راهنمای کامل حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ

به گزارش مجله عطر یاس، احتمالاً برای همه ما پیش آمده باشد که بخواهیم فردی را از تصویر حذف کنیم. خیلی اوقات وقتی عکسی را دیدن می کنیم، متوجه حضور یک غریبه یا اشیاء ناخواسته ای در عکس می شویم که تقریباً عکس را نابود نموده اند. این مشکل به خصوص در منطقه ها گردشگری شلوغ و پرازدحام رخ می دهد. در این شرایط احتمالاً دلتان نمی خواهد که عکس را به خاطر این مشکل کاملاً حذف کنید. خوشبختانه، فتوشاپ 5 ابزار کاربردی و بسیار مناسب را جهت حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ ارائه می نماید. از این ابزارها می توانید هم برای حذف افراد و هم برای حذف اشیاء استفاده نموده و تصاویر بی نقصی ایجاد کنید.

راهنمای کامل حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ

در این مقاله به آموزش حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ می پردازیم و نحوه استفاده از تمام این 5 ابزار را شرح خواهیم داد. برای آموزش از نسخه Adobe Photoshop 2020 استفاده نموده ایم، ولی تمام این ابزارها در نسخه های قدیمی تر این نرم افزار هم موجود هستند و مسئله ای از این بابت نخواهید داشت.

ابزارهای فتوشاپ برای حذف افراد و اشیاء از تصویر

همانطور که گفتیم، فتوشاپ 5 ابزار جداگانه برای حذف افراد و اشیاء از تصویر دارد. از این ابزارها می توانید به صورت جداگانه و یا در کنار یکدیگر استفاده کند.

3 ابزار اول را می توانید در جعبه ابزار سمت چپ نرم افزار پیدا کنید (عکس زیر). از هر 3 این ابزارها می توانید در کنار یکدیگر بهره ببرید تا برترین نتایج را به دست بیاورید.

ابزار اول - Spot Healing Brush

از ابزار Spot Healing Brush می توان برای ترکیب نقاطی از یک عکس استفاده کرد و پیکسل های بخش های مختلفی از عکس را با یکدیگر ترکیب کرد. به عبارت دیگر، یک ناحیه را الگو قرار داده و ان را در بخش دیگری از عکس ایجاد می کنید. عملکرد این ابزار به این شکل است که بافت (Texture) یک ناحیه انتخاب شده با رنگ و درخشندگی ناحیه هدف ترکیب می گردد. نکته جالب برای استفاده از ابزار Spot Healing Brush این است که نیازی نیست نقطه منبع را خودتان انتخاب کنید. تنها کافی است با براش روی نقاط مورد نظر بکشید تا فتوشاپ خودش همه کار را انجام داده و آن منطقه را حذف کند.

گزینه ها و تنظیمات Spot Healing Brush را در عکس زیر می بینید.

این ابزار 3 حالت عملکردی متفاوت دارد که با انتخاب هرکدام، مکانیزم کارکرد ابزار تغییر میکند:

  • حالتContent-aware

یکی از ویژگی های ابزار spot healing brush این است که به صورت اتوماتیک و هوشمندانه تصمیم گیری نموده و برترین راه و انتخاب را برای پُر (حذف) کردن منطقه ها موردنظر انتخاب می نماید.

  • حالت Create texture mode

در این حالت، ابزار اطلاعات اطراف منطقه مورد نظر را بررسی نموده و بر همین اساس در خصوص بافت و تعمیر منطقه تصمیم گیری می نماید. در واقع ، ابزار سعی می نماید بافتی شبیه به همان منطقه انتخاب شده ایجاد کند. این حالت برای حذف اشیاء و افراد چندان کارایی ندارد.

  • حالت Proximity match mode

استفاده از این حالت بیشتر برای حذف منطقه ها بزرگ مناسب است و برای حذف جزئیات کارایی چندان بالایی ندارد. در این حالت، ابزار سعی می نماید اطلاعات اطراف منطقه مورد نظر شما را بررسی نموده و برترین نقطه برای نمونه گیری را اتوماتیک انتخاب می نماید. سپس از این منطقه برای حذف فرد و یا شیء مورد نظر شما استفاده می نماید.

در مجموع، حالت Conent-Aware احتمالاً برترین نتایج را برای حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ به همراه داشته باشد.

در عکس زیر از ابزار spot healing brush برای حذف پسری که در تصویر می بینید استفاده کردیم.

ابزار دوم - Healing Brush

این ابزار هم به شما اجازه می دهد تا منطقه های مختلفی از عکس را با یکدیگر ترکیب کنید. در واقع، شما می توانید بخشی از پیکسل های عکس را الگو قرار داده و آن ها را در بخش هدف ترکیب کنید. سازوکار ابزار Healing Brush به این شکل است که بافت (texture) منطقه الگو شده را با رنگ و روشنایی اطراف منطقه هدف ترکیب می نماید.

امکانات و تنظیمات ابزار Healing Brush را در تصویر زیر می بینید.

نحوه استفاده از Healing Brush شباهت زیادی با ابزار Clone stamp دارد. با این تفاوت که کارایی Healing Brush بیشتر است و ویژگی های منحصر به فرد بیشتری دارد.

ابزار Healing Brush یک منطقه را به عنوان الگو و نمونه انتخاب نموده و سپس بافت (Texture) آن منطقه منبع را با رنگ و روشنایی پیکسل های اطراف منطقه هدف ترکیب می نماید. این در حالی است که Clone Stamp تنها همان پیکسل ها را به عبارتی در منطقه نو کپی می نماید. به بیان دیگر، برای حذف افراد از تصویر، نیاز به یک بخش جایگزین خواهید داشت. این ابزار به شما اجازه می دهد که بخش جایگزین را خودتان انتخاب کنید و در هنگام جایگزینی، رنگ و شفافیت را به صورت اتوماتیک تنظیم می نماید تا تصویر کاملاً یکدست و طبیعی باشد.

این ابزار پیکسل ها را در شعاع 10 درصدی اطراف منطقه انتخاب شده می خواند و بررسی می نماید. با بررسی و خواندن پیکسل های اطراف منطقه انتخاب شده، این ابزار می تواند یک انتقال صاف و تدریجی بین رنگ ها و شفافیت ایجاد کند. به عبارت دیگر، منطقه ای که آن را حذف می کنید، کاملاً با منطقه ها اطراف ترکیب می گردد.

چطور از Healing Brush استفاده کنیم؟

برای آغاز، دکمه Alt را فشرده و بخش الگو (نمونه گیری) را انتخاب کنید. دکمه Alt را رها کنید. حالا روی بخش هایی از تصویر که می خواهید جایگزین (حذف) شوند کلیک نموده و موس را روی آن ها بکشید. به همین سادگی می توانید بخش نمونه گیری شده را جایگزین بخش های دیگری کنید. از این روش می توان برای حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ استفاده کرد.

در تصویر زیر از ابزار Healing Brush برای حذف خانم حاضر در عکس استفاده شده است.

ابزار سوم - Patch Tool

ابزار Patch Tool هم بخشی از مجموعه ابزارهای Healing Brush است. این 3 ابزار ترکیب بسیار قدرتمند و مناسبی برای روتوش و ویرایش عکس ها هستند. کارکرد اصلی Patch Tool برای تعمیر بخش های بزرگ تری از تصاویر است. با استفاده از این ابزار می توان افراد و یا اشیاء مزاحم و اضافی در عکس را پاک کرد.

ابزار Patch Tool تقریبا همزمان با Healing Tool به نرم افزار فتوشاپ اضافه شد. از لحاظ کارکرد و سازوکار، این دو ابزار تقریباً با یکدیگر یکسان هستند. یعنی در هر دو ابزار بخشی را نمونه گیری نموده و بخش مورد نظر را بر اساس منطقه نمونه گیری شده جایگزین می کنید. فتوشاپ هم سعی می نماید نور و ترکیب های رنگی این 2 بخش را با یکدیگر ترکیب نموده و طبیعی ترین حذف و جایگزینی را انجام دهد. تفاوت اصلی این دو ابزار در این است که برخلاف Healing Tool که از براش (Brush) استفاده می نماید، در Patch Tool باید یک منطقه را انتخاب کنید. بنابراین، کاربرد بیشتری برای منطقه ها بزرگ تر خواهد داشت.

تنظیمات و امکانات ابزار Patch Tool را در عکس زیر مشاهده می کنید.

چطور از Patch Tool استفاده کنیم؟

  • ابزار Patch Tool را انتخاب کنید و اطراف منطقه مورد نظرتان را با موس انتخاب کنید. این مرحله تقریباً شبیبه به استفاده از همان ابزار Lasso Selection است.
  • نشانگر موس را روی منطقه انتخاب شده ببرید، کلیک نموده و آن را به هر طرف که می خواهید Drag کنید.
  • همانطور که مشاهده می کنید، بخش انتخابی جایگزین می گردد. بنابراین برترین منطقه برای جایگزین کردن را انتخاب کنید.
  • زمانی که کلیک را رها می کنید، فتوشاپ باقی کار را انجام داده و پیکسل ها را به شکل معجزه واری با یکدیگر ترکیب می نماید تا برترین نتیجه را دریافت کنید.
  • برای حذف هاشورهای منطقه انتخاب شده می توانید دکمه های Control+D (در ویندوز)و Cmd+D (در مک) را بفشارید.

مثال:

در عکس زیر از ابزار Patch Tool برای حذف خانمی که در لبه صخره ایستاده استفاده شده است.

ابزار چهارم - Clone Stamp Tool

یکی دیگر از راه های حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ، استفاده از ابزار Clone Stamp است. این ابزار به شما یاری می نماید تا بخش هایی را تصویر را کپی و تکرار کنید. این فرایند شامل انتخاب بخشی از تصویر به عنوان محل آغاز نمونه گیری می گردد و سپس بخش نو بر اساس همین نقطه انتخاب شده کپی می گردد.

ابزار Clone Stamp را می توانید در منوی ابزار سمت چپ تصویر مشاهده کنید.

تنظیمات و امکانات این ابزار را در عکس زیر می بینید.

اگر گزینه Use All Layers را انتخاب کنید، فتوشاپ از تمام لایه های عکس برای نمونه گیری استفاده می نماید. یعنی لایه های زیرین و کناری (تمام لایه های قابل مشاهده) هم انتخاب می شوند. در غیر صورت، تنها لایه فعال برای نمونه گیری انتخاب می گردد.

چطور از ابزار Clone Stamp Tool استفاده کنیم؟

  • دکمه Alt را بفشارید. نشانگر موس شما به شکل یک هدف درمی آید. روی نقطه مورد نظر برای نمونه گیری کلیک کنید. این نقطه حالا به عنوان نقطه مرجع برای آغاز ترکیب و کپی کردن استفاده خواهد شد.
  • دکمه Alt را رها کنید. حالا روی هر نقطه از عکس که می خواهید کلیک نموده و نشانگر موس را Drag کنید تا عمل ترکیب و کپی کردن بر اساس بخش نمونه گیری شده انجام گردد. هنگام انجام این کار، یک دایره را هم در نزدیکی نقطه مرجع مشاهده خواهید کرد که نشانگر بخشی است که در حال حاضر از آن منطقه نمونه گیری و کپی می گردد.

مثال:

در عکس زیر، مردی که در ساحل قدم می زند را با استفاده از ابزار Clone Stamp حذف کردیم.

ابزار پنجم - Content-aware fill

ابزار Content-Aware Fill یکی از برترین و کاربردی ترین ابزارها برای حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ است. این ابزار به کاربران امکان می دهد تا افراد و یا اشیاء ناخواسته را به آسان ترین و ساده ترین روش ممکن از تصویر حذف نمایند. برای انجام این کار تنها کافی است بخشی که میخواهید حذف گردد را انتخاب کنید. فتوشاپ به صورت اتوماتیک محوای جایگزین را انتخاب می نماید و تمام کارها را انجام می دهد.

اگر قصد استفاده از این ابزار را دارید، توصیه می کنیم از نسخه های نوتر نرم افزار فتوشاپ بهره ببرید. این ابزار برای اولین بار در Adobe Photoshop CS5 رونمایی شد، ولی کاربری آن محدود بود. سپس از Photoshop CC 2019 کاربرد بیشتری پیدا کرد و در Adobe CC 2020 به بعد نیز همیشه پیشرفت نموده و هوشمندتر می گردد.

همانطور که در عکس زیر می بینید، Content-Aware Fill را می توانید از منوی Edit فتوشاپ انتخاب کنیدد.

چطور از Content-Aware Fill فتوشاپ استفاده کنیم؟

  • عکس مورد نظر را در فتوشاپ باز کنید. با استفاده از هر ابزار انتخابی که دلتان می خواهد، بخش مورد نظر را انتخاب کنید.
  • جهت Edit > Content-Aware Fill را پیش بگیرید. صفحه نوی باز می گردد که نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می کنید.

در صفحه و محیط نوی که ایجاد شده، می توانید نتیجه کار را نیز مشاهده کنید. نرم افزار برای نمایش منطقه نمونه گیری و جایگزین شده، از یک ماسک (Mask) استفاده می نماید. حالا شما می توانید از ابزارهای موجود در صفحه (سمت چپ و راست) برای تنظیم و دستکاری ناحیه نمونه گیری بهره ببرید. در پنل سمت راست صفحه گزینه های مختلفی را برای نمونه گیری و جایگزینی مشاهده می کنید. هرکدام از این روش ها، سازوکار خاصی برای انجام این کار دارند و نتیجه کار آن ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. توصیه می کنیم گزینه های مختلف را انتخاب نموده و برترین گزینه (که طبیعی ترین حذف و جایگزینی را انجام داده) انتخاب کنید.

  • از ابزارهای Lasso Tool و Sampling Brush Tool واقع شده در سمت چپ تصویر نیز می توانید برای بهینه کردن منطقه ها نمونه گیری بهره ببرید.

مثال:

در تصویر زیر از قابلیت Content-Aware Fill فتوشاپ برای ماشین و سایر شلوغی های عکس اطراف کودک استفاده شده است.

منبع: ehabphotography

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1946

به "راهنمای کامل حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل حذف افراد از تصاویر با فتوشاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید