افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در امسال

به گزارش مجله عطر یاس، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در امسال نسبت به سال زراعی گذشته حدود 130 درصد افزایش یافته و سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی جاری نیز شامل 121 هزار و 500 هکتار گندم آبی و 83 هزار هکتار گندم دیم است.

افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در امسال

غلامحسین ساربان در گفت وگو با خبرنگاران در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در امسال اظهار کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم با مبلغ 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم در امسال نزدیک به قیمت تمام شده واردات گندم در شرایط فعلی است. ضمن اینکه این افزایش قیمت می تواند جهت توسعه و پایداری کشت گندم برای سال های آینده به عنوان قوت غالب جمعیت کشور و ارتقای امنیت غذایی نقش بسزایی داشته باشد.

وی اضافه نمود: بعلاوه ارزیابی های صورت گرفته بیانگر خشنودی و رضایتمندی کشاورزان نسبت به قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم در امسال است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح نمود: در حال حاضر سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی جاری شامل 121 هزار و 500 هکتار گندم آبی و 83 هزار هکتار گندم دیم است.

ساربان توضیح داد: پیش بینی می گردد با توجه به شرایط نامناسب اقلیمی به علت کاهش بارندگی ها و افزایش میانگین درجه حرارت در امسال از اندازه سطح زیر کشت گندم دیم استان حدود 380 هزار تن گندم فراوری گردد.

وی با اشاره به اهمیت قیمت خرید تضمینی گندم تاکید نمود: معین قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه های فراوری و قابل رقابت با قیمت سایر محصولات و حداقل معادل قیمت واردات آن ضمن بهبود و توسعه سطح زیر کشت و فراوری محصول گندم استان باعث کاهش سطح زیر کشت محصولات غیراساسی و آب بر نظیر محصولات جالیزی خربزه، هندوانه و... خواهد شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: گندم به عنوان یکی از محصولات اساسی کشاورزی سلاحی کارآمد در مناسبات سیاسی و جهانی است که روز به روز بر اهمیت راهبردی آن اضافه نموده می گردد. با توجه به رسالت تامین امنیت غذایی و خوداتکایی در فراوری محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم در سند توسعه بخش کشاورزی نقش انکارناپذیر قیمت این محصول در تحقق اهداف مورد نظر کاملا مشهود است.

ساربان ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای الگوی کشت مناسب محصولات اساسی و راهبردی لازمه امنیت غذایی در کشور بوده و این موضوع نیز تابع قیمت محصولات مذکور است، بنابراین معین قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی از جمله گندم متناسب با هزینه های فراوری و قیمت سایر محصولات کشاورزی رقیب می تواند نقش بسزایی در معین سطح زیر کشت و اندازه فراوری این محصول استراتژیک ایفا کند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از نیمه خرداد امسال آغاز خواهد شد که امیدواریم بهای گندم خریداری شده همچون سال گذشته طی 48 ساعت تا حداکثر یک هفته پرداخت گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1940

به "افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید