نماشویی ساختمان

به گزارش مجله عطر یاس، اگر از شما بپرسند نمای ساختمان و نماشویی چیست، چه پاسخی خواهید داد؟ به نظر شما نمای یک بنا و تمیز نگه داشتن آن تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ در صورت سیاه و کدر شدن نما چه باید کرد؟ آیا راهکاری برای تمیز نگه داشتن نمای ساختمان های شهری وجود دارد؟ در این نوشته از ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نماشویی ساختمان

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

نمای ماست؟

یکی از مواردی که در زیبایی و جذابیت یک ساختمان نقش بسزایی ایفا می کند، نمای آن است. هنگامی که مراحل ساخت یک بنا به اتمام می رسد، معمار ساختمان نسبت به نماسازی آن اقدام می کند. نما گاهی به حدی حائز اهمیت است که سازندگان و معماران هزینه های گزاف صرف طراحی و اجرای آن می کنند. نما به ظاهر هر آنچه که قابل رویت است گفته می شود و لایه رویی ساختمان را در بر می گیرد. در سال های اخیر به دلیل پر رنگ شدن اهمیت جداره شهری، نمای ساختمانی بسیار شایان توجه شده است. نما فضای درون ساختمان را از بیرون آن تفکیک می کند و روحیات، ذوق و سلیقه معمار و صاحب خانه را به نمایش می گذارد. در واقع می توان گفت نمای یک ساختمان، شرایط ساکنین آن را در بین عموم نشان می دهد. طراحی نمای ساختمان باید با توجه به فضای عمومی شهر انجام شود زیرا در غیر اینصورت هماهنگی نمای شهری از بین رفته و زیبایی و انسجام آن خدشه دار می شود. در دنیای مدرن امروز، طراحان و معماران انواع نما ساختمانی را با استفاده از مصالح و تجهیزات مختلف اجرا می کنند. از جمله نماهای ساختمانی می توان نمای ساختمان کامپوزیت، نمای ساختمان آجر، نمای ساختمان ویلایی، نمای ساختمان چوبی، نمای ساختمان اسپایدر، نمای ساختمان سنگ و … را نام برد. در اجرای نمای ساختمان، تفکیک عناصر افقی و عمودی تاثیر بسزایی دارد، از این رو تمام عناصر ساختمان باید با ابعاد کل بنا متناسب باشند. برای مثال در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها، عناصر باریک زیبایی خود را بهتر نشان می دهند و بالکن ها، سایه بان ها و … بر روی نما سایه های خاصی ایجاد می کنند. پیروی از مقررات نمای ساختمان نه تنها باعث سازگاری نما با سایر نماهای موجود در شهر شده بلکه منجر به ایجاد یک نمای استاندارد می شود. مهم ترین نکته ای که در مورد نما همیشه بدان توجه می شود موضوع نماشویی است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

اهمیت نماشویی ساختمان

هنگامی نمای یک ساختمان زیبا به نظر می آید که عاری از گرد و غبار و آلودگی باشد، از این رو نماشویی بهترین راه چاره بدین منظور در نظر گرفته می شود. نماشویی ساختمان حتماً باید توسط افراد مجرب و حرفه ای صورت گیرد، در غیر اینصورت ممکن است به نما آسیب وارد شود. در شهرهای شلوغ همانند شهر تهران نمای ساختمان ها به مرور زمان در اثر آلودگی هوا ظاهری سیاه به خود می گیرند و جلوه شهر ناخوشایند به نظر می آید. برای زدودن آلودگی از سطح نما و شست و شوی آن باید هر چند وقت یکبار نسبت به نماشویی اقدام شود.

نماشویی نمای ساختمان با استفاده از آب، آب و سیلیس، مواد نانو و مواد اسیدی یا قلیایی صورت می گیرد. برای ساختمان هایی که نمای آن ها احتیاجمند یک شستشوی سطحی بوده و آلودگی آن ها عمیق نیست از فشار آب استفاده می شود. آب و سیلیس نیز به منظور شستشوی نماهایی که آلودگی آن ها کهنه شده و لایه ای ضخیم از جرم بر روی آن ها نشسته کاربرد دارد. اسیدشویی از دیگر روش هایی است که اصولاً برای تمیز نمودن ساختمان های خیلی کثیف انتخاب می شود و جلای فوق العاده ای به سنگ های ساختمانی می بخشد. برای تمیزکاری سنگ هایی که در برابر مواد اسیدی از مقاومت لازم برخوردار نیستند از شوینده های قلیایی استفاده می شود. در حال حاضر استفاده از مواد نانو به تمیزی بهتر انواع سطوح یاری می کند اما هزینه نماشویی را افزایش می دهد. این مواد اغلب دو جزئی هستند و به صورت پودر و مایع می باشند که این دو به همراه آب با یکدیگر ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع روش های نماشویی

افراد مجربی که در این حوزه نماشویی ساختمان فعالیت دارند از روش های مختلفی بدین منظور استفاده می کنند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

نماشویی با واترجت

در هنگام استفاده از واترجت به منظور شست و شوی نمای ساختمان، تعداد طبقات اهمیت ندارد بلکه فاکتورهای اثرگذار بر این نوع نماشویی میزان آلودگی نما و کیفیت آب بندی آن می باشند.

نماشویی با طناب

نماشویی با استفاده از طناب باید توسط افراد ماهر صورت گیرد زیرا این روش بسیار خطرناک است و کوچکترین خطا در اینکار خطرات جانی و مالی در پی خواهد داشت. نماشویی بدون داربست و تنها با استفاده از طناب از نظر مالی بسیار مقرون بصرفه است.

نماشویی با داربست

نماشویی با داربست برای ساختمان هایی که نمی توان نمای آن ها را با استفاده از طناب شست و شو داد اعمال می شود. هزینه نماشویی با داربست برای ساختمان های مرتفع بالاست و هم اکنون کمتر کسی از این روش استفاده می کند.

انواع نماشویی ساختمان

نماشویی هر ساختمان با توجه به جنس متریالی که در نمای آن به کار رفته متفاوت است. ساختمان های مختلف دارای نماهای متفاوت هستند، از این رو روشی که برای شست و شوی آن ها به کار برده می شود متمایز از دیگری است. در کل می توان انواع نماشویی را به صورت زیر نام برد:

نماشویی نمای شیشه ای

در حال حاضر اکثر نماهای ساختمان های مسکونی و یا تجاری با شیشه طراحی شده اند و می توان گفت درصد بالایی از نماشویی مخصوص به این نوع نما می باشد. نماشویی شیشه ای با استفاده از داربست و طناب انجام می گیرد و به دلیل شکننده بودن شیشه نمی توان از تجهیزاتی مانند واترجت یا سندپلاست استفاده نمود. تیم های متخصص و حرفه ای با استفاده از فرچه، تی و مواد نانو نماشویی شیشه را به عهده می گیرند. مواد نانویی که برای شست و شوی شیشه استفاده می شوند به مدت زیادی مانع از نشست گرد و غبار بر سطح شیشه می شوند.

نماشویی نمای سنگی

در نماشویی سنگ با توجه به نوع سنگ به کار رفته از ابزارها و مواد تمیز کننده مخصوص استفاده می شود. نماشویی با روش سائیدن و تراشیدن به سطح سنگ آسیب می زند زیرا لایه ای که به مرور زمان بر سطح نمای سنگی ایجاد شده، سنگ را در برابر بعضی عوامل محافظت می کند و اگر این لایه از بین رود، سنگ آسیب پذیر می شود. همچنین پس از تمیزکاری به یاری سایش، پرداخت اولیه سنگ از بین رفته و سنگ سریع تر آلوده می شود. در نماسازی ساختمان از انواع سنگ ساختمانی استفاده می شود که روش شستشوی هر کدام از آن ها متفاوت است. برای مثال برای نماشویی گرانیت، مرمر، تراورتن و سنگ چرمی از واترجت و مواد شستشوی مخصوص استفاده می شود. البته گفتنی است که سنگ هایی مانند گرانیت و تراورتن به تنهایی با واترجت تمیز نمی شوند، از این رو قبل از واترجت از دستگاه سندبلاست خشک به منظور از بین بردن لایه های آلوده سطح سنگ استفاده می شود. پس از نماشویی نمای سنگی به منظور حفظ کیفیت سنگ و ایجاد یک لایه محافظ بر سطح آن از مواد نانو استفاده می شود. این مواد سطح سنگ را در برابر عوامل مختلف نظیر تابش اشعه خورشید، باران های اسیدی، گرد و غبار، آلودکی هوا و … حفظ می کند.

نماشویی نمای آجری

روش شستشو و موادی که برای نماشویی سنگ استفاده می شوند برای نمای آجری کاربردی نیستند زیرا آجر به مرور زمان و با گذشت چند سال مقاومت خود را از دست می دهد و دچار سفیدک یا شوره می شود. شستشوی انواع نمای آجری با توجه به نوع آجر و عمر آن توسط ماسه شسته، سیلیس، سند بلاست و یا تنها آب و مواد شوینده صورت می گیرد.

نماشویی نمای چوبی

شستشوی نماهای چوبی با حساسیت بسیار بالایی همراه است زیرا این نوع نما پس از شستشو باید به سرعت خشک شود تا دچار آسیب نشود. پس از نماشویی نمای چوبی ار زرین و روغن های جلا دهنده بر سطح نما استفاده می کنند تا علاوه بر افزایش مقاومت نمای سازه در برابر عوامل محیطی، زیبایی آن نیز دوچندان شود.

نماشویی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که به دلیل زیبایی فوق العاده این روزها بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. نشست آلودگی و دوده بر سطوح کامپوزیت تمیز کردن آن ها را تنها با استفاده از دستمال سخت می کند، از این رو از روش نانوشویی و دستگاه واترجت صنعتی برای شست و شوی آن ها استفاده می شود. به کار بردن مواد نانو مانع از آسیب رسیدن به سطح کامپوزیت و رنگ پریدگی آن می شود. همچنین تا حد ممکن نباید از ابزارهای نوک تیز برای شستشو استفاده کرد زیرا منجر به خراشیدگی سطح نما خواهند شد.

خدمات نماشویی

اکثر ساختمان هایی که در شهرهای بزرگ و شلوغ بنا شده اند احتیاجمند نماشویی هستند. به دلیل آلودگی ناشی از دوده و گرد و غبار دیگر نمی توان با استفاده دست و تی نسبت به شستشوی نما اقدام نمود، از این رو واترجت ها در انواع مختلف بدین منظور استفاده می شوند و سطح نما را به بهترین شکل تمیز می کنند. هر چند این روزها گاهاً حرف از نماشویی ارزان می شود اما بدون شک یک نماشویی ایده آل هزینه ای معقول احتیاج دارد و قیمت های ارزان ممکن است بی کیفیتی کار را به همراه داشته باشند. ارائه خدمات نماشویی در تهران به دلیل بالا بودن میزان آلودگی هوا بسیار لازم است، از این رو از تیم های حرفه ای و متخصص بدین منظور استفاده می شود. این افراد با تکیه بر مهارت و تجربه خود با استفاده از طناب شستشوی ساختمان های مختلف را انجام می دهند و ظاهری تمیز و زیبا به جداره های شهری می بخشند. خدمات نماشویی ساختمان از جمله خدماتی هستند که به منظور نظافت نماهای ساختمان انجام می شوند و تاثیر بسزایی بر زیبایی شهر دارند. به منظور دریافت بهترین خدمات نماشویی در تهران بهتر است با شرکت های نماشویی معتبر و مجهز به کادر حرفه ای و تجهیزات لازم کار کنید.

قیمت نماشویی ساختمان

قیمت نماشویی تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر جنس نما، تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان قرار می گیرد. ارتفاع مهم ترین عامل در معین هزینه نماشویی است زیرا این فاکتور نوع روش کار را تعیین می کند که آیا احتیاج به نصب داربست و صرف هزینه هست یا خیر. هزینه نماشویی با داربست گران تر از نماشویی بدون داربست است. عامل موثر دیگری که در معین قیمت نماشویی نقش دارد سال ساخت بنا است زیرا ساختمان های قدیمی به نسبت ساختمان های جدید احتیاجمند شست و شوی بیشتری هستند، از طرفی مقاومت نمای قدیمی کمتر از نماهای جدید می باشد، به همین دلیل نوع روش نماشویی متفاوت خواهد بود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 498

به "نماشویی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماشویی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید