گام تعداد برای کدام بیمار؟

به گزارش مجله عطر یاس، حتما با اهمیت فعالیت جسمانی در سلامت بدن به مقدار کافی آشنا هستید اما شاید کمی در این باره کوتاهی می کنید. ما در اینجا ابزاری را به شما معرفی می کنیم که در تحریک شما به فعالیت بیشتر تاثیر به سزایی دارد. این ابزار، پدومتر نامیده می گردد که درفارسی آن را گام تعداد می نامیم.

گام تعداد برای کدام بیمار؟

گام تعداد برای کدام بیمار؟

حتما با اهمیت فعالیت جسمانی در سلامت بدن به اندازه کافی آشنا هستید اما شاید کمی در این باره کوتاهی می کنید. ما در اینجا ابزاری را به شما معرفی می کنیم که در تحریک شما به فعالیت بیشتر تاثیر به سزایی دارد. این ابزار، پدومتر نامیده می گردد که درفارسی آن را گام تعداد می نامیم.

گام تعداد یا پدومتر یک ابزار الکترونیکی کوچک و به طور معمول قابل حمل است که تعداد گام های فرد را در طول روز می تعدادد و به اطلاع او می رساند. اگرچه این ابزار در گذشته بیشتر از طریق ورزشکاران مورد استفاده قرار می گرفته اما با توجه به منافع گسترده استفاده از آن، امروزه به طور وسیع از سوی پزشکان برای بیماران توصیه و تجویز می گردد.

تکنولوژی گام تعداد

در فراوری گام تعدادها از یک حسگر (سنسور) مکانیکی استفاده می گردد. پایانه این حسگر (حساسه) به نرم افزار خاصی متصل می گردد که پالس های مکانیکی مزبور را به اطلاعات الکترونیک تبدیل می نماید. اگر این ابزارهای کوچک را عقب و جلو کنید یا تکان بدهید، صدای یک ساچمه بسیار کوچک را در آنها می شنوید که جابه جا می گردد. همین حرکت ساچمه است که نیروی مکانیکی لازم را ایجاد می نماید.

درواقع به ازای هر گام بیمار، این ساچمه جا به جا می گردد و نیروی برخورد آن به حسگر، حاصل محرک و شناسایی نماینده نرم افزار از حرکات بیمار است. اما گام تعدادهای نو از تکنولوژی پیشرفته تری بهره می گیرند. این گام تعدادها از حسگرهای الکترومکانیکی استفاده می نمایند که امکان معین دقیق تر گام ها را فراهم می نمایند و اشتباه کمتری دارند.

این انواع ویژگی های مجذوب کنندهی دارند چرا که به جز گام های فرد، می توانند دیگر حرکات وی مانند خم و راست شدن و غیره را هم اندازه گیری نمایند. درضمن این گام تعدادها از فرمول تعداد گام ضرب در طول گام استفاده می نمایند تا به فرد نشان دهند که در طول روز چند کیلومتر راه رفته است.

برخی از انواع پدومترها به کمربند یا بخشی از لباس های فرد متصل می شوند اما انواعی هم وجود دارند که به کراوات یا حتی کفش مصرف نماینده وصل می شوند.

کدام بیماران؟

بسیاری از پزشکان معتقدند از این ابزار باید برای تشویق بیمار به فعالیت جسمانی استفاده کرد. درواقع آنها برای فرد تعیین می نمایند که حداقل تعداد گام های روزانه آنها باید چقدر باشد و اگر بیمار در طول یک روز، تعداد گام کمتری بردارد مجبور است تا برای رسیدن به حد مطلوب، در انتهای روز کمبود را جبران کند. به عقیده پزشکان، افراد چاق، مبتلایان به دیابت، چربی خون و فشارخون و هم آنهایی که می خواهند به تناسب اندام برسند، می توانند از این ابزار به خوبی بهره ببرند.

عدد و رقم های مجذوب کننده

بیشتر پزشکان و متخصصان حداقل 10 هزار گام در روز را به اسم کمترین اندازه قابل قبول از فعالیت جسمانی می دانند. این رقم معادل 5 مایل یا 8 کیلومتر پیاده روی در روز است. مطالعه نوی روی 2767 فرد چاق داوطلب با میانگین سنی 49 سال (که بیشتر آنها خانم بودند) نشان داد که تنها افزایش معادل 2100 گام در روز می تواند ظرف یک ماه تا حدود 27 درصد وزن فرد مصرف نماینده را کاهش دهد (مسافتی حدود 6/1 کیلومتر).

همین مطالعه اثبات کرد این اندازه افزایش فعالیت بدنی موجب می گردد که شاخص توده بدنی فرد حدود 4/0 کاهش پیدا کند. این رقم معادل یک کاهش 1/1 کیلوگرمی در یک فرد 88 کیلویی با قد 70/1 متر است.

منافع یکی دو تا نیستند

نتایج مطالعه مزبور نشان داده است که منافع استفاده از گام تعداد تنها محدود به کاهش وزن نیست. این ابزارها آثار قابل توجهی روی فشارخون افراد هم دارند به طوری که افزایش فعالیت بدنی فرد به اندازه 2 هزار گام در روز با کاهشی معادل 4 میلی متر جیوه در فشارخون سیستولی فرد همراه است. به همین علت، پزشکان استفاده از این ابزار را برای آنهایی که مبتلا به پرفشاری خون هستند هم تجویز می نمایند.

از طرف دیگر، تعیین شده است با استفاده از این ابزار، خطر مرگ ناشی از سکته های مغزی تا حدود 10 درصد و خطر مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی تا حدود 7 درصد کاهش پیدا می نماید. همین نتایج موجب شده است که متخصصان قلب و عروق و مغز و اعصاب، بستن این گام تعداد ها را به بیماران مبتلا به اختلالات قلبی-عروقی خود به کرات توصیه نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1681

به "گام تعداد برای کدام بیمار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام تعداد برای کدام بیمار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید