ترامپ درباره تصمیم برجامی ایران با رئیس جمهور فرانسه مصاحبه کرد

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، کاخ سفید بیان نمود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده صبحت نموده است.

ترامپ درباره تصمیم برجامی ایران با رئیس جمهور فرانسه مصاحبه کرد

گفتگوی ترامپ و ماکرون پس از آن اجرا شده که ایران در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و همچنین عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در این توافق، بخشی از تعهدات خود را در برجام کاهش داد.

کاخ سفید پیش از این نیز در بیانیه ای در واکنش به اقدام برجامی جدید ایران، گفت که فشار بر ایران تا زمانی که سیاست خود را تغییر ندهد و برنامه های هسته ای خود را به خاتمه نرساند، ادامه خواهد داشت.

همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران با غنای 3.64 درصد از سقف 300 کیلوگرم را تأیید کرد و در پاسخ به گزارشات متعدد رسانه های بین الملل در بیانیه ای گفت: یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به شورای حکام اطلاع داده و تأیید نموده در تاریخ اول ژوئیه (روز دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته ای فراتر رفته است.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر با تأکید بر اینکه ایران توافق هسته ای برجام را نقض ننموده است، در تبیین علت این امر، به پاراگراف 36 برجام اشاره نموده است.

ظریف با اشاره به خروج آمریکا از برجام و استناد ایران به پاراگراف 36 در به جریان انداختن ادامه جهت، نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوقمان، به کشورهای E3+2 [سه کشور اروپایی، چین و روسیه] چند هفته فرصت دادیم. ما پس از 60 هفته نهایتاً دست به اقدام زدیم.

وزیر امور خارجه ایران توضیح داد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نمایند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس به عمل خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 168

به "ترامپ درباره تصمیم برجامی ایران با رئیس جمهور فرانسه مصاحبه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ درباره تصمیم برجامی ایران با رئیس جمهور فرانسه مصاحبه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید