امروز اپل و اپیک گیمز با هم شکست خوردند: اپل میلیاردها دلار عایدی را از دست داد و اپیک گیمز فورتنایت رایگان

به گزارش مجله عطر یاس، حکم نهایی دادگاه اپل و اپیک گیمز صادر شده و یک قاضی فدرال امریکا تقریبا حکمی بر ضد شرکت اپل صادر نموده است. در این حکم، اپل باید امکان استفاده از دیگر سیستم های پرداخت را برای توسعه دهندگان فراهم کند.

امروز اپل و اپیک گیمز با هم شکست خوردند: اپل میلیاردها دلار عایدی را از دست داد و اپیک گیمز فورتنایت رایگان

چندی پیش، شرکت بازی ساز اپیک گیمز، سازنده بازی معروف فورتنایت بر ضد اپل به دادگاه شکایت نموده بود و به سیستم پرداخت و عایدی انحصاری این شرکت در اپل استور اعتراض داشت.

کارشناسان می گویند اگرچه دادگاه اپل را ناچار نموده سیستم های پرداخت مختلفی برای توسعه دهنده ها در اپ استور فراهم کند ولی هنوز اپل مجبور نیست امکان استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه ای را برای اپلیکیشن ها فراهم کند. شرکت اپیک گیمز در دعاوی خود درخواست نموده بود این روش پرداخت در اپ استور اپل فراهم گردد. براساس حکم دادگاه، اپل همچنان امکان دریافت 15 تا 30 درصد کمیسیون پرداخت برای سیستم پرداخت درون برنامه ای را دارد.

این حکم دادگاه در واقع یک شکست برای هر دو شرکت اپل و اپیک گیمز است. اپل در روش نو احتمالا میلیاردها دلار عایدی حاصل از اپ استور را از دست می دهد ولی از آن سو هم اپیک گیمز پیروز نشده است به خواسته های خود برسد و بازی مانند فورتنایت را رایگان و با پرداخت های درون برنامه ای روی پلتفرم اپل ارائه دهد.

تیم سوینی، مدیرعامل اپیک گیمز، در توییتی بیان کرد که این حکم پیروزی توسعه دهنگان یا مشتریان نیست. در حکم دادگاه آمده است که اپل باید مقررات خود را به صورت سنجیده تغییر دهد. پرداخت های درون برنامه ای بخش مهمی از عایدی 53.8 میلیارد دلاری اپل از بخش خدمات را تشکیل می دهند و اکنون به ناچار باید بخشی از آن را از دست بدهد.

اپل دیگر نمی تواند مانع از دکمه یا کلید هایی گردد که به درگاه های پرداختی خارج از اپلیکیشن ارجاع داده می شوند و از سیستم پرداختی به غیر از سیستم پرداخت اپل سود می برند. شرکت ها می توانند با استفاده از اطلاعاتی که در زمان ثبت نام مشتری دریافت کردند؛ روش های جایگزین پرداخت به آن ها پیشنهاد بدهند.

در نتیجه این حکم، سهام شرکت اپل عصر آدینه 2.5 درصد سقوط نموده و 63 میلیارد دلار از ارزش این شرکت کسر شد. هر دو شرکت اپل و اپیک گیمز به این رای دادگاه اعتراض دارند. اپل می گوید این حکم دادگاه به معنی امکان استفاده از سیستم های پرداخت درون اپلیکیشنی برای توسعه دهنده ها نیست. درخواست اپیک گیمز برای استفاده از فروشگاه های اپلیکیشن دیگر روی دستگاه های اپل هم رد شده است.

بخش عمده ای از عایدیهای اپ استور مبتنی بر پرداخت های درون برنامه ای اپلیکیشن های رایگان و خرید حق اشتراک است. اپ استور توسعه دهنده های زیادی دارد ولی بخش عمده ای از آن ها عایدی ناچیزی دارند و غالب عایدی به تعداد محدودی توسعه دهنده می رسد که همان شرکت های غول بازار هستند.

شرکت سنسور تاور در سال 2020 گفته بود که بیش از 95 درصد از عایدی اپ استور به وسیله 2 درصد از توسعه دهندگان به دست می آید و 98 درصد به جای مانده سالانه کمتر از 1 میلیون دلار عایدی دارند.

چالش های اپ استور با صدور این رای تمام نخواهند شد و احتمالا اپل با چالش های جدی تری روبرو است. بعضی از قانون گذاران اروپایی و امریکایی در حال تصویب قوانینی هستند که مقررات عایدیی اپ استور را تغییر دهند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1674

به "امروز اپل و اپیک گیمز با هم شکست خوردند: اپل میلیاردها دلار عایدی را از دست داد و اپیک گیمز فورتنایت رایگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز اپل و اپیک گیمز با هم شکست خوردند: اپل میلیاردها دلار عایدی را از دست داد و اپیک گیمز فورتنایت رایگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید