سازمان ملل چند کشور را متهم به نقض تحریم ها علیه لیبی کرد

به گزارش مجله عطر یاس، بر اساس اعلام کارشناس های کمیته نظارت بر تحریمهای لیبی در سازمان ملل، چند کشور شامل اردن، امارات متحده عربی، ترکیه و سودان مکرراً تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض نموده اند؛ همچنین این کارشناسان گفتند به احتمال زیاد یک جنگنده خارجی مسئول حمله مرگباری در تابستان سال جاری علیه یک مرکز نگهداری مهاجران در پایتخت لیبی بوده است.

سازمان ملل چند کشور را متهم به نقض تحریم ها علیه لیبی کرد

به گزارش خبرنگاران، در گزارش این کمیته تحریم های لیبی در شورای امنیت سازمان ملل که خبرگزاری رویترز آن را قبل از انتشار علنی در ماه آینده میلادی مشاهده و گزارش نموده است، در عین حال عنوان شد که سودان و شخص محمد حمدان دقلو، رییس نیروهای واکنش سریع سودان که با نام مستعار حمیدتی مشهور است، عامل نقض تحریم های سازمان ملل علیه لیبی به وسیله استقرار 1000 سرباز سودانی در این کشور هستند.

در پی انتشار این خبر، هیات های اردن، ترکیه و سودان در سازمان ملل به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره اتهامات مطرح شده علیه آنها در این گزارش محرمانه پاسخ ندادند؛ گزارشی که قرار است ماه آینده میلادی علنی گردد.

کارشناسان مستقل سازمان ملل در این گزارش نوشتند: موضوع انتقال تجهیزات نظامی به لیبی بارها و گاهاً به شکلی کاملا آشکار و بدون هیچگونه پایبندی به تدابیر مندرج در تحریم ها علیه لیبی رخ داده است.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل خاطر نشان کرد، قادر به اظهارنظر درباره یافته های این گزارش نیست، چرا که هنوز آن را ندیده است. با این حال وی گفت: امارات متحده عربی قاطعانه متعهد است به اینکه به وظایفش طبق نظام تحریم ها علیه لیبی و همه قطعنامه های مربوطه سازمان ملل پایبند بماند.

شورای امنیت سازمان ملل ماه ژوییه در بیانیه ای از کشورهای دیگر خواست: در جنگ لیبی مداخله ننموده و آن را بدتر نسازند. با این حال بعید است این شورا در قبال اعلام نقض تحریم های لیبی در گزارش این کارشناسان برخوردی انجام دهد.

کارشناسان سازمان ملل در گزارششان نوشتند: خط مقدم درگیری ها در لیبی از ماه آوریل همچنان ناپایدار اما در عین حال محدود به یک سری مناطق باقی مانده است و هیچ یک از طرف ها قابلیت نظامی برای معین قاطعانه نتیجه جنگ به نفع خود را نداشته اند.

این کارشناسان همچنین اردن و امارات متحده عربی را متهم به تامین تجهیزات نظامی برای نیروهای خلیفه حفتر، رهبر گروه مسلح ارتش ملی لیبی نموده و گفتند که این مساله، گروه رقیب آنها یعنی نیروهای دولت توافق ملی را وادار به درخواست یاری از ترکیه کرد.

در گزارش آنها آمده است: هر دو طرف درگیری سلاح، تجهیزات نظامی، پشتیبانی فنی و یکسری نیروهای غیرلیبیایی را به عنوان یاری های جنگی دریافت نموده اند که این مساله حاکی از عدم پایبندی به تدابیر مربوط به تحریم های تسلیحاتی است.

آنها نوشتند: اردن، ترکیه و امارات متحده عربی به طور معمول و گاهی فاحش به تامین سلاح در جنگ لیبی پرداخته و کوشش چندانی هم برای پنهان ساختن منبع این سلاح ها ننموده اند.

این کمیته همچنین توانسته حضور گروه های مسلحی از سودان و چاد که به حمایت از نیروهای وابسته به هر دو طرف جنگی لیبی یعنی دولت توافق ملی و ارتش ملی لیبی پرداخته اند را شناسایی کند.

همچنین در این گزارش، سودان و حمیدتی متهم به استقرار 1000 سرباز سودانی در ماه ژوییه در لیبی به هدف حفاظت از زیرساخت های ملی حیاتی و یاری به نیروهای خلیفه حفتر برای تمرکز بر حمله به طرابلس شده اند.

این کارشناسان در عین حال دریافتند که حمله ای هوایی در ماه ژوئیه علیه یک مرکز نگهداری مهاجران در شهر طرابلس که بیش از 50 کشته برجای گذاشت از جانب یک جنگنده مدرن و با استفاده از مهمات راهنمایی شونده انجام شده و احتمالا این جنگنده متعلق به یکی از کشورهای عضو سازمان ملل بوده که در راستای پشتیبانی مستقیم از خلیفه حفتر عملیات انجام داده است.

آنها گفتند این کمیته فعلاً نسبت به شناسایی این کشور عضو تا زمان به دست آمدن شواهد فیزیکی و تصاویر بیشتر به هدف افزایش سطح اطمینان، دست نگه می دارد و به تحقیقات درباره شرایط پیرامون حملات هوایی ادامه می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 481

به "سازمان ملل چند کشور را متهم به نقض تحریم ها علیه لیبی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل چند کشور را متهم به نقض تحریم ها علیه لیبی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید