اطلاعاتی راجع به کامپوزیت دندانی

به گزارش مجله عطر یاس، داشتن دندان های زیبا تاثیر فوق العاده ای در چهره ما دارد و لبخند زیبای ما سبب جذابیت چهره مان می گردد . امروزه بسیاری از افراد برای زیبا تر شدن یک دست شدن رنگ و فرم دندان هایشان از کامپوزیت دندان استفاده می نمایند.

اطلاعاتی راجع به کامپوزیت دندانی

کامپوزیت دندانی چیست ؟

یکی از موادی که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پر کاربرد است، کامپوزیت ها هستند. کامپوزیت دندان به موادی خمیر مانند می گویند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده ، شکسته ، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم می نماید.1

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

امروزه نوعی از این کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونییر وجود دارد که کاربرد زیبایی آن فراوان است و اکثرا برای قسمت جلویی دندان های که دچار فاصله شده اند و یا دچار لب پریدگی شده اند به کار می رود و چهره افراد با این ابزار زیبایی تغییر قابل ملاحظه ای می نماید.

درمان ونیر کامپوزیت موجب زیباسازی دندان و سفید کردن دندان می گردد بدون اینکه هیج تراشی بر روی دندان صورت گیرد و در این روش به دندان ها آسیبی وارد نمی گردد ، گاهی اوقات به این روش ارتودنسی فوری نیز می توان گفت.

اجزای کامپوزیت از ترکیب ذرات فیلر به وجود آمده و دارای مقاومت بالایی است . کامپوزیت ونیر از ترکیبی خمیری مانند تشکیل شده که با امواج نوری با طول موج خاص سفت می شوند و ظاهری زیبا به فرد می بخشند.

نسل تازه کامپوزیت های زیبایی به جز اینکه استحکام بالایی دارند فاقد تخلخل بوده و بسیار عالی پولیش می شوند و طول عمرشان افزایش یافته است.ونیرها ساخته شده از مواد همرنگ دندان هستند که رنگ دندانهای تغییر رنگ یافته را اصلاح می نمایند و ایرادهای دندان را رفع می نمایند.1

کاربردهای کامپوزیت دندان

ترمیم (پر کردن) پوسیدگیها به صورت طبیعی و همرنگ دندان

اصلاح ترکها و شکستگیهای دندان

بستن فاصله های دندانی

بلند کردن طول دندانهای کوتاه

مرتب کردن نامرتبی های کم و میانه

اصلاح فرم دندانها

متقارن کردن و متناسب کردن مقدار دندانها

اصلاح رنگ و روشن کردن دندانهای تیره و بدرنگ.2

مراحل کامپوزیت دندان

معمولا دندانپزشک ها لایه های کامپوزیت را بر روی یکدیگر برای پر کردن دندان استفاده مینمایند و از نوعی لامپ پزشکی مخصوص نیز برای سفت کردن این لایه ها استفاده مینمایند.

پس از کامل شدن لایه ها دندان پزشک با مهارت خاص خود شکل نهایی سطح دندان را از طریق کامپوزیت بر روی دندان ظاهر میکند و پس از آن نیز برای جلوگیری از لک افتادن روی دندان سطوح دندان را از برآمدگی ها و ناهمواری ها پاک میکند.3

چگونه می توان از کامپوزیت ها در درمان های زیبایی بهره گرفت ؟

بعضی مواقع امکان دارد که ما نتوانیم به خوبی از دندان هایمان مراقبت کنیم و باعث از بین رفتن زیبایی دندان های خود می شویم به گونه ای که رنگ و فرم دندانهایمان تغییر کند و یا به علت خوردن مواد غذایی سفت دندانمان لب پر گردد، در این گونه موارد پزشک با روش کامپوزیت ایراد های دندانی را رفع می سازد و رنگ دندان، مقدار و فاصله نامناسب آن ها را درست می نماید و در کل زیبا سازی دندان ها را برای فرد تامین می نماید.1

نگهداری کامپوزیت دندان

سوالی که بسیاری از مراجعین از ما می پرسند این است که چه کارهایی برای نگهداری از ونیر کامپوزیت دندان باید انجام دهند؟ و از آن مهمتر، چه کارهایی نباید انجام دهند؟!!

نگهداری از کامپوزیت دندان آنقدرها هم سخت نیست! مهمترین کار رعایت بهداشت روتین دهان است، یعنی روزی 2-3 بار استفاده از نخ دندان و مسواک! البته این روتین برای مراقبت دندانهای خود ما نیز بسیار مهم است.

بسیاری افراد نگران هستند که بعد از ونیر کامپوزیت دندان نمی توانند ساندویچ بخورند یا سیب گاز بزنند. خب باز هم خبر خوبی دارم: کامپوزیتهای امروزی استحکام خوبی دارند!

تنها چیزهایی که نباید با آنها گاز بزنید، مواد بسیار سفت هستند مثل استخوان، نان بیات خشک شده و تخمه! که البته همه اینها روی دندانهای طبیعی هم اثر مضری دارند و باعث ترک خوردن و ساییدگی مینای دندان می شوند.

بعد از انجام ونیر کامپوزیت دندان، برای پالیش کامپوزیت دندان و چکاپ بهتر است سالی یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. رنگهای سطحی کامپوزیت دندان با پالیش سالیانه رفع می گردد و سطح کار براق و شفاف و نونوار می گردد! سلامت لثه ها، رعایت بهداشت، پوسیدگی و .. در این جلسات کنترل سالیانه چک می شوند.2

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

این یک سوال خیلی سخت است و تقریباً به مقدار زیادی به نحوه نگهداری فرد از آن بستگی دارد. اگر دچار دندان قروچه هستید ممکن است کامپوزیت ها لب پر یا شکسته شوند، اتفاقی که دقیقاً در خصوص دندان های شما ممکن است بیفتد.

دندانپزشک می تواند برای شما یک نایت گارد (محافظ شبانه) بسازد تا لبه ونیرها محافظت گردد و دوام آن ها افزایش یابد. اما شیوه فشار دادن دندان ها روی هم و فرسایش را نمی توان نادیده گرفت و به همین علت، مقدار دوام ونیرها بین 2 تا 8 سال در نظر گرفته می گردد.

البته دقت داشته باشید که دوام پروسلین ونیرها از 10 تا 20 سال است اما هزینه آن هم پنج برابر بیش تر است. بنابراین شاید دوام کامپوزیت ونیر یکی از نگرانی های شما باشد اما بیماران به ندرت با چنین قضیه ای دچار مشکل شده اند.

همواره به مرکزی مراجعه کنید که کار تضمین شده ای داشته باشد و به شما اطمینان خاطر دهد که لبخند شما کاملاً عالی و طبیعی خواهد شد و دوام رزین ونیرها هم عالی باشد.

با این حال، ممکن است که لب پریدگی وجود داشته باشد که می توانید با هزینه ای بسیار کم دوباره آن ها را ترمیم کنید. رزین باندینگ نسبت به پورسلین ونیرها نتیجه بسیار مطمئن تری دارد، چون یک روش محافظه کارانه و کم تهاجم است که کاملاً برگشت پذیر است؛ بر خلاف استفاده از ونیر که هزینه بسیار بالایی دارد و تصمیم گیری در خصوص استفاده از آن بسیار سخت است.3

عوارض و ضررهای کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت دندان ضرر ندارد؟

ونیر کامپوزیت باعث پوسیدگی دندانهای زیری نمی گردد؟!

کامپوزیت دندان باعث بوی بد دهان نمی گردد؟

خب نکته مهمی وجود دارد، تمام اینها به کیفیت کار اجرا شده بستگی دارد! اگر کار شما با کیفیت مناسب و قابل قبول اجرا شده باشد، آسیبی به دندان زیری نخواهد رسید!

کامپوزیت دندان ماده ای است که در گذشته برای ترمیم (پر کردن) پوسیدگیها به کار می رفت! یعنی کامپوزیت از اول یک ماده ترمیم پوسیدگی بوده و نه یک ماده عامل پوسیدگی!!

اما کار کردن با این ماده حساسیت بالایی دارد، یعنی در مراحل انجام دادن باید دقت و حوصله زیاد به کار برد. اگر دندانپزشک بادقت کار نکند، عجولانه و در زمان کوتاه کامپوزیت دندان را قرار دهد، اگر نوردهی مناسب انجام ندهد و کلا اگر به حساسیتهای این ماده احترام گذاشته نگردد، نتیجه کار کیفیت خوبی نخواهد داشت.

خیلی از عوارضی که به کامپوزیت دندان نسبت داده می گردد، بخاطر کیفیت پایین مواد کامپوزیت خیلی قدیمی است! یعنی اولین باری که مواد همرنگ دندان رزینی به دندانپزشکی معرفی شدند، کیفیت بالایی نداشتند. همین مسىله باعث شد که اعتبار این ماده نزد دندانپزشکان قدیمی زیر سوال برود و به اصطلاح نام آن بد در رفته است!

درحالی که کامپوزیتهای امروزی، تکنولوژی متریال بسیار پیشرفته ای دارند و یک ماده رزینی ساده نیستند! در علم شیمی که نمیخواهک با جزییات آن سر شما را به در آورم، کامپوزیت دندان ترکیبی از ماتریکس رزینی با مولکولهای پیچیده و فیلرهای سرامیکی است و خصوصیات فیزیکی/مکانیکی قوی دارد.

بگذارید رازی را با شما در میان بگذارم و خیال تان را راحت کنم: کامپوزیت ماده مظلومی است! اگر قرار باشد بلایی اتفاق افتد، این بلا سر خود کامپوزیت می آید نه دندان! یعنی مثلا اگر فشار زیادی از فک پایین روی کامپوزیت فک بالا باشد، کامپوزیت می شکند (دندان زیری سالم می ماند). وسیدگی از زیر گردد، کل کامپوزیت جدا شده و میفتد!2

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.setare.com

3.www.drsamanehshirani.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1746

به "اطلاعاتی راجع به کامپوزیت دندانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی راجع به کامپوزیت دندانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید