تکمیل 96 پروژه طرح جمع آوری آب های سطحی اهواز

به گزارش مجله عطر یاس، سرپرست شهرداری اهواز از تکمیل 96 پروژه طرح جمع آوری آب های سطحی در این کلانشهر اطلاع داد.

تکمیل 96 پروژه طرح جمع آوری آب های سطحی اهواز

به گزارش از ، علیرضا عالی پور سرپرست شهرداری اهواز گفت: پس از بارندگی و آبگرفتگی آذرماه سال 98، موضوع جمع آوری و دفع آب های سطحی اهواز مورد توجه جدی نهاده شد و در نتیجه، اجرای طرح ضربتی اصلاح شبکه موجود و تقویت ایستگاه های پمپاژ برای 56 نقطه بحرانی در قالب 142 پروژه در دستور کار نهاده شد.

او اضافه نمود: تکمیل اقدامات به جامانده طرح ضربتی، برنامه ریزی عملیاتی طرح علاج بخشی، عقد قرارداد های ترک تشریفات، لایروبی و برطرف انسداد خطوط و بعضی دیگر اقدامات کوتاه مدت از جمله اهم اقدامات صورت گرفته هستند.

عالی پور بیان داشت: از مجموع پروژه های طرح جمع آوری آب های سطحی 74 پروژه از این تعداد سهم شهرداری، 53 نقطه مربوط به آبفا و 15 پروژه هم مشترک هستند. تا به امروز 62 پروژه شهرداری به صورت صددرصد اجرا شده است، اما آبفا تنها 26 پروژه از مجموع پروژه های خود را تکمیل نموده است. هشت پروژه از مجموع پروژه های مشترک این دو سازمان هم تکمیل شده است.

سرپرست شهرداری اهواز توضیح داد: در حال حاضر 12 پروژه شهرداری اهواز، 10 پروژه آبفا و شش پروژه مشترک در حال انجام هستند و شرکت آبفا هنوز کار اجرای 17 پروژه را شروع ننموده است و اگر طرح جامع ساماندهی آب های سطحی به صورت صحیح اجرا گردد، در زمان بارندگی های با دوره بازگشت پنج ساله که در هر نیم ساعت 25 میلیمتر بارندگی رخ می دهد، هیچ لکه آبگرفتگی در شهر وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس طرح ضربتی جمع آوری آب های سطحی و علاج بخشی، حداکثر مدت زمان آبگرفتگی باید شش تا هشت ساعت باشد و آب وارد منازل نگردد و مسائل اقتصادی و معارض یعنی اشخاص حقیقی یا عوارض زیرساختی (تداخل با خطوط تاسیسات) دو مانع اصلی هستند که موجب می شوند زمان بندی اجرای پروژه از حالت عادی خارج گردد. در حالت عادی، پروژه های این طرح در مدت سه تا چهار ماه اجرا می شوند.

او گفت: وجود رسوبات در مجاری فاضلاب موجب می گردد سیستم فاضلاب موجود هم کار نکند. اگر بتوان از شبکه فاضلاب موجود اهواز با تمام راندمان بهره بردای کرد، در صورت بارندگی 30 میلیمتری در یک شبانه روز، باید هیچ مسئله ای در اهواز رخ ندهد و در حال حاضر در فصل تابستان در یک هزار نقطه در شهر اهواز فوران فاضلاب داریم که لایروبی نشدن و ریزش خطوط، علل اصلی این شرایط هستند. اگر آبفا شبکه فاضلاب بی نقصی داشت، این همه بحران در اهواز نداشتیم.

عالی پور گفت: در بالغ بر 3 هزار نقطه مشکل نبود درب منهول وجود دارد که تا به امروز اقدام چشمگیری در مورد تامین درب این منهول ها انجام نشده است در حالی که مسئولیت تامین، حفاظت و نگهداری تاسیسات آبفا بر عهده این شرکت است.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1669

به "تکمیل 96 پروژه طرح جمع آوری آب های سطحی اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل 96 پروژه طرح جمع آوری آب های سطحی اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید