از سلول های کبد تا کارخانه های انسولین

به گزارش مجله عطر یاس، با درک بهتر چگونگی تبدیل سلول های کبد انسان به چیزی شبیه سلول های بتا ـ مولد انسولین در لوزالمعده سالم ـ به یکی از درمان های یکباره بیماران دیابتی یک گام نزدیک تر می شویم. پژوهشگران با بهره گیری از این بینش نو، این سلول ها را به میمون های مبتلا به دیابت القا کردند هدف اصلی این است که سلول هایی از کبد افراد دارای

از سلول های کبد تا کارخانه های انسولین

از سلول های کبد تا کارخانه های انسولین

نویسنده: اندی کاگلن

ترجمه: سمیه مهر علی

با درک بهتر چگونگی تبدیل سلول های کبد انسان به چیزی شبیه سلول های بتا ـ مولد انسولین در لوزالمعده سالم ـ به یکی از درمان های یکباره بیماران دیابتی یک گام نزدیک تر می شویم. پژوهشگران با بهره گیری از این بینش تازه، این سلول ها را به میمون های مبتلا به دیابت القا کردند هدف اصلی این است که سلول هایی از کبد افراد دارای دیابت گرفته گردد، سپس این سلول تغییر داده شده و دوباره به آنها تزریق گردد. به علت این که این سلول ها، سلول های خود بیماران است، باید از عدم پذیرش سیستم ایمنی جان سالم به در ببرند تا شخص را از تزریقات روزانه و دائمی انسولین رها نمایند. پژوهشگران می گویند: بیماران، به صورت ذاتی دارای بافت درمانی هستند.

در سال 2000، این گروه از پژوهشگران دریافتند که ژن pdx 1-، ژن اصلی برای ایجاد لوزالمعده در جنین است. آنها سلول کبد انسان را با ویروس بی ضرری که حامل pdx -1 بود، آلوده کردند.

ویروس، ژن را به سلول های DNA وارد نکرد، اما سلول های کبد فپروتئین pdx -1 فراوری کردند که موش های دارای دیابت را قادر می ساخت تا پس از تزریق این سلول های تغییر یافته، به اندازه زیادی انسولین فراوری نمایند، اکنون این گروه موارد بیشتری را در خصوص عملکرد pdx -1 یافته اند که در نهایت به طراحی درمانی برای انسان یاری می نماید. با تکرار تجارب و تجزیه تغییرات در حالت های ژن هایی مانند سلول های کبد ، این گروه نشان داد که این ژن های مربوط به عملکرد سلول های کبد را بی اثر و ژن های حیاتی را برای عملکرد سلول بتا فعال می نماید.

آگاهی از این توانایی دو گانه که احتمالاً از نقش pdx -1 در جنین نشات می گیرد ـ جایی که لوزالمعده و بافت کبد از سلول های مشابه رشد می نمایند ـ در پیش بینی چگونگی عملکرد سلول ها در هنگام قرار گیری در افراد، بسیار مهم خواهد بود.این مسئله در یک همایش بین المللی برای تحقیق در خصوص سلول های بنیادی (ISSCR)، در بارسلونای اسپانیا، ارائه شد. بنابر این تحقیق برترین حالت این روش زمانی است که سلول های کبد در مراحل تکثیر قرار دارند. طی تقسیمات سلولی، کروموزم هایی منتشر می شوند که تغییر حالت ژن پروتئین pdx -1 را ساده تر می نمایند. محققان نواحی ای از کبد را که تقسیمات سلولی بیشتر در آنجا رخ می دهند، معین کردند که این نواحی تغییر سلول های کبد را موثرتر می سازند و به نظر نمی رسند که سلول های تغییر یافته سیستم ایمنی را تحریک نمایند.

گروه محققان بعلاوه در جست و جوی برترین مکان برای انجام پیوند هستند برترین منطقه ها از نظر وی، کبد و غشای داخلی شکم است. جاناتان اسلک از دانشگاه مینزوتا، که قبلاً از pdx 1- برای تغییر بافت کبد قورباغه به سلول های بتا استفاده نموده بود ،تردید دارد که سلول های کبد مورد بحث کاملاً به سلول های بتا تبدیل شوند وی می گوید: احتمالاً این روش، در واقع القای تعدادی ژن های سلول بتا به سلول های کبد است. اما متذکر می گردد که این روش همچنان دارای ارزش درمانی است.

سال گذشته، داگ ملتون از دانشگاه هاروارد و همکارانش، گزارش دادند که انواع مختلفی از سلول های لوزالمعده به خصوصی را به سلول های لوزالعمعده بتا تغییر دادند. اما سارا فربر می گوید ممکن است سلول های کبد کاربردی تر باشند ، چرا که اندازهشان بیشتر، جایگزینیشان ساده تر و در دسترس هستند. در ضمنً هری هیمبرگ از دانشگاه ورج در بروکسل، گزارش می دهد که به تشخیص سلول های بنیادی لوزالمعده فراری در موش های بزرگسال بسیار نزدیک است. اگر چنین سلول هایی در انسان موجود باشند، ممکن است بتوان آنها را برای بازیابی سلول های بتا فعال کرد.

منبع :دانشمند شماره 552

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1694

به "از سلول های کبد تا کارخانه های انسولین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سلول های کبد تا کارخانه های انسولین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید