کوشش چین برای تسخیر بازار هسته ای آفریقا

به گزارش مجله عطر یاس، چین در طرح های عظیم تامین انرژی در آفریقا از جمله در احداث سدهای متعدد، ایجاد نیروگاههای برق با سوخت نفت و گاز و نیز ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی مشارکت دارد و اینک در کوشش برای تسخیر بازار هسته ای این قاره است.

کوشش چین برای تسخیر بازار هسته ای آفریقا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، چین از یک دهه گذشته کوشش نموده است تا در طرح های احداث نیروگاه هسته ای در کشورهای مختلف آفریقا نیز مشارکت جدی داشته باشد و فناوری هسته ای خود را به کشورهای آفریقایی عرضه کند.

در این راستا، دولت نایروبی هفته گذشته قراردادی را با مقامات پکن به امضا رساند که براساس آن چین یک نیروگاه هسته ای با ظرفیت یکهزار مگاوات تا سال 2025 میلادی برای کنیا احداث خواهد نمود.

چین همچنین در نوامبر 2014 نیز یک قرارداد همکاری برای احداث نیروگاه هسته ای در آفریقای جنوبی با این کشور به امضا رساند.

براساس این طرح، آفریقای جنوبی در نظر دارد شش تا هشت نیروگاه هسته ای مجموعا به ظرفیت حدود 10 هزار مگاوات از چین خریداری کند.

چینی ها برای تصرف بازار هسته ای آفریقا با کشورهای فرانسه ، روسیه ، کره جنوبی و آمریکا در رقابت تنگاتنگی بسر می برند.

لوموند می افزاید، با این وجود چینی ها در این رقابت اندکی جلوتر از بقیه رقبای خود هستند زیرا حاضرند در این طرحها سرمایه گذاری هم بکنند.

احداث نیروگاه هسته ای بسیار پرهزینه است و ارزش قرارداد آفریقای جنوبی با چین بالغ بر 45 میلیارد دلار معین شده است که دولت پرتوریا چنانچه تسهیلاتی دریافت نکند برای پرداخت آن با مشکلاتی روبرو خواهد شد ؛ بنابراین سرمایه گذاری چین در این زمینه می تواند یاری بزرگی برای آفریقای جنوبی باشد.

این گزارش می افزاید: چین برای تامین انرژی خود نیز به نیروگاههای هسته ای وابسته است و هم اینک 40 درصد نیروگاههای در حال ساخت در دنیا در چین واقع شده است.

براساس برآوردهای بعمل آمده از سوی آژانس بین المللی انرژی ، چین تا سال 2035 میلادی بیش از سه برابر میزان کنونی به انرژی احتیاج خواهد داشت.

بنابراین گزارش، چین در نظر دارد تا سال 2020 میلادی میزان فراوری انرژی خود را به 60گیگاوات (60 هزار مگاوات) برساند. به این ترتیب دولت پکن احتیاج دارد که حداقل 60 نیروگاه هسته ای در این کشور داشته باشد.

در حال حاضر چین قادر به فراوری 15 گیگاوات انرژی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 343

به "کوشش چین برای تسخیر بازار هسته ای آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش چین برای تسخیر بازار هسته ای آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید