اثر تاریخی هرگز دیده نشده به صورت اضطراری مرمت می شود

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران، مدتی پیش گزارشی با عنوان مقبره اعلا؛ اثری که هرگز دیده نشد/ وقتی ثبت ملی دردی دوا نمی کند در خبرنگاران از شهرستان ابرکوه از استان یزد منتشر شد.

اثر تاریخی هرگز دیده نشده به صورت اضطراری مرمت می شود

این گزارش به مقبره اعلا، اثری به جا مانده از قرن هفتم هجری در ابرکوه پرداخت که برای نخستین بار نامش در رسانه ها مطرح می شد و حتی جستجو در مرورگرها نیز هیچ نامی از آن را نشان نمی داد.

انتشار این گزارش به همراه داستان زیبای مربوط به آن که این داستان هم برای اولین بار خبری شد، بازتاب های گسترده ای در رسانه های کشور و خارج از کشور و همچنین در بین علاقمندان آثار تاریخی به دنبال داشت.

در بخشی از این گزارش که با عکس همراه بود آمده است: این بنا که قدمت آن مربوط به قرن هفتم هجری قمری است به شماره 22137 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما در حال حاضر به مخروبه ای تبدیل شده که مورد هجوم غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به فاصله چند روز از انتشار این گزارش، مطلع شدیم که میراث فرهنگی کشور برای ساماندهی این اثر درخواست گزارش کرده است و مسئولان میراث فرهنگی شهرستان و استان نیز با ارسال گزارش هایی در این زمینه، تلاش خود را برای تخصیص اعتبار به این اثر تاریخی به کار گرفته اند.

اکنون بعد از گذشت مدتی، خبرنگاران به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه رفته تا از اقدامات اجرا شده در مورد این اثر تاریخی بعد از درج گزارش خبرنگاران مطلع شود.

عباس قدیریان به خبرنگاران گفت: ابرکوه دارای بیش از 400 اثر تاریخی است که 119 اثر آن در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: طبیعی است که با این تعداد آثار باید برای مرمت و ساماندهی آنها بر اساس اعتبارات موجود، اولویت هایی شامل مرمت های اضطراری، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در نظر گرفت.

قدیریان در مورد اقداماتی که بعد از رسانه ای شدن مقبره اعلاء در خبرنگاران صورت گرفت، ضمن قدردانی از توجه رسانه ها به این اثر تاریخی همچنین پیگیری علاقمندان آثار تاریخی در مورد این اثر گفت: بعد از این گزارش، پیگیری های بسیاری انجام شد و گزارش های بسیاری برای رفع مسائل این اثر تاریخی نوشته شد.

وی اضافه کرد: با تلاش های اجرا شده و با توجه به اینکه برای مرمت آثار تاریخی نیاز به طرح است، در گام اول بودجه ای برای مرمت اضطراری این بنا اختصاص یافت تا طرح مرمت آن تهیه شود.

قدیریان ادامه داد: با توجه به اعتباری که برای مرمت اضطراری این بنا اختصاص یافت، کار مرمت این اثر تاریخی به زودی آغاز می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 669

به "اثر تاریخی هرگز دیده نشده به صورت اضطراری مرمت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر تاریخی هرگز دیده نشده به صورت اضطراری مرمت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید