برگزاری بازارچه تا استفاده از فضای مجازی

به گزارش مجله عطر یاس، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه ایران سومین کشور فراوری کننده صنایع دستی جهان از لحاظ تنوع و اولین کشور جهان از نظر ثبت شهرها و روستاهای جهانی است از کوشش برای راه اندازی کمپین چند درصد یا چقدر صنایع دستی هستیم با هدف ترویج صنایع دستی اطلاع داد.

برگزاری بازارچه تا استفاده از فضای مجازی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور با یادآوری ممنوع شدن واردات صنایع دستی خارجی، گفت: برای ساماندهی بازار داخلی به نفع صنعت گران و هنرمندان و برای اینکه بتوانند استفاده بیشتری از بازار داخل داشته و ضریب نفوذ خود را در بازار داخلی بیشتر نمایند تصمیم گرفتیم ورود کالاهای صنایع دستی خارجی به کشور به ویژه در شرایط سخت فعلی ممنوع گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: از سویی با ممنوع کردن کالاهای صنایع دستی غیرایرانی که از کشورهای مختلفی وارد کشور می شد بحث قاچاق این کالاها یکی از تهدیدهای جدی بازار داخلی بود که باید برای آن چاره اندیشی می شد.

محمودیان ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد دستورالعمل مفصل، جامع و با جزئیات کامل در ارتباط با نحوه مقابله با ورود کالاهای قاچاق صنایع دستی به کشور با وزارت خانه ها و تمامی کسانی که می توانستند ما را در این راه کمک نمایند داشتیم.

آموزش ستادهای مرزی برای مبارزه با قاچاق

او یادآور شد: در واقع وظیفه نویسی برای وزارت خانه ها و دستگاه های متولی را انجام دادیم و دستورالعمل را به 31 استان کشور ابلاغ و جلسات متعددی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمرگ برگزار گردید و آموزش ستادهای مرزی که متولی نگهبانی مرزها برای مبارزه با ورود کالای قاچاق هستند را آغاز کردیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: در نهایت پس از ابلاغ این دستورالعمل و نشست های متعدد از ابتدای سال تاکنون دو محموله 20 تنی قاچاق صنایع دستی را توسط یگان حفاظت و نیروی انتظامی ثبت و ضبط کردیم.

ثبت و ضبط محموله قاچاق زیورآلات نقره دست ساز از کشور چین

محمودیان ادامه داد: این دو محموله از کشورهای مختلف بود که صنایع دستی غیرایرانی را به صورت قاچاق وارد کشور می کردند؛ در روزهایی اخیر نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه محموله قاچاق زیورآلات نقره دست ساز که از کشور چین وارد شد نیز ثبت و ضبط شد که دستاورد بسیار مهم دیگری برای ما در این حوزه است.

او اضافه کرد: هدف ما این است که بازار سالم، آرام و رقابتی در فضایی سالم برای هنرمندان و صنعت گران فراهم کنیم و با همراهی دستگاه ها و ارگان های متولی در راستای مبارزه با قاچاق کالاهای غیرصنایع دستی به کشور بایستیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: امید است نهایت اهتمام خود را در سال حمایت از کالای ایرانی برای حمایت از کالای صد در صد ایرانی که مواد اولیه، نیروی انسانی و سرمایه فکری آن داخلی بوده از صنعت گران و هنرمندان داشته باشیم که بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

محمودیان با بیان اینکه کوشش کردیم از تمامی ظرفیت های موجود برای معرفی صنایع دستی کشور استفاده کنیم، گفت: برای تحقق این موضوع از بازارچه ها و نمایشگاه ها و تعامل با برنامه هایی مانند مستندهای صنایع دستی و صدا و سیما آغاز کردیم و طرح خانه ایرانی که از صفر تا صد آن صنایع دستی است را در معرض دید همگان قرار داریم.

او اضافه کرد: از پتانسیل فضای مجازی برای معرفی صنایع دستی استفاده کردیم و با توجه به اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم برای معرفی صنایع دستی کشور که اسم آن را گنج پنهان کشور گذاشتیم و چیزی که مایه عزت و غرور تک تک ایرانیان به عنوان هنر صنعت جمهوری اسلامی ایران است نیاز به یک تعصب و غیرت ایرانی داریم؛ غیرت جوانان ما که در پوشش و محیط کار و زندگی شان هم در بعد تزئین و کاربردی حمایت و استفاده نمایند که این حمایت سبب اشتغالزایی، ارز آوری و رونق مالی می گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی یادآور شد: با توجه به اهمیت ترویج صنایع دستی در کوشش هستیم در آینده ای نه چندان دور کمپینی را به عنوان چند درصد یا چقدر صنایع دستی هستیم را راه اندازی کنیم.

او ادامه داد: هدف از این پویش این است که ببینیم آحاد مختلف جامعه به عنوان یک ایرانی در زندگی روزمره چقدر از صنایع دستی استفاده می نمایند که این مستلزم شناخت و آگاهی از ظرفیت های بی بدیل صنایع دستی کشور است.

محمودیان با بیان اینکه سومین کشور فراوری نماینده صنایع دستی جهان از لحاظ تنوع و اولین کشور جهان از نظر ثبت شهرها و روستاهای جهانی هستیم، گفت: با ثبت 8 شهر و 2 روستا در صندلی اول جهان ایستادیم و این امتیاز و ظرفیت بی خاتمه 31 استان کشور در حوزه فراوری صنایع دستی را نشان می دهد.

او یادآور شد: اینکه جوانان چقدر صنایع دستی و ظرفیت های آن را می شناسند و تمایل دارند از صنایع دستی در زندگی روزمره استفاده نمایند اقدامی است که باید تک تک افراد جامعه با غیرت در کمپین های تبلیغاتی و حمایتی شرکت نمایند؛ ما می خواهیم موج حمایت از صنایع دستی کشور را به عنوان کالایی که مزیت رقابتی کشور و جنگ بی خاتمه جمهوری اسلامی ایران و یکی از کالاهایی است که در حوزه اشتغال نقش دارد را راه بندازیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه بیش از 75 درصد از فعالان این حوزه را بانوان تشکیل می دهند، گفت: در حوزه فراوری، آموزش و فروش سایت های تجارت الکترونیک که بسکمک فارغ التحصیلان رشته های دیگر را به خود به دلیل جذابیت های هنری جلب و جذب نموده انتظار می رود که با طرح های تبلیغاتی که در آینده داریم بتوان بسیار بیشتر از گذشته صنایع دستی کشور را چه در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 202

به "برگزاری بازارچه تا استفاده از فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری بازارچه تا استفاده از فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید