مهارت آموزی آری، مدرک گرایی نه

به گزارش مجله عطر یاس، مرجان فرهمند - خراسان رضوی-خبرنگار: 5 مرکز جامع علمی کاربردی جدید در خراسان رضوی به تازگی افتتاح شده است

مهارت آموزی آری، مدرک گرایی نه

یکی در حوزه گردشگری در هتل بین المللی قصر طلایی و دیگری در حوزه صنعت غذا در مجموعه زعفران و صنایع غذایی سحرخیز، یک مرکز در حوزه تربیت بدنی در مجموعه تربیت بدنی آستان قدس رضوی و 2 مرکز دیگر در موسسه خیریه کوثر گناباد و بوستان مهر در حوزه نگهداری از بچه ها بدسرپرست و بی سرپرست و سالمند افتتاح شده است. یکی از سیاست های دانشگاه جامع علمی کاربردی، ارائه آموزش های مهارتی و جلوگیری از مدرک گرایی است. بر این اساس و با توجه به اجرای طرح آمایشی در استان، نیازهای آموزشی شناسایی شدند و 5 مرکز جدید آموزش علمی کاربردی در محیط واقعی کار افتتاح شده است.

مرتضی تشکری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان مطلب بالا می گوید: بر اساس فعالیت های شغلی و متناسب با محیط های واقعی کسب وکار توانستیم 45 رشته در حوزه صنعت، 12 رشته در حوزه کشاورزی، 21 رشته در حوزه خدمات اجتماعی و مدیریت و 31 رشته در حوزه فرهنگ و هنر را پوشش دهیم. وی بیان می نماید: از ابتدای مهر، 40 مرکز علمی کاربردی در سطح استان در 109 رشته دانشجو می پذیرد. تمام مراکز ما در خراسان رضوی در سطح قابل قبولی قرار داشته و برای 305 کد رشته پذیرش دانشجو دارد. در حال حاضر در استان ظرفیت پذیرش 23 هزار دانشجو را داریم.

  • نبود زیرساخت

محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور می گوید: این دانشگاه، نیمه دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با هدف ارتقای سطح مهارت شاغلان بخش های مختلف مالی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان که فاقد تجربه اجرایی هستند، مهر 1370 به تصویب رسید. به گفته وی، این دانشگاه در دوره ای به علت ضرورت هایی، به سرعت توسعه یافت. در دوره آموزشی که در سطح آموزش عالی به دوره طلایی معروف بود، تعداد دانش آموختگان این دانشگاه به مرز 5 میلیون نفر رسید. البته دوام این دوران یک تا 2 سال بیشتر نبود و پس از آن آمار تعداد دانشجویان به 3 میلیون نفر کاهش پیدا کرد.

وی ادامه می دهد: از این تعداد کاهش دانشجو نتیجه می گیریم که هر توسعه کمی بدون در نظر دریافت زیرساخت و شرایط، سبب کاهش کیفیت می گردد. تعداد دانشجویان در دوران کوتاهی افزایش یافت و مجموعه آموزش عالی کشور توان مدیریت تمامی آنها را نداشت. بسیاری از دوره های علمی کاربردی هم بدون فعالیت هنری برگزار گردید. امید با بیان این که اکنون توسعه کیفی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است، اظهار می نماید: لزوما آموزش های این دانشگاه باید بر مبنای مهارت باشند تا بتواند دانشجویان خلاق، کارآفرین و شغل محور تربیت کند. به همین دلیل از ابتدای مهر سال جاری 32 مرکز تخصصی مهارت محور با چارچوب های جدید کیفی در محل اشتغال دانشجویان فعالیت خود را شروع می نماید. امکان افزایش این تعداد تا 40 مرکز در صورت اتمام کارهای مربوط به راه اندازی وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور می افزاید: طبق ساماندهی رشته های موجود در دانشگاه و طرحی تحت عنوان خوشه بندی، مهر سال جاری هر رشته ای در خوشه های تخصصی خود فعالیت می نماید. وی هدف و جهت اصلی این دانشگاه را تربیت نیروی ماهر برای کشور می داند و می گوید: براساس قانون برنامه ششم توسعه سهم آموزش های مهارتی باید 30 درصد باشد که برای تحقق این هدف نیازمند ساماندهی دانشگاه جامع علمی کاربردی بودیم و تاکنون پیروز عمل نموده ایم.

  • اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی

این دانشگاه بعد از گذشت 25 سال از تاسیس در سال 1395 بعد از آماده سازی ساختار خود با شرایط جدید و بر مبنای کیفیت گرایی اساسنامه خود را تنظیم کرد. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این که گام های مثبتی برای تحقق توسعه کیفی این دانشگاه برداشته شده است، اظهار می نماید: سیاست توسعه کیفی در دوره جدید این دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین بعضی ساختارهای این دانشگاه تغییر کرد و ساماندهی شد. امید بیان می نماید: از مشکلاتی که در گذشته برای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت، موقتی بودن آنها در دانشگاه بود. این مشکل با تصویب آیین نامه ای در شورای مرکزی آموزش رفع شد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر بیش از 95 درصد رئیسان مرکز تعیین شده اند و در دوره 4 ساله فعالیت می نمایند. این مسئول می افزاید: سال ها قبل نظام نامه ای برای پذیرش مدرسان جدید وجود نداشت، به همین علت بالغ بر 50 هزار مدرس فاقد شرایط لازم در این دانشگاه ها فعالیت می کردند ولی از سال 1395 ورودی مدرسان نظام مند شد. امید می گوید: دانشگاه ها به صورت سالانه فراخوان می دهند و به طور میانگین از هر 4 نفر یک مدرس انتخاب می گردد.

خوشبختانه در خراسان رضوی تمامی مدرسان ارزیابی شدند و از ابتدای مهر فقط مدرسانی مشغول می شوند که در کارگروه های ارزیابی مورد آنالیز قرار گرفته باشند. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان می نماید: برنامه های درسی مهارتی نیز در این دانشگاه باید بازنگری و با نیازهای روز تطبیق داده می شدند. در این زمینه با همکاری متخصصان و نخبگان در حوزه های مختلف این برنامه ها در حال بازنگری هستند.

  • سطح بندی مراکز آموزشی دانشگاه علمی کاربردی

وی می گوید: مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی به 4 سطح تقسیم شده اند. با توجه به ضوابط و شرایط دانشگاه هیچ کدام از مراکز در سطح یک نیستند. 250 مرکز هم در سطح 2 قرار دارند که آمار قابل توجهی است. مراکز سطح 4 کیفیت نامطلوبی دارند ولی می توانند به فعالیت ادامه بدهند. البته مراکزی که طی 2 سال گذشته در این سطح باقی مانده اند از دایره فعالیت خارج می شوند. این مسئول تصریح می نماید: 200 مرکز از ابتدای فعالیت خود ارتقا یافته اند، بعضی نیز به سطح پایین تری رفته اند. این مراکز در صورتی که به سطح بالاتری نرسند تا سال آینده از دایره پوشش دانشگاه های علمی کاربردی خارج می شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 193

به "مهارت آموزی آری، مدرک گرایی نه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت آموزی آری، مدرک گرایی نه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید