8 ترفند برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

به گزارش مجله عطر یاس، گوشی های اندرویدی روز به روز پرسرعت تر می شوند. سازندگان چیپست ها به طور مداوم در حال تکامل سخت افزار های خود با فناوری های تازه هستند. گوگل نیز در کوشش است تا اندروید را با سرعت بیشتری ارائه کند. با این حال، هنوز یک چالش بزرگ وجود دارد؛ دستگاه های اندرویدی پس از مدتی استفاده عملکرد قبلی را نخواهند داشت.

8 ترفند برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

به گزارش خبرنگاران، پس از نصب برنامه ها، بازی ها و پر شدن اطلاعات حافظه پنهان دستگاه اندرویدی دچار کندی شده و عملکرد آن تحت تأثیر قرار می گیرد. از پرچمدارترین گوشی گرفته تا پایین ترین مدل، با گذشت زمان دچار کاهش عملکرد می شوند. با این حال چندین نکته برای حفظ عملکرد و افزایش سرعت سیستم عامل اندروید وجود دارد که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم. شایان ذکر است که این نکات دستگاه شما را به طور ناگهانی به یک پرچمدار تبدیل نمی نماید! اما می توان اطمینان حاصل کرد که عملکرد به حالتی که در زمان جعبه گشایی گوشی بود، برمی گردد. بعلاوه ثبات بیشتری را برای استفاده روزمره فراهم می نماید.

1- فضای ذخیره سازی داخلی خود را آزاد کنید

یکی از نکات بسیار اساسی در افزایش سرعت تلفن همراه، آزادسازی فضای ذخیره سازی داخلی است. رایانه ها و گوشی های هوشمند برای عملکرد بهتر احتیاج به فضای خالی دارند. اگر حافظه گوشی شما پر گردد، عواقبی همانند کاهش سرعت و هنگ کردن را در پی خواهد داشت. بعلاوه نداشتن فضای ذخیره سازی لازم می تواند در بعضی از برنامه ها مانند رسانه های اجتماعی به یک مشکل بزرگ تبدیل گردد و در صورت رسیدن به حد مجاز، فضای کافی برای دریافت پیغام ها، ویدیو ها و فایل ها را نخواهید داشت.

در ابتدا به قسمت Settings >> Storage بروید و میزان فضای ذخیره سازی آزاد (free storage space) را آنالیز کنید. در گوشی سامسونگ برای آنالیز فضای ذخیره سازی باید به قسمت Device Care بروید. هدف این است که از حدود 80 درصد حافظه داخلی خود استفاده نکنید و تا جایی که می توانید فایل های ناخواسته را حذف کنید یا به کارت های microSD ارسال کنید. از طرف دیگر، می توانید بعضی از فایل های داده خود را به وسیله خدمات ذخیره سازی ابری متعدد در فضای ابری ذخیره کنید. برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی، می توانید عکس ها و ویدیو های استفاده نشده را حذف کنید. گاهی اوقات پر شدن فضای ذخیره سازی بدلیل تعداد برنامه ها نیست، بلکه مربوط به تعداد فایل های ناخواسته است.

به عنوان مثال، واتس اپ بدلیل ذخیره کردن فایل های ناخواسته زیادی مانند تصاویر و ویدئو های ارسال شده در گروه ها، فضای زیادی از حافظه دستگاه ها را پر می نماید. بعلاوه در منوی Settings می توانید حافظه کش هر نرم افزار را آزاد کنید. برنامه Files by Google نیز یک میانبر سریع برای این ویژگی ارائه می دهد. بعلاوه به شما امکان این را می دهد تا تصاویر تکراری، فایل های بزرگ و فایل های رسانه ای ناخواسته را حذف کنید.

2- برنامه هایی که استفاده نمی کنید را حذف کنید

این کار ممکن است برای بعضی عجیب بنظر برسد، اما رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنیم. برای بعضی از کاربران معمول است یک برنامه خاص را نصب نمایند، یکبار از آن برای برطرف احتیاج خود استفاده نمایند و سپس بدون استفاده مجدد مدت ها آن را روی گوشی خود نصب داشته باشند. توصیه می گردد برنامه هایی را که استفاده نمی کنید حذف کنید. زیرا آن ها همچنان از فضای ذخیره سازی شما استفاده می نمایند و در بعضی موارد، حتی در صورت عدم استفاده همچنان در پس زمینه اجرا می شوند. اجرای یک برنامه در پس زمینه سبب خالی شدن باتری، اشغال کردن RAM و بعلاوه ایجاد یک کش غیر ضروری می گردد. برای حذف برنامه به قسمت Settings >> Apps مراجعه کنید. در بیشتر نسخه های اندروید می توانید برنامه مورد نظر خود را برای حذف سریع به بالای صفحه بکشید.

3 - سرعت انیمیشن سیستم را تغییر دهید

تغییر سرعت انیمیشن به بعضی از گرافیک ها اجازه می دهد انیمیشن خود را سریعتر به انتها برسانند و همین امر سبب افزایش سرعت دستگاه اندرویدی شما خواهد شد. این فقط یک جلوه مصنوعی است، اگر ترجیح می دهید آن ها را ببینید می توانید انیمیشن را نگه دارید. بعضی از گوشی های هوشمند رده پایین که واقعاً این انیمیشن ها را بصورت عالی اجرا نمی نمایند، با این کار سرعت بهتری پیدا خواهند کرد. بعلاوه اگر احساس می کنید که گوشی شما واقعاً نمی تواند از پس اجرای انیمیشن ها برآید، حتی می توانید انیمیشن ها را خاموش کنید.

4- گوشی خود را ریستارت کنید

این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، اما گاهی اوقات راه اندازی مجدد دستگاه باعث آزاد شدن رم و بازنشانی برنامه ها می گردد/ این کار حتی برای دستگاه هایی با رم محدود اجباری است. ریستارت گوشی می تواند منابع ناخواسته را پاک کند و حتی نشت حافظه را کاهش دهد. در صورتی که سرویس های زیادی روی دستگاه اندرویدی خود اجرا می کنید (مخصوصا سرویس های متا) این کار می تواند مفید به نظر برسد.

5- از نسخه Lite برنامه ها بهره ببرید

با ظهور Android Go که اساساً یک نسخه فوق العاده مقرون به صرفه قیمت اندروید برای گوشی های هوشمند با سخت افزار محدود است، شاهد عرضه اپلیکیشن های Lite بودیم. گوگل نسخه های Lite یا Go زیادی از برنامه های خود دارد. بعضی از برنامه های متا نیز دارای نسخه Lite هستند. توسعه دهندگان دیگری مانند توییتر، اسپاتیفای و اسکایپ نیز به این فرایند پیوسته اند. نسخه Lite برنامه ها به کاربران Android Go اجازه می دهد تا از این برنامه ها بدون فداکاری عملکرد استفاده نمایند. این برنامه ها حتی در گوشی های هوشمند مدرن نیز مفید هستند. اگر با مشکل تخلیه باتری که اغلب بدلیل فیس بوک یا اینستاگرام است، روبرو اید می توانید از نسخه Lite بهره ببرید. توجه داشته باشید که نسخه Lite ممکن است تمام ویژگی های نسخه اصلی را نداشته باشند، اما این نسخه فضای ذخیره سازی و RAM کمتری را اشغال می نماید.

6- گوشی اندرویدی خود را آپدیت کنید

پیشنهاد به روز رسانی گوشی هوشمندتان کار ساده ای نیست. فراوری نسخه های جدیدتر اندروید به سازنده این نرم افزار بستگی دارد. به عنوان مثال، تعداد بیشماری از کاربران منتظر اندروید 12 هستند و نمی توانند کاری جز انتظار انجام دهند. در بعضی موارد نیز ممکن است بروزرسانی منتشر شده باشد، اما کاربر متوجه آن نشده باشد. ایده خوبی است که در صورت کند شدن دستگاه اندرویدی از قسمت تنظیمات بروزرسانی نرم افزار را آنالیز کنید و ببینید آیا به روز رسانی جدیدی برای گوشی هوشمند شما موجود است یا خیر. گاهی اوقات، یک به روز رسانی می تواند حتی بدون تغییر نسخه اندروید سبب بهبود بعضی موارد گردد.

7- تنظیمات مجدد کارخانه (Factory Reset)

بازنشانی به تنظیمات کارخانه باعث راه اندازی مجدد دستگاه شما از صفر می گردد. این ممکن است آخرین کوشش برای ایجاد یکنواختی باشد. با ریست فکتوری باید دوباره دستگاه را راه اندازی کنید، دوباره وارد سیستم شوید و برنامه ها را از پلی استور دانلود کنید. بعلاوه باید برنامه ها و سرویس های مورد علاقه خود را دوباره نصب کنید. اگر دستگاه قدیمی دارید و نمی خواهید گوشی جدیدی خریداری کنید، می توانید این راه را امتحان کنید. پیش از این کار حتما یک نسخه پشتیبان از گوشی خود تهیه کنید. هر سازنده ای منوی بازیابی مخصوص به خود را دارد، اما معمولاً با استفاده از دکمه های ترکیبی Power + Volume UP صفحه Recover ظاهر می گردد و سپس از دکمه های صدا برای پیمایش گزینه ها و یافتن Factory Reset بهره ببرید.

8- یک کاستوم رام نصب کنید

نصب کاستوم رام پیشرفته ترین مرحله برای حل این مشکل است. این کار یک راه چاره برای کسانی است که گوشی های هوشمند قدیمی تری دارند که پشتیبانی آن ها به انتها رسیده است. می توانید به وسیله انجمن کاستوم رام ها، رام های سفارشی و حتی کرنل های سفارشی را برای گوشی خود پیدا کنید. کاستوم رام ها می توانند عملکرد دستگاه شما را بهینه نمایند و سرعت دستگاه شما را افزایش دهند. شایان ذکر است که فلش کردن کاستوم رام به بازیابی کاستوم نیز احتیاج دارد. هر دوی این مراحل گارانتی گوشی هوشمند شما را باطل می نمایند. بعلاوه پیش از ادامه به یک بوت لودر قابل باز شدن احتیاج دارید.

بعضی از دستگاه ها حتی نمی توانند این فرآیند را طی نمایند، بنابراین کاستوم رام ممکن است امکان پذیر نباشد. روش نصب روت بسته به گوشی هوشمند شما و سازنده آن فرق دارد. تعداد زیادی رام سفارشی مانند ParanoidAndroid, Pixel Experience, LineageOS, ArrowOS وجود دارند که جان تازه ای به گوشی هوشمند شما می بخشند. علاوه بر این، دستگاه هایی مانند Redmi 5 Plus هستند که تا اندروید 10 را بیشتر پشتیبانی نمی نمایند، اما به لطف کاستوم رام بدون هیچ مسئله ای با اندروید 12 کار می نمایند. پیشنهاد می گردد برای نصب کاستوم رام از یک متخصص هدایت بگیرید.

منبع: gizchina

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1965

به "8 ترفند برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید