تحرکات تازه قانونگذاران کنگره آمریکا علیه ائتلاف سعودی در جنگ یمن

به گزارش مجله عطر یاس، تعدادی از قانونگذاران هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، به منظور توقف حمایت های واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، تلاشی تازه را برای افزودن یک متمم به لایحه بودجه دفاعی آمریکا شروع نموده اند.

تحرکات تازه قانونگذاران کنگره آمریکا علیه ائتلاف سعودی در جنگ یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تعدادی از اعضای کنگره آمریکا علیرغم مواجهه چندین باره آنها با وتوی رئیس جمهور، تحرکات خود را برای توقف حمایت های واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی تشدید نموده اند.

به گزارش واشنگتن پست، تعدادی از هم حزبی های جمهوریخواه دونالد ترامپ و قانونگذاران دموکرات مجالس سنا و نمایندگان آمریکا کوششی تازه را برای متوقف کردن حمایت های واشنگتن از ریاض در جنگ یمن کلید زده اند.

طبق این گزارش، هدف این قانونگذاران، ممنوع کردن حمایت لجستیکی آمریکا از حملات هوایی ائتلاف (سعودی) به وسیله افزودن یک متمم به لایحه سالیانه بودجه دفاعی است؛ اقدامی که آنها امیدوارند با منع ارسال قطعات یدکی هواپیماها که عربستان سعودی به آنها برای هواپیماهایش احتیاج دارد عملا سبب زمینگر شدن کارزار حملات هوایی به یمن گردد. طرح قانونگذاران همچنین بخش های خاصی از تبادل اطلاعاتی (بین آمریکا و عربستان سعودی) را هم محدود خواهد نمود.

این متمم را در ابتدا رو خانا عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا ارائه داد و متمم پیشنهادی او در نسخه تصویب شده لایحه بودجه در مجلس نمایندگان (که اکثریت آن در دست دموکرات ها است) رای آورده است و حالا تعدادی از قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در حال فشار بر اعضای سنا به منظور تصویب این متمم در مجلس سنا و حذف نکردن این متمم هستند.

چهره های شناخته شده ای در کنگره آمریکا از هر دو حزب، حامی این متمم هستند و آنها به همین منظور نامه ای خطاب به اعضای ارشد دموکرات و جمهوری خواه کمیته های امور مسلح مجلسین کنگره نوشتند.

از سناتورهای دموکرات چهره های ارشدی چون برنی سندرز و الیزابت وارن و از جمهوری خواهان سناتور رند پال و مایک لی به همراه ده ها تن دیگر از قانونگذاران مجالس سنا و نمایندگان این نامه را امضا نموده اند.

در این نامه آمده است: با لحاظ کردن این متمم از این موضوع اطمینان حاصل خواهد شد که مردان زنان یونیفورم پوش (ارتش آمریکا) ما در جنگی که کنگره هرگز مجوز آن را صادر ننموده، مشارکت نمی نمایند.

کمیته های امور مسلح مجالس سنا و نمایندگان آمریکا قرار است مذاکراتی را درباره لایحه بودجه دفاعی این کشور داشته باشند.

برنی سندرز سناتور سرشناس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 که از مخالفان سرسخت جنگ یمن بوده است، بیانیه ای هم درباره لزوم توقف حمایت های آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی منتشر کرد.

او در این بیانیه نوشت: اکنون ما باید از قدرت کنگره در زمینه بودجه برای مسدود کردن پرداخت هر پِنی از جیب مالیات دهندگان (آمریکایی) در زمینه یاری به دیکتاتوری سعودی برای بمباران و به قحطی کشاندن غیرنظامیان در یمن استفاده کنیم.

کوشش تازه قانونگذاران آمریکایی علیرغم ناکامی پیشین کنگره آمریکا در توقف مشارکت این کشور در جنگ یمن به دلیل سد وتوی دونالد ترامپ انجام شده است.

بیست و هشتم فروردین ماه امسال بود که رئیس جمهور آمریکا مصوبه کنگره این کشور که خواهان قطع حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن بود را وتو کرد.

این قطعنامه درباره توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی، 23 اسفند سال گذشته با 54 رأی موافق و 46 رأی مخالف در مجلس سنا و 15 فروردین امسال، با 247 رأی در برابر 175 رأی در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود

دوازدهم اردیبهشت ماه، نمایندگان مجلس سنا برای عبور از وتوی ترامپ کوشش کردند اما این کوشش به شکست انجامید چرا که سناتورها به 67 رأی (دو سوم کل آرا) احتیاج داشتند اما دست کم 14 رأی کم آوردند.

در صورتی که رئیس جمهور آمریکا مصوبه ای از کنگره را وتو کند اعضای مجالس نمایندگان و سنا می توانند برای شکستن وتو رأی گیری نمایند. در صورتی که طرح شکستن وتو در این دو شاخه نهاد قانونگذار حمایت دو سوم نمایندگان را کسب کند، وتو باطل شده و مصوبه علی رغم مخالفت رئیس جمهور لازم الاجرا می گردد.

سوم مرداد ماه هم ترامپ سه قطعنامه کنگره را که خواهان جلوگیری از فروش اضطراری سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند وتو کرد (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 237

به "تحرکات تازه قانونگذاران کنگره آمریکا علیه ائتلاف سعودی در جنگ یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرکات تازه قانونگذاران کنگره آمریکا علیه ائتلاف سعودی در جنگ یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید