ورزش به سبک ژاپنی ها، نگاهی به انیمه های ورزشی

به گزارش مجله عطر یاس، اختتامیه پارالمپیک توکیو هم گذشت، اما باید بدانیم که ژاپن در عرصه ورزش، جز میزبانی المپیک و پارالمپیک، چندین و چند انیمة ورزشی هم برایمان به همراه دارد. حتی اگر هم طرف دار ورزش نباشید بد نیست که به این انیمه ها فرصتی بدهید چرا که علاوه بر رویداد ها و مسابقات ورزشی، داستان و شخصیت پردازی فوق العاده ای دارند!

ورزش به سبک ژاپنی ها، نگاهی به انیمه های ورزشی

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- مریم سواری؛ اختتامیه پارالمپیک توکیو هم گذشت، اما باید بدانیم که ژاپن در عرصه ورزش، جز میزبانی المپیک و پارالمپیک، چندین و چند انیمة ورزشی هم برایمان به همراه دارد. حتی اگر هم طرف دار ورزش نباشید بد نیست که به این انیمه ها فرصتی بدهید چرا که علاوه بر رویداد ها و مسابقات ورزشی، داستان و شخصیت پردازی فوق العاده ای دارند!

انیمه های ورزشی ژاپنی، از لحاظ دسته بندی ورزشی هم، موضوعات متفاوتی دارند، فوتبال، تنیس، بسکتبال، بیسبال، والیبال، شنا، دو، اسکیت، ژیمناستیک و... و همین موضوع باعث می گردد که اگر هم در پی ورزش خاصی باشید، بتوانید انیمه متناسب با سلیقه تان را پیدا کنید. برای اینکه کمی کارتان راحت تر گردد فهرستی از مجذوب نماینده ترین انیمه های این ژانر را برایتان آماده کردیم.

Captain Tsubasa

معرفی ها را با یک انیمه به شدت خاطره انگیز شروع می کنیم. بیشتر ما سوباسا را می شناسیم، مسابقاتی که چندین و چند قسمت به درازا می کشید را تماشا می کردیم و همراه شخصیت ها به هیجان می آمدیم، انگار که یک مسابقه فوتبال واقعی و سرنوشت ساز را تماشا می کنیم!

کاپیتان سوباسا یک مجموعه مانگای ژاپنی است که به وسیله یوچی تاکاهاشی (Yōichi Takahashi) از سال 1981 نوشته و تصویرسازی شده. این مجموعه عمدتاً درباره ورزش فوتبال است و بر رابطه سوباسا با دوستانش، رقابت با حریفان، تمرین و مسابقات متعدد تمرکز دارد. در مجموع، ما شاهد رشد سوباسا و دوستانش درحالی که با رقبای تازه رودررو می شوند هستیم. این مانگا تا سال 1988 در مجله هفتگی شونن جامپ (Weekly Shōnen Jump) پخش شد و مجموعه اصلی مانگا به اسم یک انیمیشن تلویزیونی اقتباس شد؛ انیمیشنی که ما آن را در ایران با نام فوتبافهرست ها می شناسیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پیش از شروع این انیمه، ژاپن حتی یک تیم حرفه ای برای فوتبال نداشت، اما پس از آن بسیاری از بچه ها تحت تأثیر سوباسا و ورزش فوتبال قرار گرفتند و فوتبال تبدیل به یک ورزش محبوب در ژاپن شد.

Prince of Tennis

شاهزاده تنیس یک مجموعه مانگای ژاپنی است که به وسیله تاکشی کونومی (Takeshi Konomi) نوشته و تصویرسازی شده و از ژوئیه 1999 الی مارس 2008 در هفته نامه شونن جامپ منتشر می شد. انیمه برگرفته از این مانگا از اکتبر 2001 الی مارس 2005 در 178 قسمت پخش شد. این مجموعه چند قسمت ova (یک واژه ژاپنی برای انیمه هایی است که مستقیماً بر روی ویدئو و رسانه خانگی منتشر شده اند، بدون اینکه برای اولین بار بر روی تلویزیون یا در سینما ها نمایش داده شوند.)، Live Action (فیلم ها و ویدئو هایی که در آن ها به جای تصاویر متحرک سازی شده و انیمیشن، از بازیگران واقعی استفاده می گردد)، فیلم تئاتر و بازی های ویدئویی متعدد را هم در پی داشته.

داستان این انیمه در توکیو اتفاق می افتد و مدرسه ای را به تصویر می کشد که به باشگاهِ تنیس قوی و بازیکنان بااستعداد، معروف است. ریوما (Ryoma) بلافاصله پس از ورود به مدرسه، تعدادی از افراد قوی باشگاه را شکست می دهد که بتواند به اسم یکی از بازیکنان ثابت تیم، صندلی خود را به دست آورد. اعضای تیم درحالی که در پی هدف نهایی خود، یعنی قهرمانی در مسابقات ملی تنیس در مدارس هدایت هستند، دوستان تازهی پیدا می نمایند و مهارت ها و تکنیک های تازهی یاد می گیرند. بعلاوه ریوما شروع به توسعه سبک تنیس خود می نماید و در نهایت متوجه می گردد که این ورزش برای او واقعاً چه معنایی دارد.

Inazuma Eleven

Inazuma Eleven یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن ژاپنی است که از سال 2008 الی 2011 بر اساس مجموعه بازی های ویدئویی Level-5 با همین نام و به کارگردانی کاتسوهیتو اکیاما (Katsuhito Akiyama) فراوری شده و شامل 127 قسمت است.

شخصیت اصلی این داستان یک دانش آموز دبیرستانی شاد و خوش بین به نام اندو مامورو (Endou Mamoru) است. اندو مامورو که دروازه بان تیم فوتبال مدرسه است، تنها 6 عضو دیگر در تیمش دارد. عاقبت، این تیم تهدید به منحل شدن می گردد مگر اینکه بتواند در یک بازی مقابل تیم تیکوکو گاکوئن (Teikoku Gakuen)، برترین تیم ژاپن، ببرد. اندو با جمع آوری 4 بازیکن دیگر کوشش می نماید که تیم را نجات دهد ... به تدریج اندو دوستان بیشتری پیدا می نماید و رفته رفته به اعضای تیم اضافه می گردد. کوشش های اندو و تیمش در راهیابی به مسابقه ها خلاصه نمی گردد، ماجرا های هیجان انگیزتری برایشان اتفاق می افتد و باقدرت های ناشناخته ای وارد مبارزه می شوند.

kuroko no basketball

این انیمه برگرفته از یک مجموعه مانگای ورزشی ژاپنی است که به وسیله تاداتوشی فوجیماکی (Tadatoshi Fujimaki) نوشته و تصویرسازی شده و از دسامبر 2008 الی سپتامبر 2014 در هفته نامه شونن جامپ منتشر می شد. این مجموعه مانگا داستان یک تیم بسکتبال دبیرستانی را روایت می نماید که سعی دارد به مسابقات ملی راه پیدا کند. از این مجموعه یک سریال انیمه اقتباس شده که از آوریل 2012 تا ژوئن 2015 در سه فصل و مجموعاً 75 قسمت منتشر شد.

تیم مدرسه هدایت Tekio با برنده شدن در همه مسابقات و شکست دادن همه رقیبان به معروفیت رسید و اعضای اصلی تیم که 5 نفر بودند به اسم نسل معجزه شناخته شدند. این 5 ستاره پس از فارغ التحصیلی از مدرسه هدایت، وارد دبیرستان های مختلفی شدند. بااین حال واقعیتی که تعداد کمی از آن آگاه بودند این بود که بازیکن دیگری هم در نسل معجزه وجود داشت. این بازیکن مرموز که کوروکو تتسویا (Kuroko Tetsuya) نام دارد، در حال حاضر یک دانش آموز تازه در دبیرستان سیرین (Seirin) است. حالا کوروکو تتسویاو کاگامی تایگا (Kagami Taiga) که بازیکنی بااستعداد است قصد دارند که تیم بسکتبال سیرین را در صدر تیم های ژاپن قرار دهند و در این راستا، یکی پس از دیگری با هم تیمی های سابق کوروکو رقابت می نمایند.

Ace of Diamonds

این انیمه هم از یک مجموعه مانگای ژاپنی با موضوع بیسبال برگرفته شده است که به وسیله یوجی تراجیما (Yuji Terajima) نوشته و تصویرسازی شده و از ماه می 2006 الی ژانویه 2015 در مجله هفتگی شونن منتشر می شد. دنباله ای برای آن هم تحت اسم Ace of Diamond Act II در آگوست 2015 شروع شد. انیمه برگرفته شده از این مانگا از اکتبر 2013 الی مارس 2016 پخش شد و ادامه آن هم که برگرفته از Ace of Diamond Act II است، از آوریل 2019 الی مارس 2020 به نمایش عایدی. در مجموع این انیمه در 126 قسمت پخش شد.

این انیمه داستان ایجون ساوامورا (Eijun Sawamura) را دنبال می نماید که در ابتدا میخواهد همراه دوستانش به یک دبیرستان محلی برود و در حد توان خود بیسبال بازی کند، اما پس از آن که بورسیه ای از مدرسه Seidou به او پیشنهاد می گردد تصمیم می گیرد که از این مدرسه تماشا کند. دیدگاه ایجون نسبت به آینده تغییر می نماید و رسیدن به مسابقات ملی را در فهرست اهداف خود قرار می دهد.

Haikyu؟!

هایکیو یک سری مانگای ژاپنی است که به وسیله هارویچی فوروداته (Haruichi Furudate) نوشته و تصویرسازی شده. این مانگا داستان پسری به نام شویو هیناتا (Shoyo Hinata) را روایت می نماید که تصمیم گرفته است با وجود قد کوتاهش یک بازیکن والیبال گردد. این مانگا از فوریه 2012 الی ژوئیه 2020 در هفته نامه شونن جامپ منتشر می شد و منجر به فراوری یک مجموعه انیمه تلویزیونی هم شد که همچنان ادامه دارد. این انیمه تا کنون در 4 فصل و مجموعاً 85 قسمت منتشر شده.

داستان از جایی شروع می گردد که شویو هیناتا پس از آنکه نیم نگاهی به بازی تیم والیبال دبیرستان کاراسونو (Karasuno) در تلویزیون می اندازد شیفته والیبال می گردد. هیناتا که قد کوتاهی دارد و بی تجربه است به باشگاه والیبال مدرسه اش ملحق می گردد، اما متوجه می گردد که تنها عضو آن است. دو سال از مقطع هدایت شویو هیناتا صرف این می گردد که سایر دانش آموزان را متقاعد کند که در تمرین ها به او یاری نمایند. هیناتا در سال سوم هدایت پیروز می گردد که اولین مسابقه رسمی خود را داشته باشد، اما در مقابل تیمی که توبیو کاگیاما (Tobio Kageyama) عضو آن است شکست سنگینی را متحمل می گردد. عاقبت، هیناتا وارد دبیرستان کاراسونو می گردد و در کمال شگفتی، متوجه می گردد که کاگیاما هم وارد همان مدرسه شده؛ این در حالی است که تیم والیبال کاراسونو معروفیت خودش به اسم یک تیم قوی را ازدست داده ...

Free!

Free! که یک مجموعه انیمه تلویزیونی ژاپنی است، به کارگردانی هیروکو اوسومی (Hiroko Utsumi) به وسیله استودیوی کیوتو انیمیشن (Kyoto Animation) فراوری شده. این انیمه که از یک light novel (یک سبک رمان نویسی ژاپنی) به نام HighSpeed! اقتباس شده برای نخستین بار در 26 جولای 2013 به نمایش عایدی و تا کنون 3 فصل از این سری انیمه در 37 قسمت، به همراه چند سینمایی و ova منتشر شده و همچنان ادامه دارد.

داستان Free از شهر ایواتوبی ژاپن شروع می گردد. داستان درمورد یک دانش آموز بااستعداد در شنا به نام هاروکا ناناسه (Haruka Nanase) است که بنا به دلایلی از تیم شنا کناره گیری نموده. هاروکا ناناسه پس از برخورد با رقیب و دوست کودکی خود، رین ماتسوکا (Rin Matsuoka)، همراه با دوستانش تیم شنای دبیرستان ایواتوبی را از نو تشکیل می دهد. در این حین هاروکا ناناسه و دوستانش با چالش های زیادی روبه رو می شوند، چالش هایی مانند پیداکردن اعضا برای تیم، یافتن یک استخر سرپوشیده برای شنا در زمستان و شروع فرایند تمرینات آماده شدن برای شرکت در مسابقات امدادی گروهی ...، اما آیا پیروز می شوند که برای رقابت با تیم رین به مسابقات راه پیدا نمایند؟

Run With The Wind

این اسم، اسم یک رمان ژاپنی نوشته شیون میورا (Shion Miura) در سال 2006 است که یک مانگا، یک Live Action و یک مجموعه انیمه تلویزیونی از آن برگرفته شده که از 2 اکتبر 2018 الی 26 مارس 2019 پخش شد و 23 قسمت دارد.

کاکرو (Kakeru) که یک دونده نخبه سابق دبیرستان است به علت سرقت غذا تعقیب می گردد، در این میان یکی از دانشجویان دانشگاه کانسی (Kansai) که همچون کاکرو دونده بود، به او یاری می نماید. آن دونده که هایجی (Haiji) نام داشت کاکرو را متقاعد می نماید که به همراه او و دوستانش در یک خوابگاه قدیمی ساکن گردد، جایی که در آن میخواهد برای شرکت در مسابقات دوی ماراتن امدادی آماده گردد. اما کاکرو به زودی متوجه می گردد که همه ساکنان آن خوابگاه به جز هایجی و خودش کاملاً تازه کار هستند ...

SK8 the Infinity

SK8 the Infinity یک مجموعه انیمه تلویزیونی ژاپنی است که از ژانویه تا آوریل سال 2021 از شبکه های ABC و TV Asahi Animazing؟! در 12 قسمت پخش شد. داستان این انیمه به شکل کلی متمرکز بر دو شخصیت اصلی ریکی (Reki) و لانگا (Langa) و ورزش اسکیت است. ریکی یک دانش آموز دبیرستانی و اسکیت باز است. او علاقه زیادی به شرکت در اس که یک مسابقه مخفی و خطرناک در یک معدن متروکه است، دارد. ریکی پس از آن که با لانگا، دانش آموزی که به تازگی از کانادا به ژاپن بازگشته، آشنا می گردد، او را به محل مسابقات اس می برد. لانگا هیچ تجربه ای از اسکیت سواری ندارد، اما ناگهان ناچار می گردد که در یک مسابقه اسکیت سواری شرکت کند و همین شروع راه لانگا در عرصه اسکیت سواری شد. شرکت نمایندگانی که در اس شرکت می نمایند عاشق اسکیت سواری و رقابت با اسکیت سواران قوی هستند و همین موضوع به تدریج ریکی و لانگا را با چالش های تازه روبه رو می نماید.

Bakuten؟!

Bakuten؟! یک مجموعه تلویزیونی انیمه ژاپنی است که به وسیله توشیماسا کورویاناگی (Toshimasa Kuroyanagi) و سیشیرو ناگایا (Seishirō Nagaya) کارگردانی و به وسیله توشیزو نموتو (Toshizo Nemoto) نوشته شده است و از 9 آوریل الی 25 ژوئن 2021 در 12 قسمت به نمایش عایدیه.

داستان از شخصیتی به نام شوتارو فوتابا (Shotaro Futaba) شروع می گردد. شوتارو فوتابا عاشق ورزش است، اما هیچ گاه نتوانست در هیچ ورزش به مقدار ای که می خواهد بدرخشد. شوتارو فوتابا پس از مشاهده گروهی از ژیمناست ها در پارک و تماشای مسابقه شان در مسابقات ژیمناستیک، تصمیم می گیرد که برای مقطع دبیرستان به مدرسه همان ژیمناست ها بپیوندد و وارد تیم ژیمناستیک گردد. این تیم که برای شرکت در مسابقات احتیاج به اعضای تازه داشت شوتارو فوتابا را علی رغم مبتدی بودنش در گروه می پذیرد. حال باید دید که آیا این تیم می تواند به مسابقات راه یابد یا نه؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1668

به "ورزش به سبک ژاپنی ها، نگاهی به انیمه های ورزشی" امتیاز دهید

1 کاربر به "ورزش به سبک ژاپنی ها، نگاهی به انیمه های ورزشی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش به سبک ژاپنی ها، نگاهی به انیمه های ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید