نوذر شفیعی: توافق صلح میان طالبان و آمریکا حتما مرضی الطرفین است

به گزارش مجله عطر یاس، یک استاد دانشگاه گفت: با توجه به این که بخشی از طالبان با توافق صلح موافق هستند و بخشی نه عملا دستاورد مهمی عاید آمریکا و افغانستانی ها تحت تاثیر توافق صلح نخواهد شد و جنگ و درگیری به شیوه های دیگر ادامه خواهد یافت.

نوذر شفیعی: توافق صلح میان طالبان و آمریکا حتما مرضی الطرفین است

نوذر شفیعی در گفـت وگو با خبرنگاران درباره توافق صلح میان آمریکا و طالبان که گفته می شود طی چند روز آینده اعلام می شود، گفت: وقتی طرف های درگیر در یک منازعه به اهدافی که می خواهند نمی رسند و تداوم درگیری برای شان هزینه بردار است به سمت سازش و مصالحه حرکت می نمایند. در افغانستان از سال 2001 تا کنون طالبان به نحوی با آمریکا درگیری مسلحانه داشته است و هر چه زمان می گذرد هم هزینه این درگیری بیشتر و دسترسی به اهدافشان یعنی از بین بردن حکومت به ادعای آنها دست نشانده مرکزی و خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان مشکل تر می شود.

وی ادامه داد: از طرفی آمریکا طالبان را در ردیف گروه های رادیکال و تندرو قرار است که در افغانستان و محیط بین المللی بی نظمی ایجاد می نماید و برخورد با آنها را در دستور کار خود قرار داده است اما شاهدیم که در این سال ها نه تنها آنها را نتوانسته از بین ببرد بلکه هر روز این گروه بزرگ تر و قوی تر شده است.

این کارشناس مسایل منطقه با اشاره به توافقی که میان طالبان و آمریکا صورت گرفته و دولت مرکزی افغانستان نیز از آن حمایت نموده است گفت: حتما این توافق مرضی الطرفین است هر چند که ابعاد آن را هنوز ما نمی دانیم اما معتقدم با توجه به سختی کنار هم قرار دریافت آمریکا، طالبان و دولت مرکزی حتما این سه در مواضع و اهدافشان تعدیل انجام داده اند که توانسته اند به یک فرایند سیاسی دست یابند.

شفیعی ادامه داد: هرگونه مصالحه در افغانستان که بتواند به جنگ و درگیری سرانجام دهد و برای مردم این کشور سودمند باشد خوب است. مردم افغانستان چندان درگیر زد و بندهای سیاسی نیستند از این رو کاهش درگیری و جنگ و کشتار در این کشور به نفع مردم است و اگر در این فرایند اشکالاتی هم باشد در طی زمان و متناسب با شرایط قابل حل است.

این استاد دانشگاه درباره نگاه ایران به هرگونه توافق صلح در افغانستان اظهار کرد: مسایل داخلی افغانستان از نگاه ایران به مردم و دولت این کشور بازمی شود و ایران در این موضوعات ورودی ندارد اما از آنجایی که تحولات افغانستان و همسایگان ایران در سرنوشت و امنیت ایران نیز تاثیر دارد چنین توافقی برای ایران مهم است. در عین حال اگر فرایند مذاکرات طوری باشد که برای ایران امنیت ساز باشد ایران از آن استقبال خواهد نمود. اما اگر باعث ایجاد نگرانی شود نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.

وی توضیح داد: از آنجایی که دولت مرکزی افغانستان از فرایند صلح و توافق مورد نظر رضایت داشته است دولت ایران هم این توافق را می تواند امیدوارنماینده بداند.

شفیعی درباره آن بخش از گروه های وابسته به طالبان که با این توافق مخالفند گفت: در رابطه با این توافق و فضای داخلی افغانستان چند نکته و دوگانگی از جمله در رابطه با طالبان، قانون اساسی و حضور آمریکا در این کشور وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

این کارشناس مسایل منطقه گفت: بخشی از طالبان با توافق صلح موافق هستند و بخشی نه و در چنین شرایطی این توافق عملا دستاورد مهمی عاید آمریکا و افغانستانی ها نخواهد نمود و جنگ و درگیری به شیوه های دیگر ادامه خواهد یافت. از طرفی قانون اساسی اگر به گونه ای تعدیل یا اصلاح شود که بسیاری از آموزه های سیاسی و ایدئولوژیک طالبان وارد آن شود قطعا قانون اساسی با مشکل روبرو خواهد شد. قانون اساسی فعلی محصول تفکر نیروهای سیاسی و اجتماعی افغانستان است، اگر یک تفکر ایدئولوژیک مثل تشکیل امارات اسلامی افغانستان به آن وارد شود این قانون و فرایند سیاسی را با مشکل و تناقض جدی روبرو می نماید.

وی گفت: اگر این دوگانه ها و تناقض ها در توافق صلح مبهم باقی بماند نمی توان به آینده صلح در این کشور امیدوار بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 674

به "نوذر شفیعی: توافق صلح میان طالبان و آمریکا حتما مرضی الطرفین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوذر شفیعی: توافق صلح میان طالبان و آمریکا حتما مرضی الطرفین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید