین مسئله ابهاماتی در رابطه با شرایط فدراسیون ها در آینده ایجاد نموده است. حتی به گفته سید عبدی افتخاری این موضوع می تواند در زمینه بین المللی برای ورزش ایران و تک تک فدراسیون ها مشکل ساز گردد.

رئیس فدراسیون اسکی در تبادل نظر با خبرنگاران در این زمینه گفت: در ورزش جهان از فدراسیون ها به عنوان نهادهای عمومی یاد می گردد، در واقع فدراسیون ها NGO هایی هستند که از منابع دولتی استفاده می نمایند اما وابسته به دولت و قوانین آن نیستند.

وی توضیح داد: منشور المپیک هم بر همین مبنا است که کمیته های ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی کشورهای مختلف از طرف دولت های شان حمایت شوند اما در عین حال فدراسیون ها باید در امور خود و تصمیم گیری های شان به صورت مستقل عمل نمایند.

عبدی افتخاری با تاکید بر اینکه شفاف سازی اقتصادی یکی از دلایل اصلی در ابلاغ دولت برای افتتاح حساب در بانک مرکزی است، یادآور شد: البته این ابلاغیه برای دستگاه های دولتی از جمله وزارتخانه ها بود اما فدراسیون ها هم ملزم به تبعیت از آن شدند. در حالیکه فدراسیون های ورزشی هرجا حساب بانکی داشته باشند و واریز و برداشت اقتصادی خود را از به وسیله آن حساب انجام دهند، تحت نظارت دستگاه های نظارتی خواهند بود. دستگاه های نظارتی پیش از این هم نظارت کامل و همیشگی بر گردش اقتصادی فدراسیون ها داشتند.

این عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تاکید نمود: در هر صورت افتتاح حساب در بانک مرکزی یعنی تبعیت از قوانین دولتی که استقلال فدراسیون ها را تحت الشعاع قرار می دهد. همین مسئله به تدریج در عرصه بین الملل مشکل ساز خواهد شد.

وی همچنین به موضوع معرفی ذی حساب از طرف خزانه داری کل کشور برای فدراسیون ها اشاره نمود و گفت: این مسئله هم خلاف قوانین و اساسنامه فدراسیون ها است. زمانیکه نماینده وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان ذی حساب وارد فدراسیون ها گردد، یعنی تغییر ساختار فدراسیون ها از غیر دولتی به دولتی تغییر می نماید و این با قوانین IOC و جهانی مطابقت ندارد.

رئیس فدراسیون اسکی در پاسخ به این پرسش که راه چاره پیشنهادی شما در این زمینه چیست؟، گفت: ورزش ایران باید عملکردی مانند دیگر کشورهای پیشرفته داشته باشد. باید کوشش گردد چارچوب هایی ترسیم گردد که با قوانین جهانی مغایرتی نداشته باشد. پیش از این هم به واسطه حساب در دیگر بانک ها مسئله ای نداشته ایم. اینکه برای رفع کردن مشکل اقتصادیات، چنین معضلی برای ورزش ایران درست گردد اصلا صحیح و منطقی نیست.

عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تاکید نمود که نباید فدراسیون در مسیری قرار بگیرند که باعث تغییر ساختار آنها و تبعیت شان از قوانین دولتی گردد. وی از مدیران رده بالای ورزش خواست که در این زمینه چاره اندیشی نموده و مانع آن شوند.

خبرنگاران در گزارشی با عنوان ابلاغ دولت و افتادن ورزش از چاله به چاه/ همه چیز با اجازه بانک مرکزی به این موضوع پرداخت که افتتاح حساب در بانک مرکزی باعث دولتی شدن ساختار فدراسیون ها شده و آنها را به مدل دو دهه پیش باز می گرداند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 266

به "انتقاد از ابلاغ دولت برای ورزش، استقلال فدراسیون ها از بین می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از ابلاغ دولت برای ورزش، استقلال فدراسیون ها از بین می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید