هزینه اوراق تسهیلات مسکن کاهش می یابد

به گزارش مجله عطر یاس، در روزهای اخیر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات بازار سرمایه افزایش بی نظیری داشته و هر برگه گواهی 500 هزار تومان تسهیلات مسکن به بیش از 100 هزار تومان رسیده است.

هزینه اوراق تسهیلات مسکن کاهش می یابد

این موضوع سبب شده تا هزینه خرید این برگه ها برای دریافت سقف وام مسکن زوجین تهرانی که در حال حاضر 480 میلیون تومان است، به حدود 100 میلیون تومان برسد که عملاً به معنای از دست رفتن بیش از یک پنجم مبلغ وام خواهد بود.

یک مقام مسئول ارشد در بانک عامل بخش مسکن از وجود برنامه ای در این بانک برای کاهش هزینه دریافت وام خرید مسکن اطلاع داد.

به گفته این مقام مسئول بانک عامل بخش مسکن، قرار است در هفته جاری این برنامه در هیئت مدیره بانک تصویب، نهایی و جزئیات آن اعلام گردد.

به نظر می رسد بهتر است متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق، فعلاً دست نگه دارند تا این برنامه نو نهایی گردد.

دلیل گرانی ناگهانی اوراق مسکن علی رغم رکود شدید بازار مسکن

بعضی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند با وجود قفل شدگی فعلی بازار مسکن و رکود سنگینی که بر این بازار در بخش خرید و فروش حاکم است از یک سو و بی تأثیر بودن وام خرید مسکن در افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها از سوی دیگر که سبب شده تا اقبال به این تسهیلات به خصوص برای تهران و کلانشهرها به شدت کاهش یابد، عامل این گرانی اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه، می تواند ورود سفت بازان و دلالان برای دسترسی به سود از محل فروش اوراق باشد.

با توجه به اینکه بیشتر نمادهای بازار سرمایه در روزهای اخیر با صفوف فروش سنگین و خروج پول حقیقی از بازار مواجهند، سفته بازان در پی تسویه زیان های خود از سایر نمادها از محل گران کردن اوراق تسهیلات مسکن هستند.

حال آنکه این اوراق نه ابزاری برای دستیابی به سود کاذب در بازار سرمایه بلکه ابزاری برای تسهیل دسترسی متقاضیان خرید مسکن با استفاده از وام بانک عامل بخش مسکن است.

برنامه نو بانک تخصصی بخش مسکن برای دریافت وام خرید چیست؟

پیگیری ها حاکی از این است که بانک عامل بخش مسکن احتمالاً در برنامه نو خود میخواهد تا بخشی از این تسهیلات را از محل فروش اوراق تسهیلات مسکن و نیمی دیگر را از محل سپرده گذاری مستقیم متقاضی دریافت این تسهیلات، تأمین اقتصادی کند.

با توجه به اینکه در حال حاضر، خریدار این اوراق، دیگر نمی تواند به هیچ عنوان پولی که بابت خرید اوراق پرداخت نموده را بازیابی کند، اما در حالت سپرده گذاری مستقیم، امکان بازگشت این سپرده در خاتمه دوره بازپرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن را خواهد داشت که به نوعی یاری به متقاضی خرید مسکن خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1839

به "هزینه اوراق تسهیلات مسکن کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه اوراق تسهیلات مسکن کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید