ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز

به گزارش مجله عطر یاس، اگر چه موز رسیده از طعم بهتری برخوردار است، اما موز خام می تواند اندازه سوزاندن چربی را افزایش دهد. در این مقاله شرح خواهیم داد که چگونه عناصر غذایی موجود در موز سبز کاهش وزن را تسریع نموده و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

اگر چه موز رسیده از طعم بهتری برخوردار است، اما موز خام می تواند میزان سوزاندن چربی را افزایش دهد. در این مقاله شرح خواهیم داد که چگونه عناصر غذایی موجود در موز سبز کاهش وزن را تسریع نموده و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

همه موز رسیده را بخاطر نرمی و شیرینی آن مصرف می نمایند. متأسفانه، معمولاً هیچ کس به فکر خوردن یک موز سبز یا خام که در واقع، به طور باور نکردنی مغذی است، نمی افتد. این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشد. موز سبز در مقایسه با نوع رسیده آن یعنی موز زرد، از قند کمی برخوردار است. مواد تشکیل دهنده قدرتمند آن می تواند سلامت فرد را به طرز شگفت انگیزی بهبود بخشد. شما می توانید آن را خام یا پخته مصرف نمایید. این روزها، آرد موز سبز هم در بازار موجود است که می تواند به روش های مختلف در غذاهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

آیا می دانستید؟

میمونها موز را از پایین ریشه پوست نمی نمایند. آنها آن را از انتهای مخالف پوست می نمایند. در واقع این روش صحیح پوست کندن موز است به طوریکه پس از آن مجبور نیستید بطور جداگانه رشته های کوچکی که در هنگام پوست کندن از قسمت ریشه نمایان می شوند را بردارید.به این ترتیب، به راحتی پوست آن کنده شده و می توانید از ریشه برای نگه داشتن موز بهره ببرید.

موز خام، میزان سِرو: 100 گرم

آب

91ر74 گرم

کالری

89 کالری

لیپید کل (چربی کل)

33ر0 گرم

کربوهیدرات

84ر22 گرم

فیبر خوراکی کل

6ر2 گرم

قند کل

23ر12 گرم

مواد معدنی

کلسیم

5 میلی گرم

آهن

26ر0 میلی گرم

مهمیم

27 میلی گرم

پتاسیم

22 میلی گرم

سدیم

1 میلی گرم

روی

15ر0 میلی گرم

ویتامین ها

ویتامین c

7ر8 میلی گرم

تیامین

031ر0 میلی گرم

نیاسین

665ر0 میلی گرم

ویتامین B6

367ر0 میلی گرم

فولات

20 میکروگرم

ویتامین A، RAE (واحد میزان گیری)

3 میکروگرم

ویتامین A، IU (واحد میزان گیری بین الملل)

IU64

ویتامین E (آلفا- توکوفرول)

10ر0 میلی گرم

لیپیدها

اسیدهای چرب اشباع شده کل

112ر0 گرم

اسیدهای چرب اشباع نشده مونو کل

032ر0 گرم

اسیدهای چرب اشباع نشده پلی کل

073ر0 گرم

* فواید نشاسته مقاوم Resistant Starch در سلامتی

یک موز میانه پوست کنده خام (کمی سبز) حاوی 7ر4 گرم نشاسته مقاوم بنام RS2 (نشاسته مقاوم نوع دو) است. همانطور که از نام آن پیداست، در برابر هضم در روده کوچک مقاوم بوده و به روده بزرگ منتقل می شود. در آنجا مانند فیبر خوراکی عمل نموده و بعضی از مزایای هر دو فیبر نامحلول و محلول را از خود نشان می دهد. به حفظ سلامت روده بزرگ یاری نموده در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. مصرف روزانه توصیه شده نشاسته مقاوم 20 گرم است، و کیسه های 1 پوندی (592ر453 گرمی) آرد موز سبز حاوی حدوداً 175 گرم RS2 است.

* موز نارس که از نشاسته مقاوم سرشار می باشد، موجب افزایش غیر طبیعی سطح قند خون نمی شود. این نشاسته در افراد هم سالم و هم دیابتی به حفظ سطح طبیعی قند خون با افزایش حساسیت به انسولین یاری می نماید. و ترشح انسولین را در بزرگسالان مقاوم در برابر انسولین بهبود می بخشد. مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهند که این نشاسته می تواند به بهبود سلامت قند خون یک نوزاد چنانچه مادر در دوران بارداری از آن مصرف نموده باشد، یاری کند.

* موز سبز موجب گرسنگی نمی شود. به این علت که فرد را سیر نگه می دارد، به کاهش اشتها که در صورت تصمیم به کم کردن وزن، امری است ضروری، یاری می نماید.

* به علاوه، این نشاسته آزاد سازی هورمون گلوکاگون را افزایش داده که موجب سوزاندن سریع چربی می شود. مطالعات نشان می دهند که این نشاسته بعلاوه از افزایش مجدد وزن در رژیم غذایی پرچربی ممانعت به عمل می آورد.

* به کاهش علائم اسهال یاری می نماید.

* مانند یک ملین ملایم عمل نموده و به حفظ تعادل و نظم یاری می نماید. موجب رشد باکتریهای سالم در روده شده و این توده باکتریهای افزایش یافته مسئول اثرات حجیم شدگی bulking effects خواهند بود.

* این نشاسته خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی داشته که از سرطان روده بزرگ ممانعت می نماید. و برای کولیت اولسراتیو (زخمی) هم فواید زیادی دارد.

* مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهند که نشاسته به حفظ سلامت چشم هم یاری می نماید.

* به هنگام ابتلا به قند خون بالا، نشاسته و نشاسته مقاوم به دو گروه از حیوانات مسن داده شد و مشاهده گشت که در حیواناتی که از نشاسته مقاوم تغذیه شده بودند، در هماهنگی حرکتی و افزایش مصرف غذا بعد از گرسنه ماندن بهبودی حاصل شده بود.

* این نشاسته، زمانی که به میزان کافی مصرف شود، سطح اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFAs) که سلول های دیواره روده کوچک را تغذیه می نمایند، را افزایش می دهد. و موجب افزایش جذب مواد معدنی به خصوص کلسیم و مهمیم می شود.

* هنگامی که وارد یک وعده غذایی شود، پس از مصرف آن غذا، ذخیره کمتر چربی را تضمین می نماید. آهسته بودن هضم به معنی جذب کند کالری است. بنابراین، به حفظ وزن در محدوده طبیعی یاری می نماید.

* به کلسترول پایین و سطوح پایین تری گلیسیرید یاری می نماید.

* احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

* فواید پتاسیم در سلامتی

موز سبز سرشار از پتاسیم بوده که یک ماده معدنی ضروری می باشد.

* پتاسیم به حفظ فشار خون طبیعی یاری نموده که به نوبه خود در حفظ سلامت کلیه موثر است. فشار خون بالا می تواند بر عملکرد کلیه به طور جدی اثر گذاشته و بعلاوه می تواند به سکته و بیماری قلبی منجر شود.

* اگر چه پتاسیم نمی تواند مانع از بیماری های قلبی شده و یا آن را معکوس نماید، اما برای عملکرد صحیح قلب ضروری است. نقش مهمی در عملکرد عضلات و اعصاب ایفا می نماید. و برای مسائل ریتم قلب بسیار ثمر بخش است.

* مطالعات نشان می دهند که یک رژیم غذایی با پتاسیم بالا به پایین آوردن سطوح کلسترول یاری می نماید.

* فواید ویتامین B6در سلامتی

* این ویتامین در سنتز پروتئین از اسیدهای آمینه نقش مهمی دارد. به این علت که پروتئین برای حجم و قدرت عضلانی ضروری است، این میوه می تواند افزودنی سالمی به هر رژیم غذایی باشد.

* ماهیچه های قوی به حفظ میزان متابولیسم و وزن یاری می نمایند.

* این ویتامین بعلاوه در فراوری هموگلوبین مؤثر است.

* فواید ویتامین Cدر سلامتی

* این ویتامین یک ویتامین آنتی اکسیدان می باشد، و به حذف عوارض جانبی رادیکال های آزاد یاری می نماید و عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و از فرد در برابر عفونت ها و بیماری های مختلف از جمله سرطان محافظت می نماید.

اگر چه موز سبز فواید بسیاری دارد، ضروری است فرد به یاد داشته باشد که، به علت آنکه این میوه حاوی نشاسته مقاوم است، مصرف بیش از حد آن ممکن است به نفخ، گاز و درد معده بیانجامد. می توانید با یک میزان کوچک آغاز نموده و به آرامی و به طور پیوسته میزان آن را افزایش دهید.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1721

به "ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید