آیین نامه جهانی حفظ حقوق گردشگران در بحران منتشر شد

به گزارش مجله عطر یاس، سازمان جهانی گردشگری همزمان با رونق دوباره سفرها در راستای بازگرداندن اعتماد و حمایت از حقوق گردشگران، به تازگی آیین نامه ای با عنوان آیین نامه بین المللی حفاظت از گردشگران (ICPT) منتشر نموده است. این آیین نامه حاوی حداقل استانداردهای بین المللی لازم برای حمایت از گردشگران در شرایط بحرانی و رعایت حقوق مصرف کننده در این صنعت است.

آیین نامه جهانی حفظ حقوق گردشگران در بحران منتشر شد

خبرنگاران:

مترجم : رقیه عینلو

طرح تدوین آیین نامه بین المللی حفاظت از توریستان برای نخستین بار در جلسه شورای اجرایی UNWTO در سال 2020 در گرجستان مطرح شد. در کمتر از یک سال، با تشکیل کمیته توسعه آیین نامه بین المللی حفاظت از توریستان، با مشورت گروهی از کارشناسان مستقل و ناظران از بخش های دولتی و خصوصی، پیش نویس ICPT تهیه و به مجمع عمومی سازمان دنیای توریستی ارائه شد. در نهایت این آیین نامه در بیست وچهارمین مجمع عمومی سازمان دنیای توریستی در اسپانیا، در دسامبر 2021 به تصویب رسید.

چرا ICPT ارائه شد؟

UNWTO معتقد است بحران کرونا به خوبی نشان داد حقوق مصرف نماینده در صنعت توریستی در تمام نقاط دنیا یکسان نیست و جای خالی یک چارچوب قانونی بین المللی برای یاری به توریستان در شرایط بحرانی، بسیار محسوس است.

در طول بحران کرونا، با بسته شدن مرزها صدها هزار توریست سرگردان و میلیون ها پرواز لغو شدند. بسیاری از این مسافران بدون دریافت حداقل یاری های لازم از جمله خدمات بهداشتی و یاری کنسولی و گاه حتی بدون برطرف نیازهای اولیه خود مانند غذا و سرپناه در یک کشور بیگانه به حال خود رها شدند.در نهایت، شفاف نبودن تعهدات، وظایف و مسئولیت های طرفین در شرایط بحرانی، سبب از بین رفتن حقوق توریستان شد و بر اعتماد توریستان به سفرهای بین المللی تاثیر منفی گذاشت.

افزایش جذابیت سفر؛ هدف اصلی ICPT

این تجربه به خوبی نشان داد چارچوب های قانونی و نظارتی فعلی نارسایی های بسیاری دارد و فاصله بین رعایت حقوق مصرف نماینده توریستی، از کشوری به کشور دیگر بسیار زیاد است. علاوه بر این، اقداماتی همانند صدور ووچر و رونق خدمات توریستی دیجیتال نیز بخاطر نبود یک چارچوب تعیین، شفاف و هماهنگ، چالش های بیشتری را برای بازگرداندن اعتماد مصرف نمایندگان به وجود آورد.سازمان دنیای توریستی، ICPT را چارچوب اساسی برای بازیابی توریستی در دوران پسا کرونا عنوان نموده و در آن دولت ها، فعالان بخش های دولتی و خصوصی صنعت توریستی و خود توریستان را خطاب قرار داده است.

هدف اصلی ICPT بازگرداندن اعتماد مصرف نماینده، افزایش جذابیت سفر با ایجاد احساس ایمنی در بین توریستان و بهبود قراردادها بین ارائه دهندگان و دریافت نمایندگان انواع خدمات توریستی است. این آیین نامه به وسیله توسعه و هماهنگ سازی حداقل استانداردهای بین المللی و ارائه تضمین کافی برای حمایت از توریستان بین المللی در دنیا پسا کرونا ایجاد شده است. ICPT که در مجمع عمومی سازمان دنیای توریستی به تصویب رسیده است، حاوی رهنمودهای عملی همانند سیاست ها، قوانین و شیوه های نظارتی برای همه فعالان بخش خصوصی و دولتی است که تعهدات، مسئولیت ها، وظایف و حقوقی نسبت به امور صنعت توریستی دارند.

آیین نامه بین المللی حفاظت از توریستان شامل پنج بخش است:

  • تعاریف و توضیحات
  • رسیدگی به توریستان بین المللی در شرایط بحرانی
  • حمایت از توریستان در قراردادها
  • حل و فصل بین المللی منازعات سفر و توریستی به وسیله روش های جایگزین حل اختلاف
  • مکانیسم های پایبندی و بکارگیری توصیه های آیین نامه بین المللی حمایت از توریستان

پایبندی به ICPT

اگرچه اجرای ICPT یک الزام قانونی نیست و این آیین نامه یک سند داوطلبانه است، اما در این سند مجموعه ای از مکانیسم ها برای پایبندی کشورها به ICPT، از جمله نظارت و گزارش درباره کاربرد این دستورالعمل و ارزیابی نتیجه، پیش بینی شده است.مطابق با فصل پنجم آیین نامه بین المللی حفاظت از توریستان، دولت ها موظفند تمایل خود را برای اجرایی کردن این آیین نامه در کشورشان در قالب یک اطلاعیه رسمی به دبیرکل UNWTO اعلام نمایند.

ذینفعان بخش خصوصی و ICPT

در کنار سازمان های دولتی، ICPT ذینفعان بخش خصوصی، به ویژه ارائه دهندگان خدمات توریستی، را نیز مورد خطاب قرار داده و از آن ها می خواهد از اصول این آیین نامه حمایت و آن ها ترویج نمایند. سازمان دنیای توریستی فعالان بخش خصوصی را تشویق نموده تا با رعایت این اصول تا آنجا که ممکن است آن ها در قراردادهای خود با توریستان، اعمال نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1948

به "آیین نامه جهانی حفظ حقوق گردشگران در بحران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نامه جهانی حفظ حقوق گردشگران در بحران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید