از وقت شناس ترین فرودگاه جهان بیشتر بدانید
به گزارش مجله عطر یاس، فرودگاه هانه دا که به نام فرودگاه بین المللی توکیو نیز شناخته می گردد، به عنوان رکوردار وقت شناس ترین فرودگاه جهان، 85.6 درصد از پروازهای سال 2018 خود را بدون هیج تأخیری انجام داده است.
بدترین کابوس هر مسافری این است که صبح زود خود را برای یک پروازی اتصالی فشرده به فرودگاه برساند، سپس به تابلوی پروازها نگاه کند و چراغ چشمک زن قرمزی را درست کنار شماره پروازش ببیند که تأخیر در پرواز را نشان می دهد. به این ترتیب، او نمی تواند به سایر پروازهای اتصالی اش برسد و حالا باید نگران تغییر کل برنامه سفر یا حتی خرید مجدد بلیط هواپیما باشد. هرچند برای مسافرانی که به وسیله فرودگاه هانه دا توکیو مسافرت می نمایند، این اتفاق در مقایسه با بیشتر مقاصد معروف جهان، بسیار کمتر رخ می دهد؛ چراکه این فرودگاه، یکی از وقت شناس ترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. با خبرنگاران همراه باشید تا شما را با این فرودگاه بیشتر آشنا کنیم.
یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط های هواپیما از آژانس های هوایی معتبر و جستجوی بلیط هواپیما مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود، می توانید از بزرگ ترین موتور جستجوی پرواز در خبرنگاران استفاده نموده و با اطمینان کامل از فروشنده های معتبر خرید کنید.
فرودگاه هانه دا به طور رسمی با نام فرودگاه بین المللی توکیو شناخته می شود که با حدود 87 میلیون مسافر در سال 2018، پنجمین فرودگاه شلوغ جهان به شمار میرود. این فرودگاه از نظر تقاضای مسافر، از فرودگاه های مهم بین المللی اوهر شیکاگو با 83 میلیون، فرودگاه هیترو با 80 میلیون و فرودگاه هنگ کنگ با 74.5 میلیون نفر مسافر پیشی گرفته است.
با وجود چنین ترافیک سنگینی، فرودگاه هانه دا 85.6 درصد از پروازهایش را در سال 2018 بدون تأخیر انجام داد و عنوان سروقت ترین فرودگاه بزرگ جهان را از آن خود کرد که یک پیروزیت قابل توجه به شمار میرود؛ به خصوص که میانگین وقت شناس بودن فرودگاهی با این حجم از مسافر، فقط 77.1 درصد بوده است.
این آمار بر اساس داده های گروه تحلیلی هوانوردی OAG ارائه شده، در واقع شرکت مذکور برای انجام این ارزیابی ها، 58 میلیون پرواز ثبت شده در سال 2018 را آنالیز نموده است. جالب اینکه، فرودگاه هانه دا نه تنها فوق العاده سروقت به شمار می رود، بلکه پیروز به کسب این عنوان برای چهارمین سال متوالی نیز شده است؛ اما واقعاً این فرودگاه توکیو چطور می تواند به چنین حجم عظیمی از مسافران خدمات رسانی کند و در عینِ حال کارآمد، تمیز و لذت بخش نیز باشد؟
سروقت بودن این فرودگاه تا حدودی به عزم قاطع کارکنان آن برمی شود؛ به خصوص که یک سری فناوری نوآورانه به عنوان نیروی یاریی در اختیارشان قرار گرفته است که در سراسر فرودگاه استفاده می شود.
اهمیت حمل نماینده های بار
در فرودگاه هانه دا، حمل نماینده های بار خطوط هوایی ژاپن روزانه حدود 17 هزار چمدان را جابه جا می نمایند. آن ها نقش مهمی در انجام به موقع پروازها دارند و با توجه به اینکه این ایرلاین مصمم است که چمدان ها در عرض 10 دقیقه از هواپیما به فرودگاه منتقل شود و در اختیار مسافران قرار گیرد، حمل نماینده های بار باید افراد زرنگ و چابکی باشند. حمل نماینده ها در شروع هر شیفت، ورزش کششی انجام می دهند تا عضلات بدن شان نگیرد.
هواپیمایی ژاپن به منظور ارتقای بهره وری حمل نماینده های بار، در حال آزمایش یک لباس رباتیک نو موسوم به مدل Y از شرکت ATOUN است. در این دستگاه پوشیدنی که حمایت مضاعفی از نیمه پایینی بدن انجام می دهد، از موتورها و سنسورهایی استفاده شده است که می تواند پیش بینی کند چه زمانی به یاری مکانیکی احتیاج است. این لباس رباتیک از قسمت تحتانی کمر حمایت می نماید، باعث می شود که چمدان ها سبک تر به نظر برسد و ضایعه های جسمانی بدن را کاهش می دهد. کوتارو شینتانی (Kotaru Shintani)، ناظر مدیریت زمینی شرکت هواپیمایی ژاپن، می گوید:
با استفاده از این دستگاه، سرعت و دقت کار بیشتر شده است. علاوه بر این، حمل نماینده های بار در انتها روز، احساس خستگی کمتری دارند.
مشابه لباس رباتیک مدل Y، ایرلاین ژاپن و شرکت ATOUN در حال کار روی ساخت دستگاهی برای حمایت از بازوها هستند. آن ها امیدوارند، با یاری این فناوری بتوانند از پس بار بیشتری برآیند. علاوه بر این، از آنجا که این شغل به توانایی فیزیکی کمتری احتیاج خواهد داشت، می توانند تعداد کارکنان خود را در این بخش افزایش دهند. کوتارو شینتانی می گوید:
ما می توانیم پرواز به موقع هواپیماها را تضمین کنیم و از این بابت به کارم افتخار می کنم.
اهمیت سروقت بودن در فرهنگ ژاپن
تعهد سروقت بودن، به سایر بخش های فرودگاه نیز توسعه یافته است. در ترمینال بین المللی فرودگاه، مسافران به شکلی متفاوت مورد استقبال قرار می گیرند. در نیم طبقه بالای بخش چک این، یک خیابان خرید وجود دارد که به تقلید از ژاپنِ اوایل قرن هفدهم طراحی شده، از جمله کپی پل نیهونباشی که از چوب سرو یوشینو ساخته شده است. در این خیابان خرید، 30 رستوران به چشم می خورد که از مسافرانی که عجله دارند، با سوشی، یاکی توری و اودن پذیرایی می نمایند. در این میان، رستوران Katsusen در طبخ تونکاتسو تخصص دارد. این رستوران روزانه به حدود 300 مشتری خدمات می دهد؛ به خصوص که برای بسیاری از این مشتری ها، وقت حرف اول را می زند.
بر اساس گفته مدیر این رستوران، کنار آمدن با فشار کاری، ریشه در دیدگاه کارکنان اینجا دارد. بسیاری از کارکنان فرودگاه هانه دا از سنین کم یاد گرفته اند که برای سروقت بودن اهمیت قائل شوند. او در ادامه می گوید:
مردم ژاپن با این فرهنگ بزرگ می شوند و زمانی که به بزرگسالی می رسند، اهمیت وقت شناسی ملکه فکر آن ها شده است.
البته تنها سروقت بودن باعث محبوبیت فرودگاه هانه دا بین مسافران نشده و این فرودگاه در طول 6 سال گذشته پیروز به کسب رتبه بندی کیفیت پنج ستاره از سوی مؤسسه اسکای ترکس (Skytrax) شده است. فقط 12 فرودگاه جهان، گواهینامه پنج ستاره را دریافت نموده اند و هانه دا تنها فرودگاهی به شمار میرود که از میان پنج فرودگاه شلوغ جهان، رتبه یک را به دست آورده است. فرودگاه مذکور به کرات جایزه اسکای ترکس برای تمیزترین فرودگاه جهان را از آن خود نموده و به خاطر شرایط خوب امکانات و در دسترس بودن آن ها، جایزه Japan Toilet Award را از طرف دولت این کشور دریافت نموده است.
در همین حال، فرودگاه هانه دا در رده بندی برترین فرودگاه جهان 2019 اسکای ترکس، مقام دوم را کسب کرد و یک پله بالاتر از جایگاه سال گذشته خود ایستاد. این فرودگاه حتی پیروز به اخذ جایزه برترین فرودگاه داخلی جهان و برترین امکانات فرودگاهی برای مسافران دارای مسائل حرکتی شد. دسترسی به این فرودگاه بسیار آسان است و می توان در کمتر از نیم ساعت با قطار از ایستگاه توکیو (ترمینال مرکزی شهر) خود را به فرودگاه هانه دا رساند. دیگر فرودگاه شهر توکیو، فرودگاه بین المللی ناریتا از ایستگاه مرکزی قطار توکیو حدود یک ساعت فاصله دارد.
افزایش تعداد مسافران
در حال حاضر، 80 درصد از مسافران فرودگاه هانه دا، داخلی هستند که به وسیله این فرودگاه به 49 فرودگاه ژاپن سفر می نمایند. اما با نزدیک شدن به المپیک 2020 توکیو، اهداف بلندپروازانه ای برای افزایش تعداد بازدیدنمایندگان بین المللی به ژاپن در سال آینده وجود دارد و هانه دا به عنوان دروازه اصلی ورود به این کشور خواهد بود. سازمان ملی گردشگری ژاپن امیدوار است تا در سال 2020 پیروز به جذب 40 میلیون مسافر شود که تقریباً چهار برابر تعداد مسافران در سال 2013 است. فرودگاه هانه دا به همین منظور در حال اضافه کردن 50 جهت بین المللی به برنامه پروازهای روزانه خود است و طراحی مجدد ترمینال ها را نیز در دستور کار دارد. حفظ چنین استاندارهای بالایی هم زمان با افزایش قابل توجه تعداد مسافران، چالش بزرگی برای فرودگاه هانه دا توکیو به شمار میرود.
همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.
منبع: کجارو / edition.cnn.com