نیازمند تغییر جدی در برخی امور سینما هستیم

به گزارش مجله عطر یاس، مدیر عامل خانه سینما در افتتاحیه همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال با اشاره به اینکه ما به دلایل سنتی همیشه در مواجهه با پدیده های نو با دیده انکار به آنها می نگریم، گفت: ما نیازمند تغییر جدی در شیوه فراوری، تبلیغات و نگرش به روایت در سینمای ایران هستیم.

نیازمند تغییر جدی در برخی امور سینما هستیم

به گزارش خبرنگاران، منوچهر شاهسواری که میزبانی مشترک این همایش را برعهده دارد، با اشاره به اینکه گاهی همه ما از تمام شدن و شروع شدن صحبت می کنیم و این اتفاقات نشان می دهد که چیزهای پیرامون ما شکلش عوض می گردد اما دنیا همچنان هست و باقی می ماند گفت: ما در سینمای ایران معمولا از حوزه نظر پرهیز می کنیم و به حوزه عمل علاقه مندیم. نظر بر هست ها و نیست ها تاکید دارد و عمل بر بایدها و نبایدها. اما اگر از حوزه نظر درک روشنی نداشته باشیم در حوزه عمل با مسائل زیادی روبرو می شویم؛ درک این ها به ما دو امکان خواهد داد و آن هم توان تغییر و ایجاد پنجره های فرصت.او ادامه داد: توان تغییر بدون دانش و بدون کار عملی شکل نمی گیرد و از این توان می توان به عنوان پنجره فرصت استفاده کرد. در روزگاری هستیم که همه در گوشی های هوشمند خود با واقعیت های پیرامون در ارتباط هستند اما ایا این سینما می گردد؟ اتفاق دیگری که در سینمای دنیا می افتد و بدون شک ما هم تابع آن خواهیم بود، این است که ما به دلایل سنتی همیشه در روبروه با پدیده های نو با انکار شروع می کنیم و هرچیزی که آمد و نو بود با دیده انکار به آن نگریستیم و زخم های جدی هم از آن خوردیم.شاهسواری افزود: با این حال سینمای ایران اهل انکار نبود و سعی می کرد به صورت فردی خودش را تطبیق دهد. ممکن است از لحاظ ابزار فاصله داشته باشیم اما ما به لحاظ فهم با سینمای دنیا فاصله زیادی نداریم. سینما به دلیل ماهیت خلاقانه اش هیچ گاه اهل انکار نبود و دانشجویان و مدیران خودشان را با شرایط تطبیق می دهند. بنابر این می توان گفت عصر دیجیتال در ایران با سینمای ایران معنا و مفهوم پیدا کرد.وی همچنین گفت: افراد خودشان را با شرایط تطبیق می دهند. این سمینار مانند پنجره های فرصتی است که می تواند دست به تغییر جدی بزند. ما نیازمند تغییر جدی در شیوه فراوری، تبلیغات و نگرش به روایت در سینمای ایران هستیم. روایت در سینمای دیجیتال فضای غریبی برای کُنشگران است. متون ادبی و تاریخی ما ظرفیت های زیادی دارند که با این فناوری می توانند مخاطب جذب نمایند. نسل ما ممکن است به دلیل حس نوستالژی ای که دارد مقاومت هایی داشته باشند اما نسل جوان می تواند با بهره گیری از فهم عمیق از دیجیتال، این امکان بزرگ را در سینما ایجاد نمایند.مدیر عامل خانه سینما در سرانجام یاداور شد: ما باید تکنیک ها و اداب درست حضور در رقابت در عصر دیجیتال را به خوبی یاد بگیریم و در این صورت است که امکان فعالیت در آن ایجاد می گردد. سینما به صورتی است که باید دائم در آن درس های جدید یاد گرفت.

روح الله حسینی دبیر همایش بین المللی سینما و مدیر مدرسه ملی سینما در عصر دیجیتال هم در ابتدای افتتاحیه این همایش که صبح دوشنبه 21 آبانماه در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار گردید، در سخنانی بیان نمود: ما در این همایش می خواهیم از تغییرات و تحولاتی صحبت کنیم که گستره آن بسیار عظیم است. این تغییرات در عصر دیجیتال بسیار بنیادین بوده اند. سینما دیگر آن چیزی نیست که در گذشته بود زیرا که انسان امروز هم به مرور تغییر نموده است و از محدودیت های زمانی و مکانی و زبانی گذر نموده و در فصای مجازی ای قرار گرفته است که در آن دائم در حال خلق کردن است.به گزارش خبرنگاران بنا بود تا در مراسم افتتاحیه، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی هم یکی از سخنرانان باشد که به دلیل تاخیر در حضور در همایش، فرصت سخنرانی پیدا نکرد.در نخستین همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، روح الله حسینی دبیر این همایش و مدیرعامل مدرسه ملی سینما و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمود اربابی، همایون اسعدیان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مرتضی رزاق کریمی، هارون یشایایی، علیرضا رضاداد، شهاب اسفندیاری، حبیب ایل بیگی، علیرضا قاسم خان، علی لقمانی، و دیگر اهالی و دانشجویان و صنوف سینمایی و ... حضور داشتند.با توجه به جدول برنامه ریزی های این همایش در اولین روز از برگزاری؛ نیکولاس رامبز نویسنده و نظریه پرداز سینما به عنوان نخستین سخنران درباره مبحثی با عنوان رمان های تجربی و سینمای دیجیتال، واکاوی یک ارتباط، سپس مونیکا مانگانلی طراح صحنه و متخصص جلوه های ویژه نیز با موضوع روابط مبتنی بر تجربه و مهارت بین سینما و هنرهای دیگر در عصر دیجیتال سخنرانی داشتند.بخش دوم از سخنرانی ها درباره مشاغل سینما در عصر دیجیتال: حرفه های گذشته و حرفه های نو است که در این راستا پرویز اجلالی جامعه شناس و پژوهشگر ارشد در حوزه مطالعات میان رشته ای با موضوع گفتمان سینمای دیجیتال، درکی نو از سینما در ایران سخنرانی می نماید و آخرین سخنران در نخستین روز از این همایش، جان جاست است که درباره ترکیب نقاشی و سینما برای خلق محتوای تصویری مدرن صحبت می نماید.همچنین در روز نخست از همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال دو پنل تخصصی با عناوین سینما در عصر دیجیتال: سرانجام یا شروعی دوباره و روش های نوین داستان گویی برپا می گردد و سرانجام بخش برنامه های روز نخست از این همایش برپایی کارگاهی با عنوان تاثیر ابزارها و شیوه های قصه گویی تعاملی رایج در بازی های ویدئویی بر سینما خواهد بود.نخستین همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال تا 23 آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برپاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 19

به "نیازمند تغییر جدی در برخی امور سینما هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند تغییر جدی در برخی امور سینما هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید