دیپلماسی ترامپ در قبال ایران نمایشی تمسخر آمیز است

به گزارش مجله عطر یاس، به نظر نمی رسید سخنان دونالد ترامپ درباره تحریم ظریف دولت ایران یا خود ظریف را مرعوب کرده باشد. مقامات ایران یکی پس از دیگری اظهار کردند آمریکا از فصاحت، منطق، استدلال و توانمندی های دیپلماتیک ظریف بیم دارد.

دیپلماسی ترامپ در قبال ایران نمایشی تمسخر آمیز است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران روزنامه آسیاتایمز در تحلیلی بیان نمود:

به نظر می رسد ترامپ و پومپئو از تعامل ظریف با رسانه های آمریکا و استدلال های منطقی او بر ضد خروج یک جانبه آمریکا از برجام ناراحت باشند.

نقطه قوت ظریف تنها ادب و فصاحت وی نیست؛ او طرف حق ماجراست. گزارش های سازمان های وابسته به سازمان ملل پایبندی ایران را به تعهدات خود در برجام تأیید می کنند و دلیلی برای تحریم های یک جانبه آمریکا وجود ندارد. مشکل آمریکا این است که نمی تواند ادعاهایی مشروع بر ضد ایران مطرح کند.

هیچ کس، حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خواستار تشدید تنش ها و جنگ نیستند و همه می دانند این جنگ سراسر منطقه را در بر خواهد گرفت.

مذاکرات

آقای روحانی برای آمریکا روشن کرده است که انتظار نمی رود کسی غیر از وزیر امور خارجه به کنندگی از کشورش در مذاکرات بین المللی حضور داشته باشد. ایران برای حفظ اقتدار و شأن خود و برای این که نشان دهد در برابر آمریکا تسلیم نخواهد شد، وزیر امور خارجه اش را تغییر نخواهد داد.

اما تحریم ظریف نوعی رد گم کردن است.آمریکا پیش از تحریم وی نیز، علاقه ای به دیپلماسی نشان نداده است.

مسئله ای که پیش روی هر نوع مذاکره و راهکار دیپلماتیک وجود دارد، غیر قابل دفاع بودن موضع آمریکا و زیاده خواهی این کشور در زمینه محدودیت غنی سازی در ایران است. تا زمانی که واشنگتن حق غنی سازی ایران را بر اساس قوانین بین المللی نپذیرد، توافقی پایدار شکل نخواهد گرفت.

اروپایی ها

اروپایی ها بی درنگ نارضایتی و تأسف خود را از تحریم ظریف نشان دادند و اعلام کردند به همکاری خود با او ادامه خواهند داد.

با وجود این، اروپایی ها در عمل هیچ اقدامی برای مقابله با تحریم های یک جانبه آمریکا بر ضد ایران انجام نداده اند.

ائتلاف جهانی

ظریف برای ایجاد ائتلاف های بین المللی مختلف در گوشه و کنار جهان با هدف مبارزه با یکجانبه گری آمریکا سخت تلاش کرده است که تلاش وی در نشست اخیر جنبش عدم تعهد و طرح موضوع اقدامات اخیر آمریکا بر ضد ایران و ونزوئلا به عنوان تروریسم اقتصادی نمونه ای از این تلاش ها است.

ظریف برای ارتباط با کشورهای حاشیه حلیج فارس و بستن توافق عدم تعرض به این کشورها سفر کرده است. عراق و عمان با چنین توافقی موافقت کرده اند. احتمال پیوستن کویت هم زیاد است. گفته می شود قطر و امارات متحده عربی نیز سرگرم بررسی آن هستند. رفتار اخیر امارات متحده عربی در قبال ایران جالب توجه است.

اگر قطر و امارات متحده عربی به عنوان متحدان نزدیک آمریکا و میزبان های پایگاه های نظامی این کشور آمادگی خود را برای توافق عدم تعرض نشان دهند، واشنگتن با مشکل رو به رو خواهد شد. تحریم ظریف فقط به علت فصاحت وی در تلویزیون آمریکا نیست؛ این تحریم در واقع نوعی پیام برای آن دسته از متحدان آمریکا است که در این عرصه های جدید حضور یافته اند.

آمریکا خود را در موقعیت دشواری قرار داده و با تحریم ایران نشان داده است هیچ علاقه ای به دیپلماسی ندارد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 184

به "دیپلماسی ترامپ در قبال ایران نمایشی تمسخر آمیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی ترامپ در قبال ایران نمایشی تمسخر آمیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید