راهنمای سفر به قشم

به گزارش مجله عطر یاس، راهنمای مسافرتی به قشم

جزیر قشم بزرگ ترین جزیره ایران و از شاخته شده ترین جزیره های کشورمان است که در استان هرمزگان قرار گرفته است. این جزیره طبیعتی بکر و زیبا دارد و تاریخ آن به درازای دوران ساسانیان است. مدت زیادی است که این جزیره جنوبی به مقصد گردشگری بسیاری از ایرانی ها و توریست های خارجی تبدیل شده است. اگر قصد دارید تا سفر به قشم کنید اطلاعاتی درباره این که چه زمانی برای رفتن مناسب تر است، از چه جاهایی باید دیدن کرد و چه هزینه هایی را باید متقبل شد داشته باشید. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ما قصد داریم یک راهنمای سفر به قشم برای هر مسافری احتیاج است را ارائه دهیم.

راهنمای سفر به قشم

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

جزیره قشم در جنوب ایران و در استان هرمزگان واقع شده است و بزرگ ترین جزیره تنگه ی هرمز محسوب می گردد. از آن جایی که این جزیره در جنوب بندرعباس قرار گرفته است، از شمال به بندرعباس، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزیره ها ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک محدود می گردد.

مختصری از تاریخچه جزیره قشم

همان طور که در بالا هم گفته شد قدمت این جزیره به دوران ساسانیان می رسد و در آن دوران به آن ابرکاروان می گفته اند. گفته می گردد که از دوران قب از اسلام و حتی از دوران پادشاهان ماد در این جزیره سکونت می شده است، با پیدایش اسلام، مسلمانان جزیره را فتح نموده و اینگونه بود که کم کم همه چیز رنگ و شکل دیگری به خود گرفت. کم کم حکومت های مختلفی بر این جزیره حاکم بودند که از میان آن ها می توان به آل بویه اشاره نمود و در دورانی هم تحت تاثیر حمله ی مغولان و حکومت ایلخانیان بود. کم کم اروپایی ها پایشان به اینجا باز شد و مدتی مخصوصا پرتغالی ها به آن حکومت کردند و این سلطه تا جایی در دوران قاجار شکل رسمی به خود گرفت تا اینکه دوران بعد از حکومت قاجار دوباره این جزیره به ایران برگردانده شد.

اطلاعات ضروری قشم

شرایط آب و هوایی و بهترین زمان سفر به قشم

با توجه به این که جزیره قشم در جنوب کشور قرار گرفته است شرایط آب و هوایی آن گرم و به دلیل جزیره بودنش مرطوب هم می باشد. از 10 تیر تا 10 شهریور تقریبا می توان گفت گرم ترین روزهای این جزیره محسوب می گردد اما در عوض هزینه سفر شما در این زمان نصف دیگر ماه های سال است. اما بهترین زمان سفر به قشم ماه های دی و بهمن است که بیشتر دمای این جزیره به 46 و کمترین آن به 16 درجه سانتی گراد می رسد.

اقامت در جزیره قشم

به منظور اقامت در جزیره قشم گزینه های مختلفی پیش رویتان قرار گرفته است اما انتخاب بین آن ها بستگی به بودجه ای که شما برای سفرتان در نظر گرفته اید دارد.

متوسط هزینه اقامت در هتل های قشم از 150 هزار تومان آغاز می گردد و تا 400 هزار تومان هم متغییر است که این بستگی به این دارد که شما چه هتلی را برای اقامتتان انتخاب نموده اید.

لیست هتل های متوسط و ارزان

لیست هتل های لوکس در قشم

هزینه حمل و نقل در قشم

در جزیره قشم نه خبری از اتوبوس است و نه مترو، در نتیجه اگر ماشین همراهتان نبرده باشید مجبورید تا با تاکسی جابه جا شوید. اما اگر با ماشین خودتان رفته باشید شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

شرایط کرایه خودرو در قشم

البته می توانید در این جزیره ماشین کرایه کنید. به منظور کرایه اتومبیل از خدمات هتلی که در آن اقامت دارید سوال کنید چرا که اکثر هتل ها در کیش و قشم به مسافران خودشان ماشین کرایه می دهند.

اگر هتل محل اقامتتان امکانات کرایه خودرو نداشت می توانید به وسیله سه سایت qeshmcar.com، rentqeshm.com و qeshmcarrental.ir اقدام به کرایه خودرو بنمایید.

مدارک لازم برای کرایه خودرو در قشم

  • کارت ملی، شناسنامه یا گذرنامه معتبر
  • گواهینامه رانندگی معتبر و دارای اعتبار
  • پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه (بستگی به شرکت و ماشین انتخابی دارد.)

    ممکن است بعضی از شرکت های کرایه خودرو

شکم گردی در قشم

  • ماهی برشته

از آن جایی که قشم جزیره است، بهترین گزینه غذایی آن در غذاهای دریایی اش است. آن ها شکم ماهی هایی مثل سرخو و سنگسر را خالی می نمایند و بعد با مخلفاتی مثل گشنیز، شوید، پیاز خرد شده، ادیه و فلفل پر می نمایند.

  • کلمبا

از دیگر غذاهای مخصوص قشم است که از گندم، ماهی و سبزی های معطر درست می گردد. در این غذا اول گندم را در داخل آب می اندازند و بعد ماهی ای را که با سبزی مخلوط نموده اند به گندم اضافه می نمایند.

  • برنج دیشو

قشمی ها این غذا را از محلول شیره خرما درست می نماید آن را می جوشانند و بعد برنجی که درست نموده اند را در این محلول می ریزند و می گذارند تا آب آن بخار گردد و در آخر هم آن برنج را به همراه ماهی سرو می نمایند.

جاذبه های مهم گردشگری

  • ژئوپارک قشم

این ژئو پارک تنها ژئوپارکی در خاورمیانه است که ثبت جهانی شده است و در آن گونه های مختلفی از پرنده ها، جانوران چهارپا وخزنده ها زیست می نمایند و به همین دلیل یکی از مهم ترین اکوسیستم ها را در ایران دارد.

  • تنگه چاهکوه

نمی توان از سفر به قشم گفت و نامی از این تنگه نبرد. تنگه چاهکوه در واقع دو دره ی عمود بر هم با دیوارهای حفره دار است، حفره هایی که اندازه های مختلفی دارند و وجود آن ها باعث عجیب شدن شکل این دره شده است.

  • جزیره ناز

جزایر ناز با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد، اینجا هنگام جزر، باریکه ای از شن های درخشان، سه صخره بیرون آمده از آب را به قشم وصل می نمایند. این جزایر را محلی ها دو کَردَه می نامند و در نقشه ها به نام جزایر ناز ثبت شده اند و با همین نام نیز برای گردشگران شناخته شده هستند. در زمان جزر با پس روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى کند. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا نمایند.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

  • جزیره هنگام

هنگام، جزیره دلفین های بازیگوش؛ این جزیره در جنوب کشورمان قرار گرفته است و اگرچه کوچک است اما جز یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری به شمار می رود. هنگام در فاصله 2 کیلومتری قشم قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید سوار قایق هایی که در جزیره قشم است شوید تا بعد از طی مسیری کوتاه به این جزیره برسید. به طرف این جزیره که حرکت می کنید، اولین چیزی که توجه تان را جلب می نماید، شن های تمیز و براق و آب های آبی و بی نهایت زیبایی است که در زیر انوار طلایی خورشید درخشششان ده ها برابر می گردد. در این قسمت از جزیره می توانید صخره های صدف نشان زیادی را ببینید و یکی از هیجان انگیزترین بخش سفر به آن دیدن این صدف های رنگارنگ است.

اگر برای سفر به این جزیره اطلاعات سفر می خواهید پیشنهاد می کنیم که حتما مطلب جزیره هنگام، سفر به مالدیو در هرمزگان در مجله گردشگری خبرنگاران مطالعه کنید.

آدرس: هرمزگان، 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم، جزیره هنگام

  • بام قشم

یکی از زیباترین چشم اندازهای این جزیره را در بلندترین جای آن یعنی بام قشم می توانید داشته باشید. از آن بالا چشم اندازی فوق العاده به جنگل ها و سواحل شمالی خلیج فارس خواهید داشت.

  • دره ستاره ها

این دره از هفت عجایب قشم محسوب می گردد و به خاطر شکل خاصی که دارد، وزش باد در آن باعث ایجاد صداهایی عجیب می گردد و شاید به همین دلیل است که به آن دره ستاره ها می گویند.

  • چاه های تل آب یا طلا

یکی از جاذبه های شگفت انگیزی که در جزیره قشم وجود دارد چاه های تل آب یا طلا می باشد که قدمت بسیار طولانی هم دارا هستند. این چاه ها با هدف ذخیره آب باران این منطقه ساخته شده اند. این چاه ها در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم نیز قرار دارند و زمانی که برای بازدید این چاه ها می روید مشاهده می کنید قلعه نادری هم درست در کنار همین چاه ها در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد. ایده ساخت این چاه های آب از زمان هخامنشیان بوده و اکنون هم به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود.

  • غار خربس

هزاران سال پیش در زمان ساسانیان روستایی به نام خربس رونق بسیاری داشته است و جز یکی از پرترددترین مناطق جزیره قشم محسوب می شده. اطراف این روستا با تپه های کوتاه و بلند مرجانی، به صورت دایره وار احاطه شده است. در روبروی این قلعه، گورستانی باستانی قرار گرفته است که مشرف به دهانه غارهای خربس است. دهانه غارهای خربس در ارتفاع 20 تا 30 متری، در دل کوه قرار گرفته اند. پیشنهاد می کنیم که حتما در سفر به قشم از این غار شگفت انگیز دیدن کنید. .

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری شهر قشم

مراکز خرید قشم

مراکز درمانی در قشم

منبع: الی گشت
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 157

به "راهنمای سفر به قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید