تهدید خشکی دریاچه ارومیه رفع شد

به گزارش مجله عطر یاس، تبریز- خبرنگاران- استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش 45 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، اضافه نمود: خوشبختانه نگرانی و تهدید جدی درخصوص دریاچه رفع شده است.

تهدید خشکی دریاچه ارومیه رفع شد

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا پورمحمدی روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی اضافه نمود: البته تا رسیدن به حجم متوسط 15 میلیارد مترمکعبی آب در دریاچه ارومیه فاصله زیادی داریم و نباید موضوع احیای دریاچه را تمام شده تلقی کنیم.

بر اساس اعلام آب منطقه ای آذربایجان شرقی، اکنون سه میلیارد و 130 میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد، در حالی که پارسال در همین موقع مجموع آب دریاچه معادل یک میلیارد و 990 میلیون مترمکعب بود.

حجم آب دریاچه ارومیه در امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از یک میلیارد و 140 میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.

مساحت کنونی دریاچه ارومیه 2 میلیون و 741 کیلومترمربع است، در حالی که مساحت دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 2 میلیون و 276 کیلومتر مربع بود و افزایش 465 هزار کیلومتر مربعی را نشان می دهد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین ضمن اظهار همدردی با سیل زدگان چند استان کشور، ادامه داد: خسارات بارندگی های اخیر نباید ما را از شکرگزاری برای خیرات و برکات این نعمت الهی غافل کند.

پورمحمدی گفت: همه دستگاه های اجرایی استان با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در مورد وضعیت جوی، حالت آماده باش خود را حفظ نمایند و اقدامات هفته های اخیر برای مدیریت بحران و پیشگیری از خسارات احتمالی را با قدرت ادامه دهند.

وی با اشاره به افزایش بارندگی ها در سطح استان، اضافه نمود: اقدامات دستگاه های مسئول در لای روبی راستا رودخانه ها و مسیل ها باعث شد که شاهد خسارات جدی در استان نباشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیلی از مسائل امروز نتیجه غفلت های گذشته است، ادامه داد: متأسفانه دستگاه های مسئول از تخلفاتی که صورت گرفته است چشم پوشی نموده اند و امروز گرفتاری هایی در نتیجه این تخلفات پیش آمده است.

وی با اشاره به تخلفاتی از قبیل ساخت وسازهای غیرمجاز و تخلیه نخاله ها در راستا رودخانه ها و تبدیل مسیل ها به راستاهای عبور و مرور، گفت: به عنوان مدیریت ارشد استان اعلام می کنم که اگر به خاطر این تخلفات، حادثه ای در استان روی دهد، یقه متخلفان را خواهیم گرفت و هیچ عذری از دستگاه ها، مدیران و افراد پذیرفته نخواهد بود.

پورمحمدی تأکید کرد: در جلسات بعدی در مورد اقدامات لازم برای پیش بینی و تدبیر برای حفاظت از مردم و پیشگیری از خسارات در صورت وقوع سیل آنالیز گردد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تداوم امدادرسانی دستگاه ها به هموطنان سیل زده در استان های مختلف و توجه ویژه به بحث بحث اطلاع رسانی و مطلع سازی مردم به وسیله رسانه های گروهی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگاران، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه شروع شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش 90 سانتیمتری همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست بوم های آبی در شمالغرب ایران است که 550 گونه گیاهی یک ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه های شورپسند، خشکی دوست و آبزی است.

این دریاچه به دلیل برخورداری از ویژگی های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال 1346 به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.

دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر(تالاب بین المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.

6120/518

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 102

به "تهدید خشکی دریاچه ارومیه رفع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید خشکی دریاچه ارومیه رفع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید