ویروس دلتا کرونا در کمین همگان حتی افراد واکسینه شده است

به گزارش مجله عطر یاس، ویروس شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همه در معرض خطر ابتلا به دلتا هستند، به عبارتی این ویروس در کمین همه حتی افراد واکسینه شده هم است.

ویروس دلتا کرونا در کمین همگان حتی افراد واکسینه شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر حسین کیوانی اضافه کرد: سرعت انتقال دلتا از همه ویروس های جهش یافته کرونا بسیار بیشتر است، لذا همه باید به شدت مراقب باشند.

وی ادامه داد: سرعت انتقال بیشتر ویروس جهش یافته دلتا به اثبات رسیده، اگر چه بعضی شواهد علمی موید بیماریزایی بیشتر این واریانت است، اما افزایش شدت بیماری زایی آن احتیاج به آنالیز بیشتر دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید نمود: سرعت انتقال بالای بیماری، سبب می گردد افرادی بیشتری به بیماری کرونا مبتلا و در بیمارستان ها بستری شوند و در نتیجه افراد بیشتری فوت نمایند.

این ویروس شناس ادامه داد: هنوز گزارشی از شدت علائم بیماری بر اثر ویروس دلتا منتشر نشده و موضوعی که دلایل محکم و متقن در این زمینه فراهم کند، ارایه نشده است.

رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین راه حل برای پیشگیری از کرونا

وی، یکی از مهمترین راه حل برای پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام و به مردم توصیه کرد که از ساده انگاری در این زمینه به شدت خودداری نمایند.

کیوانی بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، جلوگیری از تردد های غیر ضروری تاکید نمود و گفت: مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت نمایند.

وی گفت: یکی از راه های جلوگیری از تردد غیر ضروری، بهره گیری از فضای مجازی برای انجام کار ها به ویژه مراجعات ضروری مردم به ادارات دولتی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه زمینه بهره گیری از فضای مجازی باید توسعه پیدا کند، گفت: این کار در جلوگیری از تردد شهری و بین شهری مردم بسیار مهم است و در نتیجه از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می نماید.

کیوانی ادامه داد: مردم در بعضی مواقع حتی در شرایط قرمز کرونایی مجبور به حضور در ادارات و سازمان ها می شوند و به همین علت در بعضی مجموعه های خدمت رسان شاهد شرایط های نامناسب و پرازدحام هستیم.

وی توضیح داد: تغییر چندانی در فرایند کار های ادارای مردم، انجام نگرفته و آنان در این شرایط، نباید برای انجام کار خود را به ادارات و دستگاه های اجرایی مراجعه نمایند. ترتیبی اتخاذ گردد که کار ها به صورت مجازی انجام گیرد. این وظیفه دولتمردان است که متناسب با شرایط این کار را انجام دهند.

ماسک در جلوگیری از انتشار بیماری نقش بسزایی دارد

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نقش ماسک در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا گفت: ماسک های استاندارد سه لایه تا 95 درصد از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کنمد که متاسفانه بعضی افراد به دلایل مختلف حتی در فضا های بسته و پرازدحام هم از ماسک استفاده نمی نمایند.

کیوانی اضافه کرد: فرد آلوده اگر چند دقیقه ماسک خود را بردارد، شرایط برای انتقال بیماری به دیگران فراهم می گردد.

وی ادامه داد: فرد آلوده با سرفه، عطسه و حتی حرف زدن محیط خود را مملو از ویروس می نماید و دیگران در معرض جدی ابتلا قرار می گیرند.

این ویروس شناس در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می کشد تا افراد در معرض بیماری قرار گیرند؟ گفت: این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مراکز علمی اعلام نموده اند اگر فردی حدود نیم ساعت با فرد مبتلا در فضای بسته باشد، به احتمال فراوان به بیماری کرونا مبتلا می گردد. ولی طبیعی است اگر فضا بسته و کوچک باشد یا افراد آلوده زیادی در این فضا تردد نمایند سرعت انتقال بیشتر می گردد.

کیوانی اظهار داشت: اگر افراد اصول بهداشتی را رعایت ننمایند و در فضای بسته قرار گیرند، در مدت حدود 15 دقیقه هم می توانند به بیماری مبتلا شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1645

به "ویروس دلتا کرونا در کمین همگان حتی افراد واکسینه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس دلتا کرونا در کمین همگان حتی افراد واکسینه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید