جهاد به نفع کشاورزان کرمانی

به گزارش مجله عطر یاس، چند سالی می گردد که فصل برداشت محصولات کشاورزی به ویژه در استان های جنوبی کشور برای بعضی کشاورزان به قصه پرغصه ای تبدیل شده است.

جهاد به نفع کشاورزان کرمانی

کشاورزانی که یک سال بر سرزمین عرق می ریزند تا بتوانند در این فصل محصول خود را باقیمت خوبی راهی بازار نمایند و نانی هرچند کم بر سر سفره ببرند، با پیشنهادهایی از سوی خریداران روبه رو می شوند که گاهی حتی کفاف هزینه برداشت محصول را هم نمی دهد.

خریداران معمولا دلالانی هستند که در نبود امکان عرضه مستقیم محصول یا خرید مناسب دولتی، کمترین قیمت را پیشنهاد می نمایند؛ پیشنهادهایی که کشاورز را پس از یک حساب وکتاب ساده به این نتیجه می رساند که قید برداشت محصول (با هزینه های گزاف) را بزند و آن را در زمین رها یا خوراک دام کند.

حکایت کشاورزان داغد یده و سرمایه از کف رفته، حکایتی است تلخ و تکراری که باوجود رسانه ای شدن هرساله تا به امروز راهکاری برای رفع آن از سوی مسؤولان اندیشیده نشده است.سال جاری و طی هفته های گذشته هم صدای اعتراض کشاورزان از جنوب کرمان به گوش رسید؛ کشاورزانی که نگران هدررفت محصول پیازشان بودند.

این بار اما این صدا به گوش جوانان جهادی هیات نورالرضا (ع) رسید و خودجوش پای کار آمدند تا به جبران همه کم کاری ها، پیاز فراوریی در زمین های جنوب کرمان را خریداری و مستقیما به بازارهای مرکز کشور برسانند و از این طریق سود محصولات را به جای جیب دلالان به جیب کشاورزان برگردانند.

این اتفاق که بارقه های امید را در دل کشاورزان روشن نموده، بهانه ای شد که سراغ محمود مدینه نگاه، مسؤول گروه جهادی نورالرضا (ع) برویم تا برایمان از آنچه این روزها در روستاهای جنوب کرمان می گذرد، بگوید.

از ماجرای خرید پیازهای کشاورزان کرمانی برایمان بگویید و این که چرا و چطور به فکر خرید محصول این کشاورزان افتادید؟

پیاز جزو فراوریات اصلی کشاورزی مردم در جنوب استان کرمان است و کاشت آن هم هزینه نسبتا بالایی دارد و متاسفانه در طول دو و سه سال گذشته، این هزینه افزایش قابل توجهی هم داشته و به 1000 تا 1100 تومان در هر کیلو رسیده است. از سویی با توجه به عدم مدیریت دولت در حوزه صادرات و توزیع این محصول در بازار داخلی، هم سال گذشته و هم سال جاری پیازهای فراوریی این منطقه مازاد بر احتیاج منطقه شد و پیازکاران به دلیل قیمت پایین خرید و هزینه بالای برداشت، ترجیح دادند محصول خود را در زمین رها نمایند.

سال جاری شرایط بدتر از سال گذشته هم بود، چراکه بیش از 1600 تن پیاز مازاد در این منطقه وجود دارد. یاری به پیازکاران برای جلوگیری از ضرر و زیان، مهم ترین دلیلی بود که باعث شد ما به میدان بیاییم. تا به امروز چقدر پیاز از کشاورزان خریده اید؟

از 15 فروردین سال جاری تا به امروز توانسته ایم 100 تن از این محصول را خریداری و به تهران منتقل کنیم. به هرحال ظرفیت گروه های جهادی محدود است و هنوز پیاز زیادی روی زمین ها مانده است. بااین حال ما با توجه به صحبت های رهبر معظم انقلاب کوشش کردیم هم در حوزه مانع زدایی فراوری حرکت نموده و هم بتوانیم کشاورزانی را که در روستاهای تحت نظر ما هستند، پوشش دهیم. تعداد کشاورزان جنوب کرمان بالاست و احتیاج است تا دولت و ارگان های دیگر در حوزه خرید محصولات وارد شوند. اتفاقا همین اقدام جهادی نشان داد می توان موانع فروش محصولات کشاورزی را حذف کرد و سود کشاورزان را افزایش داد.

به شرایط سخت پیازکاران در سال گذشته هم اشاره کردید. پارسال هم برای خرید محصول آنها اقدام کردید؟

بله سال گذشته اولین سالی بود که به این میدان پا گذاشتیم و به یاری سپاه استان کرمان و چند دستگاه تریلی حدود 80 تن محصول پیاز آنها را خریداری و به بازار میوه و تره بار تهران منتقل کردیم. این کار باعث شد دست دلالان کوتاه و هزینه حمل ونقل حذف گردد و سود بیشتری به کشاورزان برسد.

برنامه خرید سال جاری را متوقف کردید یا همچنان ادامه دارد؟

به امید خدا این خرید را تا جای ممکن ادامه می دهیم و در نظر داریم در مرحله دوم نیز 100 تن دیگر پیاز خریداری کنیم. البته تحقق این امر بستگی به همکاری سپاه کرمان دارد. آنها در مرحله اول پنج تریلی برای انتقال بار به بازار تهران در اختیارمان گذاشتند، اگر دوباره تریلی ها را در اختیار ما قرار دهند، می توانیم مرحله دوم خرید را اجرایی کنیم.

این 100 تن پیاز از چه تعداد کشاورز خریداری شده است؟

ما کلا در فعالیت جهادی خود در استان کرمان حدود 20 روستا را تحت پوشش داریم. در حوزه خرید محصولات کشاورزی هم در همین روستاها فعال هستیم و توانستیم محصول نزدیک به 40 کشاورز را خریداری کنیم.

و چند نفر از بچه های هیات نورالرضا(ع) در این کار خیر شرکت دارند؟

به طورکلی 60 تا 70 نفر در فعالیت های جهادی ما در استان کرمان مشارکت دارند اما در حوزه خرید محصولات کشاورزی فعلا حدود 20نفر فعال هستند.

پیاز را به چه قیمتی از کشاورزان خریداری می کنید؟

سال گذشته حدود 1300 تومان بابت هر کیلو پیاز به کشاورزان پرداخت شد اما سال جاری این رقم به حدود 1700تومان افزایش یافته است.

واسطه ها چه قیمتی را به کشاورزان پیشنهاد داده بودند؟

قیمت پیشنهادی واسطه ها و دلالان حدود 500 تا 600 تومان است. جالب این که قیمت مشخص شده توسط دولت هم 600 تومان است؛ مبلغی که حتی هزینه برداشت محصول را هم تامین نمی کند. به همین دلیل بسیاری از کشاورزان ترجیح داده اند دام هایشان را در زمین های کشاورزی خود رها نمایند.

طرح خرید محصول بدون واسطه از کشاورزان را به صورت دائمی دنبال خواهید کرد؟

تا جایی که بتوانیم کوشش می کنیم این اتفاق بیفتد. چند وقت دیگر محصول گوجه فرنگی این منطقه هم آماده برداشت می گردد و سعی مان این است 50 تا 100 تن از این محصول را هم به همین شیوه خریداری کنیم. نامه نگاری ها با سپاه استان برای تامین تریلی هم از هم اکنون صورت گرفته است. البته در این منطقه بحث صنایع تبدیلی را هم دنبال می کنیم. به طور مثال در ماه چهار تا پنج تن پیاز داغ یا پیاز خشک شده فراوری نموده و به فروش می رسانیم اما چون زمین های زیر کشت پیاز این منطقه زیاد است، با صنایع فراوریی خیلی نمی توان مسائل کشاورزان را رفع کرد. به طور مثال فقط در منطقه تحت پوشش ما حدود 800 تن پیاز روی زمین ها مانده، درحالی که ما تا به امروز فقط توانسته ایم 100تن آن را به فروش برسانیم.

با توجه به بعد مسافت و هزینه بالای حمل ونقل، بهتر نبود محصول خریداری شده را به استان های همجوار بفرستید تا تهران؟

از آنجا که تهران مرکز به شمار می رود و حتی استان هایی مانند اصفهان هم از پایتخت خرید می نمایند، فروش محصولات در تهران از سرعت بالایی برخوردار است، به طوری که در یک روز می توان 100تن محصول را به فروش رساند اما اگر می خواستیم این کار را در استان دیگری انجام دهیم، شاید برای فروش 100تن پیاز چند روز زمان لازم بود.

اصلی ترین محصول کشاورزی جنوب کرمان چیست؟ همه فراوریات کشاورزی این منطقه با چنین مسئله ای روبرو است؟

پیاز، خیار و گوجه فرنگی و خرما محصولات اصلی این منطقه به شمار می فرایند اما چون خرما توسط افراد نسبتا مرفه کاشته می گردد و حدود 10درصد از کل محصول کشاورزی کرمان را دربرمی گیرد، خرید این محصول با قیمت خوبی انجام می گردد و مسئله ای از این بابت وجود ندارد.

طرح خرید بدون واسطه از کشاورزان را در دیگر شهرها هم اجرایی نموده اید؟

وقتی سال گذشته برای اولین بار این کار را کردیم و رسانه ای شد، کشاورزان بعضی استان ها مانند گلستان برای فروش محصول توت فرنگی شان با ما ارتباط گرفتند و توانستیم این کار را برای آنها هم انجام دهیم.

پیش به سوی آبادسازی روستاهای جنوب کرمان

نزدیک یک دهه ای می گردد که گروه جهادی هیات نورالرضا(ع) در مناطق جنوب استان کرمان قرارگاه جهادی ایجاد نموده است.

از همان زمان که مردم این مناطق در کپرها زندگی می کردند و نه به آب آشامیدنی دسترسی داشتند و نه سرویس بهداشتی. اما با برنامه 10ساله این گروه، امروز منطقه شکل دیگری به خود گرفته و شرایط زندگی در 20 روستای تحت پوشش این گروه جهادی با گذشته بسیار متفاوت شده است.

این گروه نه تنها فعالیت های عمرانی متعددی را در این منطقه اجرا نموده، بلکه در حوزه فرهنگ سازی و حتی مباحث مالی در راستای خودکفایی مردم هم ورود جدی داشته است.

دو سالی می گردد که جهادگران این هیات آتش به اختیار عمل نموده و کوشش می نمایند پای دلالان خرید محصولات کشاورزی را از این روستاها قطع نمایند.

تمرکز فعالیت های هیات نورالرضا(ع) اگرچه روستاهای محروم استان کرمان است اما این گروه جهادی در استان های همجوار هم دستی بر آتش دارد. ساخت خانه برای زن بندرعباسی که خانه اش توسط شهرداری تخریب شده بود، یکی از این فعالیت هاست.

زهرا رمضانی - ایران / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1514

به "جهاد به نفع کشاورزان کرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهاد به نفع کشاورزان کرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید