هزار نمونه سلولی از اقوام ایرانی ذخیره شد

به گزارش مجله عطر یاس، دکتر عبدالرضا دانشور آملی در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: این مرکز زیر مجموعه جهاد دانشگاهی است که نمونه های انسانی، جانوری، گیاهی و انواع میکرو ارگانیسم ها و محصولات مولکولی در آن ذخیره و شناسنامه دار شده و به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنعت زیست فناوری عرضه می گردد.

هزار نمونه سلولی از اقوام ایرانی ذخیره شد

وی با بیان اینکه در جهان بانک های سلولی زیادی فعالیت می نمایند، گفت: اما بیشتر این بانک ها تمرکز روی یک بخش دارند یعنی بانک گیاهی، بانک جانوری و… اما این مرکز همزمان در چهار حوزه انسانی، جانوری، گیاهی، مولکولی و میکرو ارگانیسم ها فعالیت دارد.

به گفته سرپرست بانک سلول های انسانی- جانوری مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در این بانک کلکسیون های مختلفی از سلول های مختلف از اقوام ایرانی (افراد سالم و بیمار) و حیوانات در معرض انقراض و سلول های استاندارد تحقیقاتی و رده های سلولی مورد استفاده در فراوریات زیست فناوری جمع آوری شده است.

وی با تاکید بر اینکه روش منجمدسازی در تانک ازت فاز بخار یکی از روش های تایید شده برای نگهداری رده های سلولی است، اعلام کرد: سلول منبعی تمام نشدنی است زیرا قابل تکثیر است اما در مقابل نمونه های ژنومی و DNA از منابع تمام شدنی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه تا به امروز 1400 رده سلولی در این بانک ذخیره سازی شده است، گفت: این مجموعه علاوه بر نگهداری نمونه ها به ارائه خدمات در بخش های تحقیقاتی نیز می پردازد.

دانشور آملی با تاکید بر اینکه رده های سلولی در این مرکز با استانداردهای تحقیقاتی تهیه و تکثیر می شوند، اعلام کرد: رده های سلولی به عنوان کارخانه فراوری فراورده های بیولوژیک، واکسن ها و داروهای نوترکیب محسوب می شوند. غالب داروهای زیستی پروتئین هایی هستند که توسط سلول های میزبان فراوری می شوند. سلول های حیوانی و انسانی با توجه به دلایل متنوع برای فراوری یک محصول دارویی زیستی به عنوان سلول میزبان مورد استفاده قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: نزدیک به هزار نمونه انسانی و 400 نمونه سلولی جانوری در این بانک ذخیره شده است؛ در این بانک نمونه های انسانی مربوط به بیماری های مختلف، نمونه های تصادفی از اقوام مختلف ایران، نمونه های نامیرا شده از بیماران و افراد سالم جمعیت ایرانی، سلول های دهان و دندان و مجموعه سلولی از بیماران تالاسمی و M.S. ذخیره شده است تا در تحقیقات مورد استفاده قرار بگیرد.

سرپرست بانک سلول های انسانی-جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تاکید بر اینکه برای تکمیل هر کلکسیون بین 30 تا 50 نمونه جمع آوری می گردد، اعلام کرد: در حال حاضر نمونه های اقوام ایرانی آذری، لر، فارس و عرب از کامل ترین نمونه های ما در بانک سلولی هستند زیرا از هر کدام حداقل 50 نمونه موجود است؛ البته حتی الامکان سعی شده تا نیمی از نمونه ها از مردان و نیمی دیگر از زنان تهیه گردد تا شرایط استانداردی برای استفاده از این سلول ها در مطالعات مختلف مهیا باشد.

وی با اشاره به دیگر ضرورت شرایط کلکسیون اقوام ایرانی بانک سلولی اضافه کرد: همچنین باید این تعداد نمونه های اقوام ایرانی از افرادی انتخاب شوند که تا 3 نسل قبل از همان قوم بوده و در ظاهر سالم باشند.

ذخیره 400 نمونه سلولی حیوانی

دانشور آملی در مورد تعداد نمونه های سلولی جانوری گفت: در این بانک حدود 400 نمونه سلولی از گونه های در معرض انقراض نظیر شتر دوکوهانه، اسب کاسپین، گاو سیستانی، گاو گلپایگانی، بز مرخز و رده های سلولی از دیگر دام ها و حیوانات وحشی در معرض انقراض و همچنین رده های سلولی متفرقه از حیوانات آزمایشگاهی مختلف ذخیره شده است.

سرپرست بانک سلول های انسانی-جانوری مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تاکید بر اینکه استفاده از سلول های جانوری در احیای نسل منقرض شده یک حیوان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: کلکسیون های سلولی جانوری موجود در این بانک منحصر بفرد بوده و در کشور مشابه آنها وجود ندارد. هدف از نگهداری و ذخیره سازی این نمونه های زیستی، حفظ ترکیب ژنتیکی و خصوصیات منحصربفرد بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی این نژادهای ارزشمند و امکان احیاء آنها برای نسل های آینده است.

دانشور آملی با تاکید بر اینکه این سلول ها مطابق با استانداردهای فائو جمع آوری و نگهداری شده اند، اعلام کرد: یکی از نژادهای منقرض شده کشور گاو گلپایگانی است که در حال حاضر به تعداد انگشتان دست هم ممکن است در کشور وجود نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: تنها در این مرکز، سلول این نژاد گاو ذخیره شده است و می توان با آن به احیاء و تکثیر این نژاد پرداخت.

سرپرست بانک سلول های انسانی-جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطرح نمود: برای ورود به این حوزه اولویت بندی داشته ایم و توانستیم نمونه هایی از گونه ها و نژادهای در معرض خطر و انقراض را جمع آوری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1308

به "هزار نمونه سلولی از اقوام ایرانی ذخیره شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار نمونه سلولی از اقوام ایرانی ذخیره شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید