احتمال توافق ایران و عمان برای صادرات زیردریایی گاز به مدت 15 سال

به گزارش مجله عطر یاس، در ادامه مذاکرات امروز وزرای نفت ایران و عمان، احتمال توافق دو کشور بر روی صادرات 15 ساله گاز ایران به عمان با احداث خط لوله زیردریایی قوت گرفته است.

احتمال توافق ایران و عمان برای صادرات زیردریایی گاز به مدت 15 سال

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، چهارم شهریورماه سال 92 در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران محمد حمد الرمحی وزیر نفت این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار نموده بود. در این دیدار بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و محمد حمد الرمحی وزیر نفت عمان در مجموعه سعد آباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم امضا کردند. براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان شروع گردد. صادرات گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شد و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز 60 میلیارد دلار تخمین زده شد.

کمتر از یک روز پس از امضای این یادداشت تفاهم، شرکت ملی صادرات گاز ایران از معین شدن جهت صادرات گاز ایران به عمان اطلاع داد. بر این اساس، احداث خط لوله ای از رودان به کوه مبارک و از آنجا به سوهار در عمان به عنوان بهترین گزینه ممکن برای صادرات گاز به عمان مطرح شد.

اما مقامات عمانی در قبول این جهت به عنوان بهترین و بهینه ترین جهت احداث خط لوله صادراتی تردید کردند و عملاً شروع احداث زیرساخت های صادرات گاز ایران به عمان به بعد موکول شد.

در سال 92 زمان شروع صادرات گاز ایران به عمان، سال 94 عنوان شده بود اما با عدم تحقق این برنامه، امروز وزرای دو کشور دوباره پای میز مذاکره نشسته اند. پیگیری های خبرنگار خبرنگاران از محل برگزاری نشست دو تیم ایرانی و عمانی حاکی از این است که احتمال توافق دو کشور بر روی صادرات 15 ساله گاز ایران به عمان با احداث خط لوله زیردریایی قوت گرفته است.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 358

به "احتمال توافق ایران و عمان برای صادرات زیردریایی گاز به مدت 15 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال توافق ایران و عمان برای صادرات زیردریایی گاز به مدت 15 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید