نیویورک تایمز: بحران کرونا، زمانِ گشایش در تحریم های ایران است

به گزارش مجله عطر یاس، اکنون، دولت ترامپ باید به بحران کرونا بعنوان یک فرصت دیپلماتیک نگاه کند و کمترین کار این است که راستا اعطای وام صندوق بین المللی پول را هموار کند.

نیویورک تایمز: بحران کرونا، زمانِ گشایش در تحریم های ایران است

به گزارش گروه گروه بین الملل خبرنگاران، نیویورک تایمز در مطلبی که درباره شیوع ویروس کرونا و امکان لغو تحریم های آمریکا علیه تهران نوشته آورده است: ایران در شرایط وحشتناکی است؛ در زمره کشورهایی است که به بدترین شکل از کروناویروس آسیب دیده اند با بیش از 27 هزار مورد ثبت شده مبتلا تا به امروز. تحریم ها، اقتصادش را ناتوان نموده و تنش ها با واشنگتن بالاست.

آیا آمریکا باید تحریم ها را سخت تر کند به این امید که راهبرد فشار حداکثری، تهران را وادار به تن دادن به خواسته واشنگتن می نماید؟ یا باید تحریم ها را برای یاری به ایرانیان، سبک کند تا به آنها نشان دهد که دعوایی با مردم این کشور ندارد؟

به نظر می رسد که روشن باشد کدام تصمیم درست است. بکاربستن رحم و شفقت در زمان بحران، یک سیاست خارجی خوب است و در این مورد، چه بسا عملا یاری کند که دولت ترامپ به چیزی که دنبالش هست، برسد.

دولت آمریکا پیوسته تکرار می نماید که مانع دادوستد بشردوستانه با ایران نمی گردد. در این شرایط هراس آور، سخنان فریبنده به کار نمی آید. آمار مرگ و میر کروناویروس در ایران روز به روز بیشتر می گردد.

ایران از صندوق بین المللی پول درخواست یک وام اضطراری پنج میلیارد دلاری نموده و فهرستی بلند از تجهیزات اساسی از دستکش و ماسک گرفته تا دستگاههای یاری تنفسی قابل حمل را ارائه داده است. باید همه این تجهیزات به فوریت در اختیار ایران قرار گیرد.

در هرحال، افزایش تحریم ها در حالی که ایران زخمی و مجروح است، از نظر اخلاقی نادرست و هراس آور است. اکنون، دولت ترامپ باید به این بحران بعنوان یک فرصت دیپلماتیک نگاه کند. کمترین کار این است که راستا اعطای وام صندوق بین المللی پول را هموار کند.

آمریکا همچنین می تواند پیشنهاد اعزام کارشناسان برای ارائه یاری های فنی را بدهد، تدبیری که به مقام های پزشکی آمریکا هم این فرصت را می دهد که بر تجربه خود در زمینه یک بیماری همه گیر در ویرانگرترین شرایط آن بیفزایند.

دولت ترامپ همچنین باید به فوریت، تحریم ها را بصورت موقت هم شده بردارد و بی آنکه به دنبال بده بستان برود، چه بسا سخاوتمندی آمریکا بهترین راه برای ترغیب ایران به آزادکردن زندانیان آمریکایی و خارجی باشد.

در یک حالت ایده آل تر، این کار می تواند تنش ها را پایین آورده، حملات به نیروهای آمریکایی را کاهش دهد و حتی در ادامه، گفتگوهایی جدی برای توقف تشدید هسته ای ایران سر بگیرد.

اگر با برداشتن تحریم ها، ایران درخواست یاری را رد کرد یا به دنبال کاهش تنش ها نبود، می توان تحریم ها را برگرداند.

از همه مهمتر، هیچ شواهدی وجود ندارد که ادامه راهبرد فشار حداکثری دولت آمریکا، به هیچیک از اهدافش برسد. برعکس، در یک سال گذشته، حاکمیت ایران، با تحریکات مکرر منطقه ای و هسته ای تلافی نموده و آشکارا متقاعد شده که این روش، در قیاس با خویشتنداری، بهتر جواب می دهد.

تعلیق تحریم ها، هموارکردن راه برای وام صندوق بین المللی پول و پیشنهاد یاری، البته یاری واقعی، ممکن است موجب نگردد که حکومت ایران کمتر خطرناک گردد اما این کاری است که آمریکا بعنوان یک ملت عظیم باید انجام دهد و برخلاف گزینه دیگر یعنی ادامه و تشدید تحریم ها، این احتمال را بیشتر می نماید که ایران کمتر خطرناک بگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 796

به "نیویورک تایمز: بحران کرونا، زمانِ گشایش در تحریم های ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: بحران کرونا، زمانِ گشایش در تحریم های ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید