تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم

به گزارش مجله عطر یاس، کمیته امداد امام خمینی یکی از نخستین نهادهایی است که کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در 14 اسفند 1357 خورشیدی به دستور رهبرکبیر انقلاب تشکیل شد. این نهاد در طی 43 سال گذشته همواره به عنوان حامی اصلی محرومین و نیازمندان شناخته شده است و به مرور زمان دامنه حمایت های مختلف خود را از اقشار آسیب پذیر و محروم گسترش داده است.َدر استان کرمان نیز با توجه به وسعت جغرافیایی زیاد و محرومیت بسیاری از مردم ساکن جنوب و شرقی این استان، کمیته امداد خدمات ماندگاری را انجام داده است.اقداماتی که یحیی صادقی، مدیر کل کمیته امداد استان کرمان در مصاحبه با خبرنگاران به برخی از آنها اشاره می کند

تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم

به گزارش خبرنگاران کرمان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان با بیان اینکه این نهاد مولود انقلاب اسلامی می باشد می گوید: کمیته امداد 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تشکیل شد و در طی این سال ها فعالیت های زیادی داشته و به مرور زمان نوع و مدل خدمت رسانی آن با توجه به نیاز جامعه تغییر کرده است.

یحیی صادقی می افزاید: زمانی در سال های ابتدایی تاسیس کمیته امداد وظیفه تامین خورد و خوراک و پوشاک نیازمندان را برعهده داشت، اما به تدریج حمایت های آن به مباحث فرهنگی،تربیتی ،مشاوره و اشتغال گسترش یافت واین ساختار طی 43سال گذشته تکامل پیدا کرده است.

وی ادامه می دهد:در حال حاضر کمیته امداد نسبت به آن سال های اولیه خیلی تفاوت پیدا کرده است و نگاه ما بر این است که خدمات حمایتی و توانمند سازی خانواده ها چند وجهی باشد، به گونه ای که ما در کنار توانمند سازی، آموزش و مشاوره های لازم را در بحث اسیب های اجتماعی داریم و مددکاران ما که عمدتا تخصص مشاوره دارند به اقتضای نیاز خانواده های مددجویان همانند مشاوره ازدواج به انها یاری می کنند.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده توسط این نهاد برای اشتغال مددجویان می افزاید: در حوزه اشتغال نیز در بین تمامی دستگاه های استان کمیته امداد با ایجاد 10 هزار شغل بالاترین رتبه را دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان می گوید: ما با دریافت تسهیلات بانکی برای مددجویان آنهارا درجهت دارا شدن شغل مناسب و توانمند سازی یاری می دهیم.ماقبل از پرداخت وام به مددجو، استعدادسنجی می کنیم، سپس به او مشاوره داده می شودو پس از آن با اخذ مجوزهای لازم و آموزش، تسهیلات اشتغالزایی به او پرداخت می شود.

یحیی صادقی ادامه می دهد: حمایت ما از مددجو فقط به دریافت وام نیست، بلکه پس از انجام مقدمات پرداخت وام کار اصلی ما شروع می شود و به مددجو برای راه اندازی شغلش مشاوره می دهیم.

وی می افزاید:پس از شیوع بیماری کرونا در شرایطی که بسیاری از مشاغل از بین رفته اند ،خوشبختانه مشاغلی که توسط کمیته امداد راه اندازی شده کمتر دچار مشکل شدند،زیرا مشاورین ما همواره در کنار مددجویان بوده و به آنها مشاوره داده اند.

وی تصریح می کند: ما حتی در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی توسط مددجویان آنها را حمایت کرده ایم و به آنها مساعده،وام قرض الحسنه ویاری بلاعوض داده ایم تا سرمایه شان را حفظ کنیم.

حتی در برخی از شغل های ایجاد شده پس از پرداخت تسهیلات یک سال به مددجو تنفس دادیم، تا طرح جا بیافتد و این اقدامات ما باعث توفیق ما در حوزه اشتغال بوده است.

صادقی می افزاید:ما یک اعتبار تحت عنوان تبصره 16داریم که سهمیه نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد می باشد و در این راه بانک ها در دریافت تضامین به مددجویان یاری می کنند و اخیرا برای زنان سرپرست خانوار نیز کمیته امداد ضامن وام دریافتی انها می شود تا با خیال راحت زیر دین کسی نباشند .

مدیرکل کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه ما در اجرای طرح های اشتغالزایی وسواس بسیاری داریم تا طرح های شکست خورده را انتخاب نکنیم ادامه می دهد:از سوی دیگر ما ناظرانی را برای طرح ها انتخاب کرده ایم که به طور مستمر از طرح ها اشتغالزایی بازدید می کنند و فعالیت ها و گزارشات آنها توسط ما راستی آزمایی می شود .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 120هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند می گوید: ما در بحث تامین وسایل یاری آموزشی مورد نیاز دانش آموزان نیز از ابتدای سال 1399تعدادی تبلت توسط کمیته امداد و تعداد دیگر توسط خیرین تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت، اما در حال حاضر هنوز تعداد 8هزار نفراز دانش آموزان تحت پوشش ما نیازمندتبلت هستند که باید برای آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اقدام کمیته امداد برای تهیه جهیزیه دختران خانواده مددجویان می گوید:کمیته امداد15 قلم کالای مورد نیاز برای جهیزیه دختران خانواده مددجویان اهدا می کند که بسیار ارزشمند هستند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های اجرا شده آمار طلاق در بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد کمتر از 5درصد آمار طلاق کشور است معتقد است دختران خانواده هایی که کمیته امداد برایشان جهیزیه تهیه کرده است به خاطر سختی هایی که در گذشته در زندگی کشیده اند از مقاومت و صبوری بیشتری برخوردار هستند و به راحتی به دنبال طلاق نیستند.

یحیی صادقی،حمایت های کمیته امداداز ازدواج فرزندان مددجویان این نهاد را فقط صرف دادن جهیزیه نمی داند و می گوید: ما حتی سعی داریم اگر داماد یکی از این خانواده ها شغلی ندارد با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی برایش شغلی ایجاد کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان درباره اقدامات این نهاد برای ساخت واحدهای مسکونی برای محرومین می گوید:ما از 2 سال پیش یک پروژه 5 هزار واحدی را با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا کرده ایم که سال 1398تعداد 1350واحد مسکونی و در سال گذشته 1540 واحد دیگر افتتاح گردیدکه بخشی از هزینه ساخت این واحد ها با پرداخت تسهیلات بانکی و بخشی دیگر به صورت بلاعوض بوده است.

یحیی صادقی، با اشاره به رشد درآمد های کمیته امداد استان از طریق یاری های مردمی پس از شیوع کرونا می گوید:یاری های دریافتی ما پس از کرونا افزایش زیادی داشته است ،به گونه ای که در جشن نیکوکاری سال 1398که در دوران اوج بیماری کرونا بود و ما نتوانسته بودیم پایگاه بزنیم حدود 20 میلیارد تومان یاری نقدی جمع آوری شد که نسبت به سال قبل بیش از 2برابر بود. در سال 1399 نیز میزان دریافت یاری های مردمی ما رشد داشته است و مردم در این شرایط سخت یاری هایشان بیشتر شده است.

وی در انتها می افزاید: ما تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم و اگر پدر خانواده ای فقیر بود فرزندان آن فقیر باقی نمانند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1463

به "تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید