مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

به گزارش مجله عطر یاس، چنانچه در صنایع مختلفی همانند فراوری مواد غذایی، عرقیجات و بعلاوه پزشکی و آزمایشگاهی فعالیت دارید، با دستگاهی به نام ترمومتر و مانومتر آشنایی دارید. ترمومتر مانومتر جاکو که در این مطلب به آنالیز آن خواهیم پرداخت، یکی از انواع این محصول به شمار می آید که به وسیله برند جاکو فراوری و به بازار ارائه شده است. در یک تعریف کلی این دو دستگاه تجهیزاتی هستند که برای اندازه گیری دما و بعلاوه سنجش اندازه فشار، مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که می دانید، در بسیاری از صنایع، سنجش اندازه دما و فشار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ضروری است که از نوع باکیفیت آن برای این منظور استفاده گردد.

مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

بنابراین اگر قصد خرید یک ترمومتر و یا مانومتر کارآمد را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ زیرا قصد داریم شما را با کارایی این دو محصول آشنا کنیم.

ترمومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که به معرفی ترمومتر مانومتر جاکو بپردازیم، بهتر است ببینیم ترمومتر چیست و چه قابلیت هایی دارد، به همین منظور ابتدا به معرفی ترمومتر پرداخته و درباره ترمومتر جاکو نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ترمومتر همان دماسنج است که از آن برای سنجش مقدار دمای محیط، دمای واکنش و فرآیند استفاده می شود. این دستگاه با توجه به کاربری های مختلفی که می تواند داشته باشد، در انواع گوناگونی ساخته شده و در اختیار صنایع مختلف، از قبیل صنایع پزشکی، فراوری مواد غذایی، صنایع خودرویی و بعلاوه خطوط فراوری محصولات مختلف و .. قرار گرفته است.

اگر مایلید بدانید که کدام نوع ترمومتر جاکو برای فعالیت شما مناسب است، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه به معرفی انواع مختلف ترمومتر خواهیم پرداخت و شما می توانید پس از آشنایی با نحوه کاربرد هر یک، انتخاب بهتری داشته باشید.

  • ترمومتر جیوه ای

این نوع ترمومتر ساده ترین نوع آن به شمار می آید که بیشتر در مطب پزشکان آن را مشاهده نموده اید. جیوه ای که درون آن ها به کار رفته نسبت به دما حساس بوده و تغییر دما سبب تغییر مقدار جیوه شده و ممکن است به منقبض شدن آن بینجامد.

  • ترمومتر الکلی

از دیگر انواع ترمومتر مانومتر جاکو و به طورکل ترمومترهای موجود در بازار، می توان به نوع الکلی آن اشاره نمود. دماسنج های الکلی بیشتر در آزمایشگاه ها مورداستفاده قرار می گیرند. مایعی که درون این نوع ترمومتر قرار گرفته است، برخلاف نوع جیوه ای، به سرعت تبخیر می شود.

  • ترمومتر دیجیتالی

ترمومترهای دیجیتالی به گونه ای طراحی شده اند که بیشتر در بخش های صنعتی مورداستفاده قرار می گیرند. یخچال ها، کولرهای تازه و مدرن، اتوهای مخصوص خشکشویی دارای ترمومتر دیجیتالی هستند. این محصول می تواند دمای محیط را مقدار گیری نموده و سبب شود تا تغییرات دمایی لازم روی دستگاه اعمال شود.

  • ترمومتر لیزری

ترمومتر مانومتر جاکو نمونه دیگری از این محصول را دارد که به لیزری معروف است. کاربرد این محصول به این صورت است که با استفاده از آن می توان دمای اجسام را از راه دور و بدون احتیاج به تماس به دست آورد.

برند جاکو، مانومتر جاکو را به بازار عرضه نموده است که می تواند هر دو عملیات، یعنی سنجش دما و فشار را یک جا انجام دهد.

مانومتر چیست و چه قابلیتی دارد؟

مانومتر محصولی است که برای مقدار گیری فشار مایعات، گازها و … طراحی شده و برای ساخت تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی و خانگی مورداستفاده قرار می گیرد. مانومترها دارای مدل های متنوعی هستند که از نظر ابعاد و قطر، محل اتصال و نوع کاربردی که دارند با یکدیگر متفاوت اند؛ به عنوان مثال، یا حالت مورب دارند یا در حالت های حلزونی، C ،U و یا مارپیچی فراوری شده اند.

مانومتر جزو قطعاتی محسوب می شود که به یاری آن می توان مقدار فشار گازی که در یک محفظه قرار گرفته است را سنجید. مانومتر جاکو نیز یکی از این محصولات به شمار می آید که بهتر است برای خرید مانومتر جاکو به موارداستفاده و بعلاوه نوع طراحی آن توجه شود تا بتوان محصولی مناسب را برای امور صنعتی مختلف خریداری کرد.

آشنایی با انواع مانومتر

  • مانومتر عقربه ای

این نوع از مانومتر یا فشارسنج را می توان بر روی تجهیزات صنعتی مانند کمپرسور و پمپ، سیستم تهویه مطبوع، سیستم های پنوماتیک و هیدرولیک تعبیه کرد.

مانومترهای عقربه ای به شکلی طراحی شده اند که دارای صفحه ای کوچک بوده و روی این صفحات تعدادی اعداد و ارقام وجود دارد که مقدار فشار داخلی مخازن را نشان می دهد، به همین علت در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند.

  • مانومتر C

مانومتر C از لوله هایی فراوری شده اند که به شکل Cهستند. این لوله ها از یک سمت بسته و از سمت دیگر به نقطه فشار متصل اند؛ به این ترتیب هنگامی که فشار از یک سر لوله وارد می شود، لوله بوردون به حرکت درآمده و به واسطه عقربه و یک اهرم، چرخ دنده به گردش در می آید و مقدار فشار را روی صفحه نشان می دهد.

  • مانومتر مارپیچی یا حلزونی

مانومتر مارپیچی علاوه بر داشتن لوله C، دارای دو لوله دیگر نیز است که یکی از آن ها به شکل حلزونی و دیگری به شکل مارپیچی طراحی شده است. مانومتر حلزونی و مارپیچی برای زمان هایی که سنجش فشار با حساسیت بالایی روبه رو است، مناسب هستند.

  • مانومتر U

این نوع مانومتر ساختاری جمع و جور دارد و به شکل U طراحی شده است، در این مانومتر یک سر لوله باز بوده و سمت دیگر آن به منبع متصل است.

  • مانومتر مورب

چنانچه در صنایعی فعالیت دارید که برای مقدار گیری به فشار کمی احتیاج است، مانومتر مورب گزینه مناسبی به شمار می آید.

  • ترمومتر مانومتر جاکو JAKO

تا اینجا سعی کردیم درباره عملکرد مانومتر و ترمومتر و بعلاوه انواع آن ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در این قسمت به معرفی ترمومتر مانومتر جاکو و ویژگی ها و کاربردی که این محصول دارد، خواهیم پرداخت.

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که با برخورداری از یک صفحه می تواند همزمان مقدار فشار و دما را نشان دهد. از این محصول بیشتر در موتورخانه ها استفاده می شود و دارای بدنه ای فولادی به رنگ مشکی بوده و صفحه ای که برای آن در نظر گرفته شده، 8 سانت قطر دارد؛ به این ترتیب کاربر می تواند مقدار دما و فشار را به راحتی مشاهده نماید.

این ابزار تشخیص فشار و دما به گونه ای طراحی شده که با استفاده از درب شیشه ای و زروه برنجی، استحکام بالایی پیدا نموده است؛ بعلاوه تجهیزات داخلی آن نیز همگی از جنس مرغوب فراوری شده و برند جاکو توانسته برای ترمومتر مانومتر جاکو استانداردهای لازم را دریافت نماید. این محصول ساخت کشور چین است و از کیفیت بالایی برخوردار است. برای اطلاع از قیمت مانومتر جاکو، می توانید به وب سایت ها و یا فروشگاه های آنلاینی که این محصول را به فروش می رسانند سر بزنید.

جمع بندی

ترمومتر مانومتر جاکو به گونه ای طراحی شده است که شما با خرید آن درواقع با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ زیرا می توانید مقدار دما و فشار را همزمان مشاهده نموده و از آن در صنایع مختلفی همانند تجهیزات عرق و اسانس گیری، پکیج های حرارتی، آنالیز الکتروموتورها و سیستم های تهویه، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و .. استفاده نمایید.

منبع: اتاق
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2020

به "مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید