سود پنهان بازار متادون به جیب چه کسی می&zwnjرود؟

به گزارش مجله عطر یاس، مدتی است که بحث نشت متادون در بازار آزاد ایران بر سر زبان ها افتاده و اخیرا نوک پیکان اتهام به سمت کلینیک های درمان اعتیاد نشانه رفته و همه تقصیر ها به دوش این مراکز افتاده است؛ مراکزی که بار درمان چندصد هزار بیمار معتاد را به دوش می کشند. اما بیاییم یک بار دیگر از اول بررسی کنیم که با بالا رفتن تولید و نشت متادون در کشور چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می کنند و هرکدام به چه میزان سود و زیان خواهند برد.

سود پنهان بازار متادون به جیب چه کسی می&zwnjرود؟

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: سودکنندگان عبارتند از: کارخانجات تولیدکننده، مراکز پخش متخلف، واسطه های فروش، مراکز متخلف درمان، عطاری های متخلف و فروشندگان ناصرخسرو.

اول از ضررکنندگان آغاز می کنیم؛ بیمارانی که برای درمان می بایست دارو را زیر نظر پزشک متخصص اعتیاد آغاز کنند و ادامه دهند، به صورت خودسرانه آن را از بازار آزاد خریده و بدون ضابطه مصرف می کنند و چه بسا برخی با مسمومیت فوت کنند و برخی دُزشان افزایش یابد و از اعتیاد اولیه آن ها بدتر گردد. از طرف دیگر دارو های بدون جعبه، رطوبت زده، شربت متادون رقیق شده با آب و تاریخ گذشته هم مشکل دیگر بیماران در مصرف این دارو های خریداری شده از عطاری های متخلف است.

اگر در شرایط بدبینانه تصور کنیم که 10 درصد کلینیک های درمانی کشور دارو را به بازار آزاد نشت می دهند، این به این معنی است که 90 درصد مابقی در حال فعالیت سالم هستند و برای بهبود بیمار خود زحمت می کشند. این گروه اقلیت متخلف، زحمات صادقانه گروه سالم را بدنام می کنند. برخی جوانان نیز اخیرا با آغاز مصرف متادون به دنبال خرید از عطاری های متخلف، از ابتدا وارد چرخه اعتیاد، آن هم داروی خطرناک متادون می شوند.

و، اما سودکنندگان؛ اگر تصور کنیم که سقف تولید متادون در کشور طبق مجوز کنوانسیون های بین المللی 5 تن باشد و این میزان زبانم لال در یک افزایش تولید غیررسمی مثلا به شش برابر برسد، چه اتفاقی می افتد؟ اولین برنده این میدان کارخانجات تولیدکننده متادون هستند که با تولید متادون در داخل کشور آن را راحت به فروش می رسانند.

نکات قابل توجه اینجاست:

1- متادون اصلا نیازی به بازاریابی و رقابت فروش ندارد و هرچه تولید گردد، مشتریان آن در صف انتظار ایستاده اند. چنین فروش تضمین شده ای بسیار برای تولیدکنندگان جذاب است و به همین دلیل سیل متقاضیان تولیدکننده متادون در کشور بسیارند، اما تولیدکنندگان فقط عده ای انگشت شمارند.

2- مطالعات اقتصادی نشان می دهد که این دارو ها بین 100 تا 250 درصد حاشیه سود داشته، به طوری که برخی هلدینگ هایی که دارو های دیگر یا مثلا مواد شوینده تولید می کنند و در کنارش دارو های مخدر و متادون هم می سازند، سود تولید متادون آن ها با سایر مواد شیمیایی و دارویی قابل مقایسه نیست و محصول قهرمان این شرکت ها همان داروی مخدر است. به طوری که مدیران کارخانه های تولیدکننده این دارو در میان سایر مدیران عامل هلدینگ از توجه بیشتری برخوردارند.

3- نکته جالب توجه دیگر آنکه تعداد کلینیک های درمان اعتیاد در کشور حدود هفت هزار و 500 مرکز ثبت شده است، اما کارخانجات تولیدکننده متادون زیاد نیستند؛ یعنی سود حاصل از بیش تولیدی متادون، آن هم دارویی با فروش تضمینی، حاشیه سود بالا و انحصاری، فقط بین چند کارخانه تقسیم خواهد شد.

4 - باز نکته قابل توجه اینجاست که همه گروه های دیگر در عرضه متادون به بازار آزاد، مجرم تلقی می شوند و مستوجب تنبیه هستند، اما کارخانجات دارویی بابت رسانیدن داروی مورد نیاز به بازار، چه بسا که تقدیر هم بشوند و جایزه تولیدکننده نمونه هم بگیرند. دقت کنید تنها گروهی که فعالیت آن ها در این عرصه کاملا قانونی است کارخانه داران تولیدکننده داروی مخدر هستند. آن ها راحت سر جای خود نشسته اند و فقط تولید می کنند و سود هر دو عرضه قانونی و غیرقانونی دارو های مخدر را در جیب می گذارند.

این یادداشت در نظر ندارد نقش کلیه اعضای فرآیند قانون شکنی در حوزه متادون را کمرنگ کند، بلکه می خواهد جایگاه اصلی و مغفول یک گروه بسیار ذی نفع را برجسته تر سازد تا ذی نفعان اصلی در این عرصه از قلم نیفتند. با توجه به آغاز مبارزه اخیر قوه قضائیه در عرصه فساد در کشور و نیاز مبرم به شفاف سازی هرچه بیشتر، باید صنف درمانگران اعتیاد با نظارت قوی درون سیستمی این لکه ننگ مراکز متخلف را از دامان مراکز سالم پاک کند.

از طرف دیگر صنف عطاران نیز با تدابیر ویژه، عطاری های متخلف را به نهاد های نظارتی معرفی کنند و ماموران شهرداری و پلیس نیز پرقدرت به این عرصه ورود کنند. با نصب برچسب ردیابی می توان تا حدود زیادی از نشت متادون توسط شرکت های پخش جلوگیری کرد. با کلیه این تدابیر واسطه های فروش خودبه خود حذف خواهند شد. اما لازم است سرانه تولید فعلی متادون نیز در کشور کاهش یابد، چراکه این حجم از تولید متادون اصلا با آمار و ارقام ملی اعتیاد مطابق نیست.

اگر امروز از وزارت صنایع و معادن استعلام گردد که کارخانجات تولید فولاد را در کشور معرفی نمایید، قطعا با افتخار چنین خواهند کرد؛ لذا با رعایت اصل شفاف سازی و اینکه دانستن حق مردم است، از سازمان غذا و دارو می خواهیم تا با افتخار و طیب خاطر نام شرکت های تولیدکننده متادون و حجم تولید هر یک از آن ها را در کشور به تفکیک منتشر کند. در غیر این صورت اینطور تلقی می گردد که این خدمت ملی حاوی اطلاعاتی است که نباید مردم و کارشناسان از آن مطلع باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1246

به "سود پنهان بازار متادون به جیب چه کسی می&zwnjرود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود پنهان بازار متادون به جیب چه کسی می&zwnjرود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید