تراشه Kirin 9000L را احتمالا سامسونگ برای هواوی می سازد

به گزارش مجله عطر یاس، این طور که به نظر می رسد، سامسونگ میخواهد فراوری سومین سری از پردازنده کرین 9000 را که تحت عنوان کرین 9000L شناخته می گردد بر عهده بگیرد.

تراشه Kirin 9000L را احتمالا سامسونگ برای هواوی می سازد

طی چند سال گذشته، هواوی از دو سری پرچم دار (سری میت و P) رونمایی می نموده. در فصل بهار، پرچم دارهای سری P که برگرفته از نام photography به معنای عکاسی است رونمایی می شوند و در فصل پاییز هم گوشی های سری میت را شاهد هستیم که به بهترین و آخرین فناوری های روز جهان مجهز می شوند. بدیهی است این گوشی ها باید به پردازنده پرچم دار مجهز شوند اما همان طور که می دانید، هواوی فعلا از این حیث در تنگنای شدیدی نهاده شده است.

فراوری تراشه ها به خاطر مشکلاتی در زنجیره تأمین به خودی خود دچار مشکل شده و حتی سامسونگ هم تصمیم گرفته سال جاری از عرضه گوشی های سری نوت خود خودداری کند تا بتواند از تراشه های موجود در گوشی های تاشو استفاده کند. سوا از این موضوع، هواوی زیر فشار تحریم هم نهاده شده است و نمی تواند با شرکت های سازنده تراشه که از فناوری آمریکا در محصولات خود استفاده می نمایند همکاری داشته باشد. هرگونه همکاری هم در صورت احتیاج باید با مجوزی از سوی وزارت بازرگانی آمریکا شکل بگیرد که یا این امکان وجود ندارد و در صورت ارسال جواز، دردی از هواوی دوا نمی گردد چون مجوز صادر شده صرفا شامل فراوری پردازنده هایی می گردد که از فناوری ساخت بسیار قدیمی بهره می برند.

ماه مه سال گذشته بود که وزارت اقتصاد آمریکا این تحریم سفت و سخت و سنگین را روی هواوی اعمال کرد تا بدین ترتیب دست های غول چینی که به تازگی راهی برای نجات از تحریم گوگل پیدا نموده بود، به طور کلی بسته گردد. هواوی بعد از اپل دومین مشتری عظیم TSMC در خرید تراشه به حساب می آمد و حتی توانست قبل از نهایی شدن تحریم ها، تعدادی تراشه بسیار قدرتمند کرین 9000 از آن ها خریداری کند که روی قدرت پردازشی آن مانور زیادی هم داده. گفتنی است سری میت 40 و گوشی تاشو میت X2 هم از این تراشه به عنوان قلب تپنده خود استفاده می نمایند و به لطف لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC، بسیار قدرتمند و کم مصرف هستند (دارای 15 میلیارد ترانزیستور).

هواوی همچنین کرین 9000E را هم به عنوان پردازنده ای برای پرچم داران مقرون به صرفه خود در اختیار دارد که از یک هسته پردازشگر عصبی عظیم و یک هسته کوچک بهره می برد (در مقایسه با کرین 9000 با دو هسته عظیم و یک هسته کوچک). در نتیجه هر دو پردازنده فراوری شده در زمینه پردازش هوش مصنوعی یکی از بهترین ها به حساب می آیند. سوا از این، تفاوت دیگر دو پردازنده، هسته گرافیک آن هاست؛ جایی که مدل E از گرافیک 22 هسته ای و مدل استاندارد از گرافیک 24 هسته ای بهره می برد. سایر مشخصات این دو پردازنده کاملا مشابه است اما به نظر می رسد پردازنده ای که قرار است در پرچم دار بعدی استفاده گردد، از مدل E این سری هم ضعیف تر باشد.

به تازگی پستی در شبکه اجتماعی ویبو منتشر شده که ادعا می نماید یک مدل دیگر از پردازنده های کرین 9000 هم تحت عنوان کرین 9000L در دست ساخت نهاده شده است. گفته می گردد این پردازنده به نسبت دو مدل کنونی از فرکانس کمتری برخوردار است. در حالی که فرکانس هسته عظیم در کرین 9000 و 9000E روی 3.13 گیگاهرتز تنظیم شده، در این پردازنده جدید فرکانس به 2.86 گیگاهرتز کاهش پیدا نموده. از لحاظ موتور پردازشگر عصبی هم نوع و تعداد هسته های این پردازنده کاملا مشابه کرین 9000E است. علاوه بر این ها، در بخش گرافیک هم افت عملکرد را شاهد هستیم. در حالی که مدل استاندارد و E به ترتیب از گرافیک های 24 و 22 هسته ای برای انجام امور گرافیکی قدرت می گرفتند، مدل به کار رفته در کرین 9000L فقط 18 هسته دارد (Mali-G78).

اما آنچه که اهمیت دارد، شرکتی است که قرار است ساخت این تراشه را بر عهده بگیرد. این طور که به نظر می رسد، وظیفه ساخت این تراشه جدید به سامسونگ واگذار خواهد شد که بعد از TSMC، عظیمترین شرکت فعال در این زمینه به حساب می آید. تراشه جدید هواوی طی فرایند 5 نانومتری EUV سامسونگ فراوری خواهد شد که اجازه می دهد ترانزیستورهای کوچکتر در تعداد بیشتری بدون هیچ گونه مسئله ای کنار هم قرار بگیرند تا در نتیجه یک پردازشگر قدرتمندتر و کم مصرف تر حاصل گردد.

حال نکته بسیار جالب اینجاست که بخش فراوری تراشه سامسونگ به خاطر قانون جدید آمریکا علیه هواوی، حق همکاری با این شرکت را ندارد. به همین خاطر نمی دانیم اگر واقعا پردازنده ای تحت عنوان کرین 9000L در دست ساخت قرار داشته باشد، چگونه سامسونگ قصد فراوری و ارسال آن به هواوی را دارد. اگر سامسونگ پیروز به دریافت مجوز شده باشد، یعنی شرکت های دیگر هم می توانند اما فعلا می بینیم که این طور نیست.

  • سری هواوی P50 با سیستم عامل هارمونی عرضه می گردد

موضوع نامشخص دیگر، روابط بسیار پیچیده بین دولت چین و آمریکاست. طبق گفته های دولت پیشین ایالات متحده، شرکت های چینی از لحاظ امنیت ملی، خطر جدی برای آمریکا محسوب می شوند. پیش از این هواوی و صاحب امتیاز تیک تاک، ByteDance، به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی شناخته شده اند. حتی گفته می گردد هواوی ارتباط بسیار نزدیکی با دولت کمونیست چین دارد که دلیل اصلی آن، شغل سابق مدیرعامل این شرکت است که در سال 1978، یعنی 10 سال قبل از تاسیس هواوی، به عضویت حزب کمونیست چین درآمد.

اگرچه رن ژنگفی بارها اتهامات دولت آمریکا را در این رابطه بی اساس و نادرست خواند اما این تکذیب ها چیزی از شدت تحریم ها علیه هواوی کم نکرد. این در حالی است که وان پلاس به عنوان یک شرکت چینی دیگر به راحتی و بدون مشکل به فروش محصولات و لوازم خود در آمریکا ادامه می دهد. جالب اینجاست شیائومی هم به تازگی به اتهام ارتباط با ارتش چین توسط وزارت دفاع آمریکا در لیست سیاه تحریم های آمریکا نهاده شد اما شدت این تحریم ها به اندازه تحریم هواوی نیست.

در حال حاضر مذاکرات بین دولت بایدن و چین، نتیجه رضایت بخشی را در پی نداشته. محتمل است چین قبل از اینکه پای میز مذاکرات بنشیند، این درخواست را داشته باشد که ابتدا هواوی از لیست سیاه آمریکا که باعث محدودیت دسترسی این شرکت به تأمین نمایندگان وابسته به آمریکا شده خارج گردد و تحریم های ارسال تراشه هم برداشته بود. اما به نظر می رسد اهرم فشار فعلا دست آمریکا باشد و چین هم قدرت این را نداشته باشد که درخواستی به این مهمی را به عنوان شرط انجام مذاکره مطرح کند. بنابراین به نظر می رسد دولت آمریکا در صورتی که از طرف کشور چین به آنچه که می خواهد دست پیدا نکند، هواوی همچنان با این شرایط به کار خود ادامه می دهد.

  • معرفی سری هواوی P50 احتمالا به اردیبهشت یا خرداد ماه موکول شده است

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1424

به "تراشه Kirin 9000L را احتمالا سامسونگ برای هواوی می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه Kirin 9000L را احتمالا سامسونگ برای هواوی می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید