برگزیدگان و دبیرخانه های فعال جشنواره ترویج کتابخوانی در بوشهر تقدیر شدند

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، در چند سال اخیر با اجرای طرح ها و برنامه های خلاقانه کتاب محور و با ایجاد هم افزایی میان نهادهای دولتی و خصوصی و راه اندازی پویش های کتابخوانی، استان بوشهر گام های استواری در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاخوانی برداشته است؛ تا جایی که شهر بوشهر به علت اجرا و تدوین طرح های نو و بدیع در حوزه کتابخوانی توانست در سال 1396 اسم مرکز کتاب ایران را از آن خود کند و نام خود را به اسم الگویی پیروز برای سایر شهرها و روستاهای استان در حوزه اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

برگزیدگان و دبیرخانه های فعال جشنواره ترویج کتابخوانی در بوشهر تقدیر شدند

طبیعتا در پی کسب این پیروزیت و خیزش روستاها و شهرهای استان بوشهر به سوی حوزه کتاب و کتابخوانی افتخارات متعددی برای این اقلیم در حوزه کتابخوانی در سطح کشور به دست آمد؛ به گونه ای که اغلب مروجان و فعالان فرهنگی و شهرها و روستاهای استان در سال های اخیر بیشتر عناوین برگزیده رویدادهای مهم و ملی کتابخوانی را از آن خود کردند. افزون بر این، با تعریف و اجرای طرح های تازه و کتاب محور این میراث کهن و ارزنده را به دل جامعه هدف خود بردند و بر تعداد مخاطبان و دوستداران آن اضافه نمودند و بدین طریق به ارتقای فرهنگ کتابخوانی و بعلاوه فرهنگ عمومی این آب و خاک یاری کردند.

این استان در سال 99 در رویدادهای کتابخوانی مثل جشنواره مروجان کتابخوانی، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، مرکز کتاب ایران، سینامک، پویش نشاط نوروزی با کتاب و... با درخشش فعالان و مروجان کتابخوانی و شهرها و روستاهای دوستدار کتاب بارها و بارها درخشید، از این رو، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کوشید در آیینی به صورت مجازی در فضای اسکای روم از افراد و شهرها و روستاهای موثر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که نقش شگرفی را در توسعه فرهنگی استان ایفا می نمایند، تقدیر به عمل آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین مجازی گفت: انس با کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در همه ملت ها برای نهادینه سازی خردورزی در جامعه مورد تائید است و این فریضه مهم در کشور ما هم با اجرای طرح های متعدد، بیشتر مورد تاکید و حمایت قرار می گیرد.

فاطمه کرمپور با بیان اینکه کتابخوانی پایه ای است که دانش انسانی و فرهنگ یک ملت بر آن بنا شده است و از متعالی ترین لذت های بشری است، اضافه نمود: استان بوشهر با ارسال 205 اثر به به دبیرخانه مرکزی پویش کتابخوانی نشاط نوروزی بیشترین شرکت نماینده را در این پویش به خود اختصاص داد و پیروز به کسب رتبه اول در ارسال آثار و راهیابی 31 شرکت نماینده از استان بوشهر به مرحله نهایی پویش کتابخوانی نشاط نوروزی شد.

به گفته وی، بعلاوه از میان شهرهای شرکت نماینده در پویش نشاط نوروزی با کتاب، برازجان از استان بوشهر با 117 اثر، بیشترین آثار ارسالی را به دبیرخانه این پویش داشتند.

کرمپور در انتها با قدردانی از همکاری و همراهی مسئولان، شرکت نمایندگان، داوران و کتابفروشان استان توضیح داد: اجرای طرح های ملی مرکز کتاب، جام باشگاه های کتابخوانی و روستاهای دوستدار کتاب با تمرکز بر تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه، فرصت مناسبی برای بیان توانمندی ها و ظرفیت های شهرستان ها در عرصه فرهنگ به ویژه فرهنگ مکتوب است و در این زمینه انتظار داریم تا با همکاری بیشتر آن ها اقدامات موثرتری انجام بگیرد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در آیین گفت: کتاب و مطالعه یکی از شاخصه های مهم توسعه پایدار هر سرزمین به تعداد می رود. در سال 96 بوشهر به اسم مرکز کتاب ایران انتخاب شد که کسب این اسم موجب شد که امروز در حوزه کتابخوانی استان پیامدهای مثبتی اتفاق بیفتد.

آنیتا مظفری تاکید نمود: یکی از پیامدهای مثبت مرکز کتاب ایران شدن بوشهر، ایجاد حرکت های داوطلبانه مردمی در عرصه کتابخوانی بود که این حرکت ها به خصوص در حوزه بچه ها و نوجوانان پیروز عمل نموده اند.

وی در ادامه به تشریح پیروزیت های فعالان کتابخوانی و شهرها و روستاهای استان در جشنواره ها و رویدادهای مختلف کتابخوانی اشاره و توضیح داد: قطعا این پیروزیت ها و مقام آوری ها موجب قرار گرفتن استان بوشهر در رده استان های برتر حوزه کتابخوانی کشور شده است. خوشبختانه حتی کرونا موجب نشد که فعالیت ها و برنامه های کتابخوانی در این استان متوقف گردد و هم فعالان کتابخوانی و هم باشگاه های کتابخوانی در این ایام با استفاده از بستر فضای مجازی پر شور به فعالیت خود ادامه داده اند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در انتها یادآور شد: امیدوارم فعالان کتابخوانی استان با ارائه طرح های نو همچنان با ارتقای فرهنگ کتابخوانی به توسعه پایدار استان یاری نمایند و به اسم در کشور معرفی و شناخته شوند.

در بخش انتهای این برنامه از برگزیدگان و دبیرخانه فعال کتابخوانی استان بوشهر (شهرستان های جم، دشتستان، دیلم، گناوه، دشتی، کنگان، تنگستان) در جشنواره های کشوری نظیر پویش نامه به نویسنده، جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، دبیرخانه فعال استانی جام باشگاه ها و روستای دوستدار کتاب، جشنواره سینامک، پویش نشاط نوروزی با کتاب، ششمین دوره انتخاب مرکز کتاب ایران و هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار پویش با کتاب در خانه تجلیل به عمل آمد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1604

به "برگزیدگان و دبیرخانه های فعال جشنواره ترویج کتابخوانی در بوشهر تقدیر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیدگان و دبیرخانه های فعال جشنواره ترویج کتابخوانی در بوشهر تقدیر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید