نایسر از نقاط بحران زای شهری کردستان محسوب می شود

به گزارش مجله عطر یاس، خبرنگاران/کردستان رییس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: ناحیه منفصل شهری نایسر یکی از سکونتگاه های غیررسمی و نقاط بحران زای شهری در کردستان محسوب می شود و نزدیک به 350 هکتار مساحت و 70 هزار نفر جمعیت دارد.

نایسر از نقاط بحران زای شهری کردستان محسوب می شود

مصطفی رضایی، شامگاه چهارشنبه،(22 آبان) در ستاد بازآفرینی شهری کردستان که با حضور محمد نهاوندیان، معاون مالی رئیس جمهور برگزار گشت، اظهار کرد: استان کردستان به لحاظ جمعیتی جزء هجدهمین استان های کشور است و نرخ جمعیت شهری در استان 2.84 درصد بوده درحالی که این نرخ در کشور 1.97 درصد است.

وی با اشاره به اینکه پنجمین استان کشور ازلحاظ بزرگ شدن شهرها و افزایش جمعیت شهری هستیم، اضافه کرد: شرایط روستاهای استان کردستان با جمعیت 1.59 جزء نوزدهمین استان کشور هستیم و این امر نشان از افزایش جمعیت در نواحی منفصل شهری و سکونتگاه های غیررسمی و تخلیه روستاهای استان دارد که اگر در این بخش اقدامات بازدارنده صورت نگیرد، ما شاهد عمق فاجعه در استان کردستان خواهیم بود.

رضایی اعلام کرد: در انسداد مبادی بی سوادی، استان کردستان در جایگاه 30 کشور قرارگرفته است و این نشان می دهد که نتوانسته ایم خدمات آموزشی به ویژه در نقاط کم برخوردار شهری و روستایی ارائه دهیم و از این لحاظ جزء استان های عقب افتاده کشور بوده است.

وی فقر ساکنان روستاهای استان را مولد حاشیه نشینی شهری دانست و مطرح نمود: سنندج چهار هزار و 830 هکتار مساحت دارد که 161 هکتار بافت تاریخی، 147 هکتار بافت فرسوده، پیشینه روستایی 115 هکتار، بافت ناسازگار شهری 487 هکتار، 454 هکتار سکونتگاه های غیررسمی و مجموع مساحت ناکارآمد 879 هکتار بوده است.

رییس اداره عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با اعلام اینکه کل جمعیت استان 373 هزار و 987 نفر بوده است، بیان نمود: از این میزان جمعیت ساکن در سکونت گاه های غیررسمی 186 هزار و 286 نفر بوده است که 50 درصد از جمعیت شهری ما در بافت ها زندگی می کنند.

وی در ادامه گفت: دو شهرستان کامیاران و سنندج ازلحاظ سکونتگاه های غیررسمی در شرایط حادتری نسبت به سایر شهر برخوردار بوده است.

رضایی مطرح نمود: ناحیه منفصل شهری نایسر که یکی از سکونتگاه های غیررسمی و نقاط بحران زای شهری در استان کردستان محسوب می شود؛ و در حال حاضر نزدیک به 350 هکتار مساحت و 70 هزار نفر جمعیت نیز دارد.

وی به توسعه ناهمگون شهری در شهرهای مرزی مانند بانه اشاره و اعلام کرد: پیش دریافت توسعه در این شهرهای مرزی حالت نامتوازن دارد که پیرامون شهر را کامل سکونتگاه های غیررسمی در برگرفته است.

رییس اداره عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان بیان نمود: بعد از تشکیل سند در سال 93 ستاد بازآفرینی شهری در استان شکل گرفت و برنامه استان تدوین شد.

وی با اعلام اینکه در این راستا استان کردستان را به سه پهنه تاریخی، فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی تقسیم بندی کردیم، مطرح نمود: در توسعه بافت تاریخی رویکرد ستاد تهیه طرح های مولد و پیشگام بوده که هدف ما حفظ هویت محله و ایجاد جذابیت گردشگری در این نواحی بوده است.

رضایی مطرح نمود: در هسته فرسوده نیز اقدام ستاد بازآفرینی شهری اجرای پروژه های خدمات عمومی و تعریض معابر بوده که هدف و بازخورد ما توسعه بخش مسکن در بافت فرسوده و بهسازی شهری بوده است و در سکونتگاه ها نیز اقدام اولیه ستاد تهیه طرح برای شناسایی نیازها و تزریق خدمات زیربنایی و روبنایی و بازخورد آن برای ارتقای مالی و اجتماعی ساکنان این مناطق و جابجایی پهنه های پرخطر بوده است.

وی اضافه کرد: در سال 96 مجموع اعتباراتی که در این بخش به استان تزریق شده 14 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که با مساعدت مدیرعامل 20 درصد بالاتر از میزان اعتبار مصوب تخصیص یافته است و به صورت خدمات در قالب 19 پروژه به محلات منتقل شده و از انی تعداد هشت پروژه بهره برداری شده است.

رییس اداره عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه در طول سال مالی 96 نزدیک به 165 میلیارد تومان در حاشیه شهرهای استان کردستان هزینه شده است، شرح داد: از محل اعتبارات واگذاری زمین برای بخش های مختلف مصوبه اجرا شد که مجموع اعتبارات در سال 96 به میزان 46 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در سال 97 از اعتبارات تبصره 18 سهم استان کردستان 43 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که درمجموع 51 میلیارد تومان به استان کردستان اختصاص یافت که تاکنون 20 درصد آن اختصاص یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 487

به "نایسر از نقاط بحران زای شهری کردستان محسوب می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نایسر از نقاط بحران زای شهری کردستان محسوب می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید