چگونه با استفاده از چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) میتوان روی تیشرت چاپ زد؟

به گزارش مجله عطر یاس، در این مقاله قصد داریم با معرفی چاپ تصعید رنگ (چاپ سابلیمیشن) و شیوه استفاده از آن برای چاپ بر روی تی­شرت­، شما را با مراحل مختلف این نوع چاپ آشنا سازیم.

چگونه با استفاده از چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) میتوان روی تیشرت چاپ زد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طرح روی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این مراحل که به طور مختصر، شامل استفاده از پرینتر چاپ سابلیمیشن و پِرِس حرارتی می­گردد، در ادامه این متن مورد اشاره قرار خواهد گرفت. بنابراین، اگر برای خط فراوری پوشاک خود، نیازمند یک روش چاپ بهینه هستید و یا به دنبال جذب بازار هدایای تبلیغاتی و چاپ بر روی تی­شرت هستید، پیشنهاد می­کنیم که مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

چاپ تصعیدی یا سابلیمیشن چیست؟

روش چاپ تصعیدی یا چاپ سابلیمیشن، یک روش چاپ سفارشی است که طی آن، ابتدا طرح بر روی یک صفحه مخصوص به نام صفحه انتقال حرارت چاپ می­گردد. سپس با استفاده از دستگاه پرس حرارتی، طرح روی این صفحه بر روی محصول اصلی که می­تواند یک تی­شرت باشد، چاپ خواهد شد.

چگونه می­توان از روش چاپ تصعیدی برای چاپ طرح بر روی تی­شرت استفاده کرد؟

برای این منظور، باید از جوهرهایی که به جوهرهای بر پایه آب مشهور هستند، استفاده کرد. این نوع جوهر هنگامی که تحت پِرِس حرارتی قرار می ­گیرد، به گاز تبدیل می­گردد و به مواد پلی استر تی­شرت متصل می­گردد و به این ترتیب، طرح مورد نظر بر روی آن ایجاد می­گردد.

استفاده از این روش چاپ بر روی تی­شرت، نتیجه فوق ­العاده ­ای را به همراه دارد. چرا که با استفاده از این روش، می­توان طرح­ های پیچیده را با کیفیت بسیار مناسب و مقاوم در برابر شستشو، پوسته پوسته شدن و تَرَک فراوری کرد.

نکته شگفت انگیزی که در خصوص استفاده از روش چاپ تصعیدی وجود دارد، این است که در این روش، برای ایجاد طرح، رنگ بر روی سطح پارچه قرار نمی­گیرد و عملاً رنگ خود پارچه تغییر می­کند.

به این ترتیب، محصول نهایی پس از چاپ، تی­شرتی با سطح کاملاً نرم و طبیعی است. با طوری که با لمس آن، نمی­توان هیچ تفاوتی بین بخش­ هایی که روی آن چاپ صورت گرفته است، با سایر قسمت­ها حس کرد. چرا که برخلاف برخی روش­های دیگر، در روش چاپ تصعیدی، طرح بر روی سطح تی­شرت چاپ نمی ­گردد و کاملاً به داخل آن نفوذ می ­کند.

روش چاپ تصعیدی در دو مرحله آسان انجام می گردد

اگر قصد انجام چاپ تصعید رنگ را دارید، کافی است که ابتدا تجهیزات زیر را تهیه کنید و سپس دو مرحله آسانی را که در ادامه معرفی می­کنیم، دنبال کنید.

ابزارهای لازم برای چاپ تصعید رنگ کدام است؟

  • پرینتر تصعید رنگ
  • پرس حرارتی
  • کاغذ انتقالی
  • رنگ­های دیسپرس (Disperse)
  • پارچه پلی­ استر
  • ترمومتر تماسی (استفاده از آن، الزامی نیست، اما توصیه می­گردد.)

مرحله نخست: استفاده از پرینتر

در این مرحله با استفاده از جوهر تصعیدی ویژه، طرح گرافیکی یا لوگو مورد نظرتان را توسط پرینتر مخصوص چاپ تصیعدی بر روی کاغذ انتقال چاپ کنید.

مرحله دوم: استفاده از پرینتر حرارتی

در مرحله دوم از فرآیند چاپ تصعید رنگ، باید کاغذ انتقال را بر روی محلی از تی­شرت که قرار است طرح در آن­جا درج گردد، بگذارید و تی­شرت را تحت پرس حرارتی قرار دهید.

برای انتخاب دستگاه پرس نیز حتماً توجه داشته باشید که هرچند این دستگاه ­ها در انواع و اندازه­ های مختلف موجودند و هر کدام مزایا و محدودیت­هایی نسبت به یکدیگر دارند، اما در هر حال، اساس کاری همه آن­ها یکسان است.

روش استفاده از دستگاه پرس حرارتی

مقدار زمانی که برای انجام فرایند پرس حرارتی باید صرف گردد، وابسته به نوع پارچه ­ای است که طرح بر روی آن چاپ می­گردد. برای انتقال رنگ از روی کاغذ انتقال به داخل پارچه، معمولاً ضروری است که جوهر و فیبرهای پلی ­استر به طور همزمان تا 390 یا 400 درجه فارنهایت گرم شوند.

برای انتقال کامل رنگ، دستگاه پرس باید بین 30 تا 60 ثانیه (وابسته به اندازه گرما و جنس پارچه) بر روی پارچه و کاغذ انتقال قرار بگیرد. پس از اتمام این فرایند، طرح به صورت دائمی بر روی تی­شرت حک شده است.

با استفاده از ترمومتر دستی، از کیفیت چاپ مطمئن شوید

اگر در نهایت، انتقال حرارت به درستی انجام نگردد، این امر به احتمال زیاد ناشی از تنظیمات نادرست میزان حرارت یا مدت زمانی است که پرس انجام می­گردد.

همچنین، حتماً توجه داشته باشید که در برخی دستگاه ­های پرس، دمایی که نمایشگر نشان می ­دهد، دقیقاً منطبق با دمای دستگاه نیست.

برای این که از بروز چنین مسئله ای جلوگیری گردد، بهتر است که یک ترمومتر تماسی در اختیار داشته باشید و با توجه به دمایی که اندازه ­گیری می ­گردد، گاهی اوقات تغییراتی در تنظیمات دمایی دستگاه پرس انجام دهید.

انواع دستگاه­های پرس موجود در بازار کدام است ؟

  • دستگاه پرس در فرمت کوچک (16*10) که برای چاپ بر روی اقلام کوچک مانند کفش­ های تنیس، لباس­ های تاپ یا رکابی و تی­شرت­ ها مناسب است.
  • دستگاه پرس تخت که برای چاپ بر روی پارچه ­های پلی­ استر و سایر پلیمرهای مشابه مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • پرس حرارتی خلأ سه بعدی که معمولاً برای چاپ بر روی مواد پلیمری پیش ساخته و دارای انحنا مانند ماگ­، گوشی­های تلفن، کیس ­ها و لپ تاپ و دکمه­­ ها مورد استفاده قرار می­ گیرد.
  • پرس­ های حرارتی فرمت عظیم که از آن­ها برای چاپ بنر و علائم استفاده می­گردد.

چرا چاپ تصعیدی یک انتخاب ایده ­آل برای فراوری تی­شرت­ های طرحدار است ؟

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله، اگر قصد انجام چاپ بر روی تی­شرت ­های فراوریی و یا هدایای تبلیغاتی را دارید، مطمئناً با آگاهی نسبت به مراحل مختلف انجام این نوع چاپ و انتخاب نوع دستگاه پرس مناسب، می­توانید باکیفیت ­ترین و ماندگارترین طرح­ ها را بر روی انواع تی­شرت چاپ کنید.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1281

به "چگونه با استفاده از چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) میتوان روی تیشرت چاپ زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با استفاده از چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) میتوان روی تیشرت چاپ زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید