آخرین فرایند ورود شرکت های صندوق ذخیره به بورس، نحوه واگذاری سهام به فرهنگیان

به گزارش مجله عطر یاس، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره آخرین فرایند ورود شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان به بازار بورس توضیح داد.

آخرین فرایند ورود شرکت های صندوق ذخیره به بورس، نحوه واگذاری سهام به فرهنگیان

مهدی نیکدل در گفت وگو با خبرنگاران، درباره فرایند ورود شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان به بازار بورس توضیح داد و اظهار کرد: شماری از شرکت های زیرمجموعه را بورسی نموده ایم مثلا شرکت های بیمه معلم و بازرسی مهندسی صنعتی ایران در زمان ما وارد بورس شدند. تلاش کردیم شرکت مروارید را نیز به بورس ببریم که با مشکل روبرو شد و اکنون در حال انجام فرایند بورسی شدن هلدینگ پتروفرهنگ به عنوان شرکت مادر هستیم.

وی با اشاره به اینکه اخیرا پذیرش اولیه پتروفرهنگ در فرابورس اجرا شده است، اضافه نمود: پس از آن شرکت ساختمانی معلم برای ورود به بازار بورس آماده می شود و در سال آینده سه هلدینگ اصلی موسسه یعنی پتروفرهنگ، ساختمانی معلم و شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان در گروه مالی را وارد بورس خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه 99 درصد دارایی های صندوق ذخیره در این سه هلدینگ واقع شده است، گفت: هلدینگ خدماتی با اینکه کارش مهم است اما دارایی چندانی ندارد و بورسی کردن آن طول می کشد. اما وقتی 99 درصد دارایی های موسسه به بورس برود می توانیم بگوییم کل صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس است.

بورسی شدن شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره با هدف شفاف سازی

نیکدل ادامه داد: بورس همانند اتاق شیشه ای است که عملکرد مالی شرکت ها برای همگان قابل مشاهده است. بعد از اینکه سه هلدینگ صندوق را به بورس بردیم بنا داریم همزمان با یک فرمولی، کسانی که از ابتدا تا کنون عضو صندوق بوده اند چه آنها که بازنشسته شده اند چه آنها که اکنون در صندوق هستند را در ارزش اضافه نموده سرمایه سهیم نموده و درصدی از سهام هلدینگ ها را مثلا 10 درصد آن را به عنوان سهام اولیه به آنها بدهیم.

قصد داریم سهام را در قالب یونیت واگذار کنیم

وی درباره چگونگی واگذاری این سهام گفت: قصد داریم سهام را در قالب یونیت واگذار کنیم. یونیت ها قابل صدور و ابطال هستند. باید پول سهام را با منافع آینده صندوق محاسبه کنیم و در ابتدا پولی از اعضا نگیریم. کار مهم ما این است که حتماً اعضای صندوق را سهامدار کنیم. بنا داریم امتیازات هر معلم را بر اساس پولی که به صندوق واریز نموده محاسبه کنیم تا وقتی خواست از صندوق خارج شود به جای طلبش، یونیت های صندوق را به او واگذار کنیم و از آنجایی که این یونیت ها قابل صدور و ابطال است می تواند به نرخ روز در بازار بفروشد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد که وزیر آموزش و پرورش هم به طور جدی دنبال اجرایی شدن این طرح است. معلم بازنشسته می تواند به سه طریق از یونیت هایش استفاده کند، یکی اینکه می تواند آن را بفروشد و پولش را بگیرد یا آن را نگه دارد و یا یونیتش را در اختیار بیمه معلم قرار دهد و از محل سرمایه اش حقوق مکمل بگیرد که احتمالا این روش بیشتر مورد استقبال معلم ها قرار بگیرد زیرا حقوق مکمل بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

نیکدل درباره یونیت های سهام توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: یونیت های صندوق های سهامی قابل ابطال هستند و تفاوتشان با سهام در این است که بلافاصله نقد می شوند و نیازی نیست منتظر فروش آن در بورس باشید. همچنین یونیت، افت و خیز سهام و خطر سقوط سهام را ندارد و صدور و ابطال آن به بورس ارتباطی ندارد، مانند پول نقد است و صندوق ها مانند بانک عمل می کنند، برخی از صندوق ها ضمانت نقد شوندگی هم دارند.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم در مدت باقی مانده عمر دولت، این کار را برای معلم ها انجام دهیم تا در موقع بازنشستگی ثروت واقعی شان را از صندوق بگیرند زیرا هرچه در این صندوق است متعلق به فرهنگیان است. ارتباطمان با معلمان در این مدت خوب بوده و نشان می دهد اعتماد نموده اند، اما برای ما کافی نیست و لازم است شفافیت عملکردی ارتقاء پیدا کند.

حفاظت از صندوق ذخیره به عهده فرهنگیان است

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اضافه نمود: ما نهال صندوق ذخیره را تا اینجا رسانده ایم و حفاظت از آن بر عهده خود فرهنگیان است تا بعداً کسی آن را از ریشه در نیاورد. درخواست نموده ایم معلم ها نظارتشان را بر صندوق بیشتر کنند تا اتفاقات چند سال قبل دوباره تکرار نشود. معتقدم در تشکیلات سیستماتیک، نقش مدیران کمرنگ می شود و افراد نمی توانند هر کاری بکنند اما وقتی تشکیلاتی سیستم ندارد، اگر مدیری بیاید که سوء نیت داشته باشد می تواند همه چیز را خراب کند. بنابراین اگر سیستم درست باشد و معلمان ناظر باشند جلوی اتفاقات سوء احتمالی گرفته می شود.

همه دارایی های صندوق متعلق به معلمان است

نیکدل اضافه نمود: به زودی خبر خوبی برای معلمان خواهیم داشت که سهام اولیه در اختیارشان قرار بگیرد و در آینده هم ارزش اضافه نموده دارایی های صندوق معین تکلیف شود.

وی درباره فرایند محاسبه ارزش اضافه نموده توضیح داد و گفت: فرض کنید ساختمانی به ارزش 100 میلیون تومان خریداری نموده باشیم و حالا ارزش روز آن به 700 میلیون رسیده باشد. این اختلاف قیمت، در سود حسابداری لحاظ نمی شود. مادامی که ساختمان را نفروخته باشیم، سودی قابل شناسایی نیست و تا زمانی که سود شناسایی نشده این سود در حساب اعضاء نمی نشیند، اما در دل این ساختمان هست و با پول اعضا خریداری شده است. ما قصد داریم به جای اینکه اموال را بفروشیم، سودش را به اعضا بدهیم به این صورت که همان ساختمان را به بورس می بریم و در بورس ارزش روز دارایی محاسبه می شود و می توانیم به جای سود حسابداری، ارزش واقعی را در قالب سهام به اعضا بدهیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شد: به عبارت دیگر کل دارایی صندوق را به نسبت امتیاز معلم ها تقسیم می کنیم و هر معلم هر زمانی به صندوق آمده و پرداختی داشته است سهامی دریافت می کند. در حالی که سود حسابداری ارزش دفتری است و ارزش واقعی نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1410

به "آخرین فرایند ورود شرکت های صندوق ذخیره به بورس، نحوه واگذاری سهام به فرهنگیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین فرایند ورود شرکت های صندوق ذخیره به بورس، نحوه واگذاری سهام به فرهنگیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید